Solvarme.

Hejsa.

Jeg går og sysler lidt med at lave noget solvarme.

Til dette skal der bruges en styring, jeg har kigget lidt på en, men den koster 1400 + moms. Jeg har efterfølgende fået lov til at kigge i en, og lige se lidt på printet. Der er en strømforsyning, og 2 kredse der er styret af 3 externe følere, og hver kreds i styringen er opbygget omkring en IC der hedder LM324

Måden som styringen virker på er at der på taget sidder en temp. føler i solfangere, og i bunden af lagertanken sidder der en temp. føler. Hvis diferencen imellem de to følere bliver mere end 5-20 grader (Kan justeres) trækker den et relæ der starter cirkulationspumpen og varmen bliver trukket fra solfangeren og ned i tanken.

Den tredie temp. føler sidder i toppen af tanken. Når temperaturen her bliver mere end 30-70 grader (Kan også justeres) trækker den endnu et relæ og det overskydene varme bliver så trukket ud i varme installationen til feks. gulvvarme i badeværelset.

Denne lille fikse styrring koster altså 1400 + moms, men kan det ikke gøres billigere. Jeg er ikke den store elektonik haj, men jeg kan da selv lodde det sammen, og har også muligheden for at få lavet et print til formålet.

Jeg har Googlet lidt rundt efter en tegning, men har ikke haft held til at finde noget. Er der nogen af jer der evt. er stødt på det, eller har noget liggende, så lad mig endelig høre om det.

Mvh Kim Finnour.

Ps. Hvis dette hjemmelavede system bliver en success så laver jeg nok en lille hjemmeside om det, så andre som ikke har ti tommelfingre har en mulighed for at spare lidt på olieregnignen om sommeren.

Reply to
Kim Finnour

Noget af det billigste man kan tænke sig. ¤ operationsforstærkere i een pakke.

Det lyder "blot" som om LM324'eren er sat op som comperator (sammenligner). Herved sammenligner den 2 signaler med hinanden. Det ene er det, du justerer, og er således en fast reference. Når så sammenligningssignalet er højere end referencen, vil udgangen af den enkelte comperator gå 'høj' (antager forsyningsspændingen, hvor den før var 0V). Så monterer man en NPN-transistor (BC547 eks.) og lader den trække et relæ, har man det kredsløb, du beskriver. Det koster ikke mange kroner. Hertil skal dog lægges prisen for relæerne; men du når ikke 100kr. i komponenter!

-- Med venlig hilsen

Tomas

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 5572 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent den gratis her:

Tomas Skott

koster ca 1 kr pr stk passende kvantiteter.

Jo.

Du har bare det problem, at du skal sætte din timeløn til 0kr, og der er et andet problem, der hedder godkendelser. I tilfælde af problemer med f.x. overkogning, problemer med EMC osv, er der INGEN, der støtter dig...

BBj //

Hej Kim

Det lyder som et interessant projekt, specielt hvis man kunne spare noget af den dyre olie.

Jeg ville nok vælge en PIC kreds med 4 analoge indgange og nogle digitale udgange.

Så er det ellers bare at hænge nogle temp. følere på indgangene og nogle relæer på udgangen, og så programmere sig ud af det. Evt. kunne man vælge en PIC med flere analoge indgange, hvor man kunne hente sæt punkt inputtet fra f.eks. nogle potmetre.

Alternativt kunne man sætte et lille tastatur om et display på.

Men man kunne også vælge den analoge løsning, og bruge f.eks. nogle LM324 som indeholder 4 opamps. Nogle af dem kunne bruges som forstærker for følerne og andre som komperatore, der kunne sammenligne input fra sensorerne med setpunkts spændinger fra potmetre. Nogle evt. som differentiel forstærkere.

Det lyder som noget der kan laves for under 1400,- måske endda med noget af det som alligevel ligger og roder i div. Skuffer.

/Tom

Reply to
Tom

Kim Finnour skriver:

Jo, selvfølgelig.

Jeg har ikke lige en færdig løsning ved hånden, men inspiration kan du finde på:

Har du overvejet om det kan betale sig at bygge den selv ?

Du skal ikke sætte nogen timeløn til dig selv, før projektet bliver dyere end, hvad du skal give for en færdig.

Ellers er Brinck leverigsdygtig i kits du kan samle selv.

Hmm. Der er garanteret heller ingen støtte hvis skidtet eksploderer og man har købt en færdig styring... Mht. EMC skal det nu nok oscillere ret kraftigt før der bliver udstrålingsproblemer - og indstråling vil kun være et problem på følerne.

Men derudover er jeg enig: Man skal synes det er sjovt før der er ide i at rode med det ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

er

man

følerne.

Der er diverse sikkerhedsmomenter indbygget i det, da det er et luket system med ca 4 bar. Der sidder 2 stk automatiske udluftere, og der sidder også en overtryksventil, så umiddelbart burde det ikke kunne eksplodere, men det kan da ihvertfald blive meget varmt, hvis ikke pumpen køere :)

at

Mvh Kim Finnour.

Reply to
Kim Finnour

"Tom" skrev i en meddelelse news:4296373f$0$78280$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

noget

Jeg fyrer nu med træ, men kan jeg undgå at fyre hele sommeren kun pga. varmt vand, så ville det jo være dejligt.

digitale

Jeg har vist 1 eller 2 stk 16c84 liggende.

vælge

Hmmm... Det forstår jeg mig ikke på, jeg er jo "kun" elektriker

Ja, nu bliver det jo fancy at se på, og man kan aflæse en masse temperaturer, det er vigtigt

LM324

Jamen det er nok den måde man laver det på nu, efter hvad jeg lige kunne så på printet på styringen naboen har fået til hans solvarme

Jeps, men dette har jeg ikke et klap forstand på, jeg kan til nød aflæse en modstand og montere nogen komponenter, så de også vender rigtigt. en vigtig detalje ;) Men Ligefrem lige tegne et diagram og lave et print ud fra det, ligger uden for mit område.... Derfor eftersøgte jeg nogen printtegninger til formålet.

Mvh Kim Finnour.

Reply to
Kim Finnour

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

formålet.

Hmmm... Der er meget læse stof, det tager jeg lige på et tidspunkt hvor jeg har lidt bedre tid.

en

jeg medregner skam ikke min egen timeløn, jeg er tværtimod stolt hvis jeg kan sige til kammy'erne at jeg selv har lavet det, og det har kun kostet mig XXXX kroner, og et nyt anlæg ville koste XXXXX kr. Så timelønnen medregner jeg ikke nogen stedder

Jeg havde kigget men syntes ikke lige jeg fandt noget brugbart.

Mvh Kim Finnour.

Reply to
Kim Finnour

Kim Finnour skriver:

Så tror jeg at du skal låne naboens print, kopiere det og så bruge det.

Kim Finnour skriver:

Scroller du lidt ned kommer "circuits". Det er kredsløb andre har bygget.

Nej, for det kan sjældent betale sig. Igen overvej elektrisk sikkerhed, dimensionering og godkendelser. 1400

  • moms er tords alt ike så meget for noget der virker.

Byggesæt: Br1 er en termostat.

Ellers en tur forbi Vellemann.

"Kim Finnour" skrev i en meddelelse

| Hmmm... Det forstår jeg mig ikke på, jeg er jo "kun" elektriker | Hvorfor får du ikke fat i en gl. PLC??, selv begynde at konstruere, købe ind, fabrikere, installere bliver pludseligt ret omfattende. Ellers gør som Klaus foreslår, find et byggesæt. Det er vejen frem, det andet løber du "sur" i, been there :(.

Reply to
Jørgen M. Rasmussen

Find et kamera frem og tag billeder af den, fra begge sider! - Og lav så en

100% kopi ;)

Brian

Reply to
Brian Lund

Har du temperatur følerne ?, hvis ja hvilken type er de ? Eller er temperatur følerne med i de 1400,- ?

/Tom

Reply to
Tom

Nok klart det letteste =)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

"Tom" skrev i en meddelelse news:429766aa$0$78288$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

De er med for de 1400, men jeg kunne forestille mig at det ikke var så meget andet end en PT100

Mvh Kim

Reply to
Kim Finnour

"Anders F" skrev i en meddelelse news:OeMle.846$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

He He, jeg har tænkt på det ;)

Mvh Kim

Reply to
Kim Finnour

"Brian Lund" skrev i en meddelelse news:42972e14$0$175$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

den

og

IC

En mulig løsning

Reply to
Kim Finnour

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i en meddelelse news:4296ffc1$0$179$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har overvejet det med en gamel PLC, problemer er at jeg nok skal ud og have fundet software og sikkert også et kabel til at programmere den. Men man kunne da være heldig at rende over det et eller andet sted.

Men Men Men.... Jeg skal ikke udelukke at det ikke går galt for mig, jeg har ikke programmeret en PLC siden jeg gik på lærlingeskole ;)

Men jeg vil give dig helt ret i at jeg sikkert løber sur i det andet....

Mvh Kim

Reply to
Kim Finnour

Kim Finnour skriver:

"Så meget andet end", de er sku dyre nok i forvejen :-)