Sortskrivende kopimaskine

Hej.,

Jeg har en sortskrivende kopimaskine, som jeg gerne vil have til at skrive
hvidt igen ;-)

Teksten er selvf. sort, men det bliver baggrunden også. Som om den
overdisponerer det, eller noget i den stil. Der er ihvertfald for meget
toner.

Hvad kigger man efter her?

Det er en minolta EP3170

Den har kørt 21.000 kopier, ser udaf til fin ud, tager fint papiret, og jeg
har 2 sæt nye toner til den, så jeg er selvf. lidt ked af at skrotte den.

Mvh
Henrik

Re: Sortskrivende kopimaskine

I første omgang støv og røg på spejle og linser, underside af "original"
glaspladen.

mvh
Orla, ex kontormaskinemekaniker.

Re: Sortskrivende kopimaskine

Ok. Isopropylalkohol som rengøringsmiddel?

Mvh
Henrik

Re: Sortskrivende kopimaskine

Ajax til vinduer. Sprit har det med at tørre op med rande. Bløde klude som
ikke kan ridse. Spejlene er af typen "first surface" dvs. "belægningen"
ligger på overfladen af glasset. Husk også øverste spejl i den slæde der
ikke bærer lyskilden. Og så er der sikkert et tyndt glasvindue tæt ved
kopi-tromlen. Det kan som regel trækkes ud fra siden når dækslet er åbent.
Pas på med fingeraftryk på kopi-tromlen, og efterlad den ikke i dagslys
længere tid ad gangen.

mvh
Orla

Re: Sortskrivende kopimaskine

Uh, den er sædvanligvis svæer at komme til.

<Og så er der sikkert et

Er det ikke en af de Minolta typer, hvor tromlen kan udskiftes separat lige
som toneren?

I øvrigt en anden vigtig ting er at checke coronatrådene - de meget tyne
ståltråde, der løber inde i en alu- u-profil. Brug en børste yderst
forsigtigt. Jeg har (bank under bordet) været heldig ikke at knække nogen
endnu. Husk, der må ikke være spænding på (hiv netstikket ud sf
stikkontakten). Under normal drift og alle låger etc. er lukket, er der ca.
25 kV på trådene.

Er disse tråde ikke rene, er det den største mulighed for sort baggrund -
forudsat, at spejle og linser er rene. Net det, at det er "First surface",
skal man passe på ikke at ridse dem.

Du skal ikke regne med at trykke mere end ca. 5000 kopier pr. tonerpatron og
muligvis 10.000 kopier med tromlen, hvis du bekandler den ordenligt.
Karsten H. Jensen

Re: Sortskrivende kopimaskine

Oplade coronaen, typisk over tromlen, giver hvide streger på papiret når den
er beskidt.
Overførings coronaen, under tromlen, giver dårlig kontrast på kopien når den
er "måget"

Snarere for lyse kopier  :-)

og

Jo da, 50-100.000 kopier, men selvfølgelig ikke over en periode på mange år.
Tiden spiller alvorligt ind her.

mvh
Orla

Re: Sortskrivende kopimaskine

Svjh kan der vist være 3 coronatråde, hvor dern sidste erstatter den lampe,
der "neutraliserer" tromlen?

Det drejer sig så om en væsentlig støre maskine. Jeg mente ca. 5000 pr.
måned med, hvad er standard? 20% dækning?

Det er så længe siden, jeg har haft sådan en lukket op. Min egen HPLaserJet
4 kører stadig perfekt på - lige siden de kom frem (pris ca. kr. 15.000,-).
Det eneste er, at jeg haft fuseren ude på grund af papirstop lige netop der.

Så for lige at slå et 7" søm i. På en aukion for et år siden købte jeg en
mage til for kr. 1,-. Den ser ud som ny. Jeg tænkte, jeg evt. kunne bruge
den som reservedele selvom den tidsmæssigt lige er til den nærmeste
genbrugestation, men så kan jeg jo lige så godt (gen)bruge den selv. Det
lige som sætter tingene i relief. På et eller andet tidspunkt føler man sig
...rendt.:-)

Selvfølgelig har jeg da også en "splitny" altmuligmaskine - fra ca. 1997 -
ingen grund til at skifte den ud.

Sådan er det med os "samlere".:-)
Karsten H. Jensen

Re: Sortskrivende kopimaskine
Kunne her ikke være tale om et tilfælde af overtoning?

Altså hvor sensoren der skal registrere tonermængden ikke fungerer korrekt,
så maskinen konstant påfylder toner?

Den nemmeste måde at afprøve dette, er at tage en 10-20 kopier med "klappen
åben" altså sorte kopier uden original i maskinen.

Hvis resultatet herefter er bedre kopier, skal fejlen sandsynligvis findes i
overtoning.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sortskrivende kopimaskine

Ork jo, det er bare så sjældent det sker. i 10 ud af 9 tilfælde er det støv
og tobaksrøg der er årsagen.....

mvh
Orla

Re: Sortskrivende kopimaskine

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

Hmm. de kunne måske skrive på cigaratpakningerne:

Ryning forringer kopikvaliteten

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sortskrivende kopimaskine

Nej-nej,  Rygning _dræber_ din kopimaskine  ;-)

mvh
Orla

Re: Sortskrivende kopimaskine

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

Hvilket faktisk er sandt for rigtig mange elektroniske apparater.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sortskrivende kopimaskine

Det lyder "højspændende".:-)
Karsten H. Jensen

Re: Sortskrivende kopimaskine
Hej Uffe

Det gør de faktisk, de skriver jo om manglende potens
og fertilitet ved tobaksrygning :)

Mvh Max

Re: Sortskrivende kopimaskine

J, eller 2propanol (næsten det samme)