SONY 19" CRT G420 MONITOR måske defekt?

Hej NG

Jeg har gennem 3-4 år haft en Sony monitor jeg har været usædvanlig glad
for. Mit problem (ellers dens) er, at den nu sommetider er begyndt at
knitre, hvorefter billedet skifter mellem at være ude af focus og derefter
igen i focus. En gang imellem (det er dog ved at være noget tid siden), kan
billedet også finde på at rykke sig "tilbage." Det ser ud som om at billede
forsvinder et par cm bagud ind i skærmen hvorefter det bringes frem til
front og focus igen.

Jeg har ingen ønsker om at udskifte denne ellers fine monitor. Kan i
diagnosticere den og kan den laves ville jeg blive enormt glad. Er det for
avanceret et problem for en klovn som undertegnede, hvem kan i så fald
tilbyde at fixe problemet.

Med håb om lidt hjælp.

Kenneth Østergaard

Re: SONY 19" CRT G420 MONITOR måske defekt?
Hejsa

Det lyder umiddelbart som overslag i højspændingstrafoen.. :(
Giver sig somregel til kende med netop hvad du beskriver her. Knitrende lyde
og billedet bliver ustabilt om man så må sige.

En ny HSPtrafo ville kunne udrette dit problem, med lidt efterfølgende
justering af 2 eller 3 potmetre, og evnen til at kunne kende en loddekolbes
ender fra hinanden.
Det svære moment i den sag er blot hvor man får en ny trafo henne til netop
din skærm. :(

Mvh
Martin

Re: SONY 19" CRT G420 MONITOR måske defekt?

De sjove er at der langt det meste af tiden slet ingen problem er. Det samme
er tilfældet nu. Det har ikke vist sig siden imorges. Og fejlen må siges at
være meget periodisk.

Kan nogen sige mig hvor jeg får sådan en trafo og hvad vil den mon koste?
Mit alternativ er jo at hive den ud og erstatte den med en flad.

Mvh
Kenneth

Re: SONY 19" CRT G420 MONITOR måske defekt?

Rolig nu. Trafoer dør ikke halvt. I Sony tilfælde lodder de bare sig
selv ud af printpladen. I gang med loddejernet og omlod hele området
omkring højspændingstrafoen (man kan som regel se hvor det har
knitret), der skal du bare ikke nøjes med, så _hele_ området samt
printet for enden af billedrøret. Her kontrollerer ( og omlodder) du
også stikket der sidder for enden af ledningerne op til dette print.

Efter et par timer kan du åbne kolaen, og spille shoot'm all for fuld
udblæsning igen et par år endnu. Herefter skal du tilat skifte
elektrolytter; men det vender vi tilbage til.

Christian Treldal

Re: SONY 19" CRT G420 MONITOR måske defekt?

Hahaha... jeg er ikke så ferm til at reparere det selv. Men jeg håber da du
har ret. Jeg spørger nok igen, når elektrolytterne driller :)

Tak ind til videre!

/Kenneth

Site Timeline