Spøjs floppy connector

Hejsa

Jeg har lidt problemer med at få tilsluttet et floppydrev til en computer, da der ikke er en "normal" 34-pins IDC connector. Stikket ser sådan her ud:

Der er godt nok 34 pins (eller mere korrekt 33 da pin 5 mangler) men stikket er fysisk mindre end et normalt IDC stik. Jeg fandt ud af at et stik fra 2½" HD passede på selvom det dog stak lidt ud over i den ene side. Så begyndte jeg at lodde et stik sammen udfra beskrivelsen på:

Når jeg nu sætter et floppydrev til vil det gerne spinne op, men det begynder ikke at læse fra disken. Drevet er testet i en anden computer.

Årsagen til alt dette hurlumhej er at computeren (Barebone Aopen MZ915-M) har en syg bios, hvor det kun er boot blocken der starter op. Jeg vil gerne have flash'et den, men det kan kun lade sig gøre via floppy. Bios-chippen er forøvrigt loddet fast så hot-swat er lidt besværligt! Nogen foreslag? Jeg vil så nødigt skulle til at sende bæstet til Holland eller hvor den nu skal hen for at blive repareret.

/Henrik

Reply to
Henrik Weigelt

Hej!

Henrik Weigelt wrote: ...

Nu gider jeg ikke lige finde et floppykabel frem, men skal der ikke krydses nogle ledere? Og har du gjort dette? :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Det er da vist kun hvis du skal have to drev på samme controller.

Reply to
Jakob Nielsen

Jo, og perverst nok er det til drev 1, der skal krydses, og ikke til drev 2. Normalt sidder drev 1 længst væk på kablet. Evt vælg i bios at der ikke er et drev A, men et drev B

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:43958cc7$0$15781$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

krydses

Det er korrekt - leder 10-16 skal twistes, hvis der kun skal et floppydrev til og det er uden jumpere. Dette har jeg været bevidst om.

Reply to
Henrik Weigelt

Hmm, ok. Og du har ikke spejlvendt forbindelserne? Det er ret nemt når man roder med disse konnektorer...

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Nu skriver du mindre end IDC stik. Det er sgi ikke korrekt for de kan v=E6re sm=E5. Det er dog mindre end et normalt IDE stik. Det stik du viser har v=E6re "meget" standardiseret meget l=E6nge :-) for floppydrev.

IDC er en type betegnelse og IKKE relateret til en protokol.

Hmm med hensynt til twiste eller ej s=E5 er mit nu ogs=E5 twistet og jeg har kun mulighed for et drev.

Hvis alt andet fejler, s=E5 s=E6t et usbdrev p=E5 der kan bootes fra og pr=F8v ad den vej. S=E5dan har jeg opdateret en del IBM sl=E6bbare.

Reply to
klaro

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:4395e9b9$0$15794$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

floppydrev

roder

Nej jeg har testet kablet med et multimeter og sikret mig at det er loddet rigtigt sammen - men jo til at starte med var jeg da lidt i tvivl om hvordan det skulle vende.

Reply to
Henrik Weigelt

IDC betyder Insulation Displacement Connector. En connector, hvor man presser et gaffelformet ben fast på ledningen, så den skærer sig gennem isoleringen og får forbindelse med ledere, uden at man først skal afisolere. Fladkabelstik er normalt af den konstruktion, men teknikken bruges mange steder.

Hmm ok, så er jeg ved at være på bar bund. Prøv evt. et andet diskettedrev sårn bare for sjov. Ved godt du skrev det virkede i en anden maskine...

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@g44g2000cwa.googlegroups.com...

Det er muligt at det er en udbredt standard jeg har bare aldrig set den størrelse stik før til et floppydrev og har heller ikke kunne finde kabler eller koverterer til det hos nogen forhandlere. Her er et billede af det stik jeg selv har loddet ved siden af det jeg ville kalde et "normalt" floppykabel:

Ja, masterdrevet skal sidde på et twistet kabel hvis der ikke master/slave jumpere på drevet!

Jeg har forsøgt med usb-floppy og usb-cd uden held. I begge tilfælde kommer beskeden der også kommer uden drev: BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media... Drive A error. System halt

og så begynder højtaleren på boardet ellers at bippe. Hvis jeg tilslutter et floppydrev med det kabel jeg har lavet siger den ikke "Drive A error", men læser heller ikke fra disken.

Reply to
Henrik Weigelt

"Henrik Weigelt" skrev i en meddelelse news:439586ed$0$15787$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

- KLIP -

Sorry jeg blander mig... MEN... I stedet for at blive alt for tekniske (læs: kan ikk' se skoven for bare træer), så prøv den løsning jeg normalt bruger når jeg skal flashe bios i maskiner uden floppy (3.5"). Du laver en cd "CD-ROM (boot)" med nero ud fra en 3.5" bootdisk (på en anden maskine, selvfølgelig). På cden ligger du også dine bios-filer. Gør du det rigtigt, får du en cd, der emulerer et floppy-drev, og derfor kan det også bruges til flash. Går det helt i bæ, er du velkommen til at sende mig en mail.

Mvh. Dennis.

Reply to
Anders And

"Anders And" skrev i en meddelelse news:439782ef$0$162$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

(læs:

til

Da der kun er boot blocken tilbage af bios'en er den desværre helt tilbage på "amøbestadiet". Den er slet ikke klar over at den har hverken PATA, SATA eller USB controllere!

Reply to
Henrik Weigelt

Ja så kan jeg godt se at "tricket" ikk virker. men det var da forsøget værd :-)

Mvh. Dennis.

"Henrik Weigelt" skrev i en meddelelse news:4397fcc0$0$15783$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
Anders And