Spøjs floppy connector

Hejsa

Jeg har lidt problemer med at få tilsluttet et floppydrev til en computer,
da der ikke er en "normal" 34-pins IDC connector. Stikket ser sådan her ud:
http://www.knaldebang.dk/floppy1.jpg
http://www.knaldebang.dk/floppy2.jpg

Der er godt nok 34 pins (eller mere korrekt 33 da pin 5 mangler) men stikket
er fysisk mindre end et normalt IDC stik. Jeg fandt ud af at et stik fra 2½"
HD passede på selvom det dog stak lidt ud over i den ene side. Så begyndte
jeg at lodde et stik sammen udfra beskrivelsen på:
http://www.hardwarebook.net/cable/storage/floppy.html

Når jeg nu sætter et floppydrev til vil det gerne spinne op, men det
begynder ikke at læse fra disken. Drevet er testet i en anden computer.

Årsagen til alt dette hurlumhej er at computeren (Barebone Aopen MZ915-M)
har en syg bios, hvor det kun er boot blocken der starter op. Jeg vil gerne
have flash'et den, men det kan kun lade sig gøre via floppy. Bios-chippen er
forøvrigt loddet fast så hot-swat er lidt besværligt! Nogen foreslag? Jeg
vil så nødigt skulle til at sende bæstet til Holland eller hvor den nu skal
hen for at blive repareret.

/Henrik

Re: Spøjs floppy connector
Hej!

Nu gider jeg ikke lige finde et floppykabel frem, men skal der ikke krydses
nogle ledere? Og har du gjort dette? :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Spøjs floppy connector

Det er da vist kun hvis du skal have to drev på samme controller.

Re: Spøjs floppy connector
Jo, og perverst nok er det til drev 1, der skal krydses, og ikke til
drev 2. Normalt sidder drev 1 længst væk på kablet. Evt vælg i bios at
der ikke er et drev A, men et drev B

Bo //

Re: Spøjs floppy connector
krydses

Det er korrekt - leder 10-16 skal twistes, hvis der kun skal et floppydrev
til og det er uden jumpere. Dette har jeg været bevidst om.

Re: Spøjs floppy connector
Hej!

Hmm, ok. Og du har ikke spejlvendt forbindelserne? Det er ret nemt når man roder
med disse konnektorer...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Spøjs floppy connector
floppydrev
roder

Nej jeg har testet kablet med et multimeter og sikret mig at det er loddet
rigtigt sammen - men jo til at starte med var jeg da lidt i tvivl om hvordan
det skulle vende.

Re: Spøjs floppy connector
Hej!

Hmm ok, så er jeg ved at være på bar bund. Prøv evt. et andet diskettedrev sårn
bare for sjov. Ved godt du skrev det virkede i en anden maskine...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Spøjs floppy connector
Nu skriver du mindre end IDC stik. Det er sgi ikke korrekt for de kan
vE6%re smE5%. Det er dog mindre end et normalt IDE stik. Det stik du
viser har vE6%re "meget" standardiseret meget lE6%nge :-) for floppydrev.

IDC er en type betegnelse og IKKE relateret til en protokol.

Hmm med hensynt til twiste eller ej sE5% er mit nu ogsE5% twistet og jeg
har kun mulighed for et drev.

Hvis alt andet fejler, sE5% sE6%t et usbdrev pE5% der kan bootes fra og
prF8%v ad den vej. SE5%dan har jeg opdateret en del IBM slE6%bbare.

Re: Spøjs floppy connector

IDC betyder Insulation Displacement Connector. En connector, hvor man
presser et gaffelformet ben fast på ledningen, så den skærer sig gennem
isoleringen og får forbindelse med ledere, uden at man først skal
afisolere. Fladkabelstik er normalt af den konstruktion, men teknikken
bruges mange steder.

Bo //

Re: Spøjs floppy connector

Det er muligt at det er en udbredt standard jeg har bare aldrig set den
størrelse stik før til et floppydrev og har heller ikke kunne finde kabler
eller koverterer til det hos nogen forhandlere. Her er et billede af det
stik jeg selv har loddet ved siden af det jeg ville kalde et "normalt"
floppykabel:
http://www.knaldebang.dk/floppy3.jpg

Ja, masterdrevet skal sidde på et twistet kabel hvis der ikke master/slave
jumpere på drevet!

Jeg har forsøgt med usb-floppy og usb-cd uden held. I begge tilfælde kommer
beskeden der også kommer uden drev:
BIOS ROM checksum error
Detecting floppy drive A media...
Drive A error. System halt

og så begynder højtaleren på boardet ellers at bippe. Hvis jeg tilslutter et
floppydrev med det kabel jeg har lavet siger den ikke "Drive A error", men
læser heller ikke fra disken.

Re: Spøjs floppy connector

- KLIP -

Sorry jeg blander mig... MEN... I stedet for at blive alt for tekniske (læs:
kan ikk' se skoven for bare træer), så prøv den løsning jeg normalt bruger
når jeg skal flashe bios i maskiner uden floppy (3.5"). Du laver en cd
"CD-ROM (boot)" med nero ud fra en 3.5" bootdisk (på en anden maskine,
selvfølgelig). På cden ligger du også dine bios-filer. Gør du det rigtigt,
får du en cd, der emulerer et floppy-drev, og derfor kan det også bruges til
flash. Går det helt i bæ, er du velkommen til at sende mig en mail.

Mvh. Dennis.

Re: Spøjs floppy connector
(læs:
til

Da der kun er boot blocken tilbage af bios'en er den desværre helt tilbage
på "amøbestadiet". Den er slet ikke klar over at den har hverken PATA, SATA
eller USB controllere!

Re: Spøjs floppy connector
Ja så kan jeg godt se at "tricket" ikk virker. men det var da forsøget værd
:-)

Mvh. Dennis.