Sony Multiscan GS200

Hejsa i gruppen

Jeg har fået en monitor mrk. Sony Multiscan GS200 foræret.. Eneste minus ved
skærmen er at den er defekt.
Der komme ikke noget billede på, der er kun en rund lysende plet inde på
midten, altså er der strøm på.
? er så:
Hvad kan der være galt?
Hvad skal jeg kigge efter?

Jeg er forholdsvis ny hvad monitorer angår, men har god erfaring med
loddekolben og ved også hvad jeg skal passe på inde i sådan et apparat.

--
Benjamin Jensen
snipped-for-privacy@NOSPAMgamebox.net (remove NOSPAM)

Re: Sony Multiscan GS200

ved

Manglende afbøjning, men drop den skærm, for er der ikke allerede brændt et
mærke på indersiden af billedrøret ?

mvh
JBH

Re: Sony Multiscan GS200

et

Der er ingen synlige fejl på billedrøret, der er kun den runde lyse plet når
jeg tænder, ganske som om kanonen ikke vil tegne billedet.

Mvh
Benjamin

Re: Sony Multiscan GS200

Nemlig. Men har du den tændt bare lidt for længe sådan så laver du et meget
grimt mærke på indersiden af billedrøret.
Det kan du først se når du har fået billede på skærmen..

--
Vh. Peter Andersen

Re: Sony Multiscan GS200

meget

Jeg kan altså godt gå ud fra at det er spild af tid at lave noget ved denne
skærm??
Det er ellers en skam for den er ikke brugt ret meget selvom den er fra
1998, den har stået et par år med den fejl og har ikke været sat til siden
den opstod.
Kan det ikke være noget kondensator et-eller-andet der kan være poppet?

Kan man foretage nogle målinger på den omtalte afbøjning, altså med et
simpelt instrument? Jeg har ikke videnskabs udstyr for 100.000, jeg har børn
istedet ;-)

Mvh
Benjamin

Re: Sony Multiscan GS200
denne

Jeg tror røret er død, men du kan checke for løse forbindelser og sprungne
sikringer, ret meget mere kan du nok ikke gøre selv.
Det er sikkert en forsyningsspænding som mangler et sted.

Er der nogen som kan huske hvordan fejlen opstod og om der var andre
symptomer i forbindelse med fejlen eller inden.

Jo, men det er ikke særlig sansynligt når skærmen ikke har kørt mere end du
giver udtryk for.

Hvad kan du finde på "Google" om monitoren ?

børn

LoL *

I første omgang kan du måle sikringerne/sikringsmodstandene. Det kan du gøre
med et billigt multimeter fra HaraldSkrald. Tag monitoren fra strøm og aflad
den store ladeelektrolyt i strømforsyningen. Lad være med at tage "sutten"
af billedrøret. Bemærk en sikring/sikringsmodstand kan se ud på flere måder.

Finder du en defekt sikring/sikringsmodstand, så skal du have fundet årsagen
til hvorfor den er sprunget/afbrudt

Skal du måle med strøm på, så skru evt.ned for gitterspændingen (sikkert et
potentiometer på siden af hsp. trafoen)  Du kan også istedet afbryde
glødespændingen til billedrøret
I øvrigt er der temmelig høj spænding på sådan en (horisontal) afbøjning når
den virker så  PAS PÅ HVAD DU LAVER, dine børn skulle jo gerne beholde deres
far ;-)

mvh
JBH

Re: Sony Multiscan GS200

gøre
aflad
måder.
årsagen
et
når
deres

Hej igen

Jeg vil prøve at søge lidt rundt i min monitors elektroniske verden som du
beskrev..

Indtil videre har jeg fundet denne side:
http://www.repairfaq.org/sam/monfaq.htm
der handler om fejlfinding på monitorer generelt

På denne side:
http://rv6llh.rsuh.ru/shema.htm
fandt jeg et diagram over min monitor.

Så med dine råd, en hjemmeside om fejlfinding, et diagram over min monitor
og en livsforsikring tror jeg nok at jeg tør vove pelsen og give mig i kast
med at fejlfinde/reparere.

Indtil videre mange tak for hjælpen :-)

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Re: Sony Multiscan GS200
Hej Benjamin,

Jeg er ikke sikker på at det er helt lovligt, at bruge børn til at teste
defekte skærme med. Aflæsningsnøjagtigheden lader sikkert også noget
tilbage - de kalibreres vistnok i dB_Arghhh ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Kan man ikke bare lade være med at fortælle nogen om det?
Og når man så kobler dem op på højspændingsdelen, er der så ikke noget med
at den virker hvis børnenes dB falder ret hurtigt?
Nåeh nej, man kan jo heller ikke sådan have svedne børn liggende rundt
omkring i huset, jeg kan ikke få min forlovede med på at lave dem så hurtigt
at jeg hele tiden har målebørn til rådighed *GGG*

Mvh
Benjamin

Re: Sony Multiscan GS200
Hej Benjamin,

Nok lidt sent ;)

Sekundær indikator: Hårets opadstræben.

Der skal et temmelig stort askebæger til i hvert fald.

Så må du investere...
Enten i måleinstrumenter eller også i 40..50 frugtbare elskerinder (men så
får du nok ikke tid til elektronikken alligevel ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

For det beløb kan han sikkert købe alle elektroniske instrumenter på
planeten en 3-4 gange:)

Re: Sony Multiscan GS200
On Wed, 26 Nov 2003 14:29:10 +0100, Flemming Frandsen

YO!
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade