Sony E500 (Skærm)

Jeg har følgende på bordet, og den volder mig en del problemer.

Problemet er følgende:

Skærmen starter op som normalt med billedet er meget lyst, og der er
røde/blå striper hele vejen ned.

Ca sådan her:

---- er striperne

Brightness og contrast ser ikke ud til at have nogen funktion.

Nogen guldkorn hvad jeg skal kigge efter ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
En lille update.

Fik kigget lidt mere på den igår aftes, og når man skruer godt op for
brightness går skærmen i protect mode, det kunne godt tyde på det måske
var g2 spændingen der er helt hen i vejret.

Nogen tips ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Har du målt G2-spændingen? Det ville jeg ihvertfald prøve - den er sikkert
omkring de 3-400 volt hvis den er iorden.

Men mål endelig ikke på fokus'e :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej Kim

Jeg har desværre ikke udstyr til at måle G2, går ikke ud fra et billigt
multimeter kan bruges ?

Ved ikke om du kender skærmen, og evt kan guide mig til hvor G2 skal måles?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Ja, det er en simpel DC-spænding.

Den skal være på et af benene på billedrørssoklen. Der kommer ledninger fra
højspændingstrafoen op til billedrørsprintet. Den ene går til et indelukket
område på soklen - det er IKKE den :)

Den anden går til printet og derpå igennem en eller flere modstande og til et
ben på soklen. Mål her...

E500'eren har vist digitalt styret gitter2, så jeg tror ikke du umiddelbart kan
justere den. Men man kan fifle med de førnævnte modstande (been there, done
that).

Er billedet ellers helt iorden, bortset fra det er for lyst og med linjer?
Passer geometrien?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Ja geometrien ser fin ud, ingen ting der.

Billedet er bare alt for lyst med de streger.

Der er et af benene på soklen der er mærket G2, det må være der man skal måle.

Hvad skal jeg bruge til gnd ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Godt. For der kan gå en ic istykker der påvirker geometrien ret voldsomt. Og den
er absolut ikke billig (en CXA2043Q).

Jep.

Gnd i monitoren :-)

Der er ground på billedrørsprintet på området i kanten af printet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej

Har du en side eller noget der beskriver hvad der skulle fuskes med den
modstand på G2 ?

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Mål lige spændingen først.

Men ellers ændres den bare større indtil billedet ser rigtigt ud :) Plejer bare
at fifle mig frem med sådan noget... Dog skal du bruge specielle modstande, idet
de normale ikke kan klare så store spændinger.

Er der intet potmeter på billedrørsprintet? Jeg kan sq ikke huske om man kan
justere det manuelt på E500'eren.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Ingen pot, desværre

Har sat en ledning på g2, og en på gnd, men når de er forbundet kommer
der aldrig billede på skærmen?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hm, så er der målt spænding på G2, den ligger på 312 volt, men sålænge
multimeret er sat til bliver billedet meget mørkt, traceback linjerne
forsvinder, og teksten bliver rød, ligeså snart multimeter bliver
fjernet er vi tilbage til normal..

Nogen forslag ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Hmm, dit multimeter har for lav indre modstand til at du kan måle
spændingen. Har du et skop?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej.

Nej har desværre ikke et scope, men man burde vel bare kunne lave det
modstands fix?

Det må jo være knas med G2?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Du kan da prøve at gøre dem lidt større, ja.

Fejlen kan dog også være andre ting - f.eks. billedrøret.

(+ at jeg kan tage fejl :o))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Større ?

Jeg troede de skulle gøres mindre?

Btw, hvad er der så specielt ved de modstande, hvis jeg kan finde en
modstand på 6.8M ohm så kan jeg vel bare lodde sådan en i ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hej!

Du skal have lavere gitter2-spænding for at undgå tilbageløbsstregerne.

Jeg mener de skal være beregnet til relativt store spændinger. Ellers
tror jeg du kan risikere, at de "afbryder" efter nogen tids drift. Men
du kan da foreløbigt prøve med alm. kraftige modstande og se hvad der
sker. Det er jo ikke værre, end at det bliver som før.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sony E500 (Skærm)
Jeg må indrømme jeg er ikke helt med.

I følge diagrammet sidder der lige pt en 10Mohm modstand, og ifølge
http://www.hutzelman.com/web/pages/hardware/Mods/SonyCRT/ så skal den
10 Mohm erstattes af en 4.7-6.8 Mohm for at gøre skærmen mørkere ?

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Så kører skærmen, skal dog nok lige have fat i en mindre modstand, men
havde kun en 8.2 Mohm i kassen, retrace linjer er væk, billedet er dog
stadigt lidt for lyst.

Mvh
Ronni

Re: Sony E500 (Skærm)
Hm der var jeg vist for hurtig, der er stadigt alt for meget knald på
G2, brightness skal stå på 0 før billedet er nogenlunde sort, så den
skal dæmpes noget mere.