Solvarme.

Hejsa.

Jeg går og sysler lidt med at lave noget solvarme.

Til dette skal der bruges en styring, jeg har kigget lidt på en, men den
koster 1400 + moms. Jeg har efterfølgende fået lov til at kigge i en, og
lige se lidt på printet. Der er en strømforsyning, og 2 kredse der er
styret
af 3 externe følere, og hver kreds i styringen er opbygget omkring en IC
der
hedder LM324

Måden som styringen virker på er at der på taget sidder en temp. føler i
solfangere, og i bunden af lagertanken sidder der en temp. føler. Hvis
diferencen imellem de to følere bliver mere end 5-20 grader (Kan justeres)
trækker den et relæ der starter cirkulationspumpen og varmen bliver
trukket
fra solfangeren og ned i tanken.

Den tredie temp. føler sidder i toppen af tanken. Når temperaturen her
bliver mere end 30-70 grader (Kan også justeres) trækker den endnu et relæ
og  det overskydene varme bliver så trukket ud i varme installationen til
feks. gulvvarme i badeværelset.

Denne lille fikse styrring koster altså 1400 + moms, men kan det ikke
gøres
billigere. Jeg er ikke den store elektonik haj, men jeg kan da selv lodde
det sammen, og har også muligheden for at få lavet et print til formålet.

Jeg har Googlet lidt rundt efter en tegning, men har ikke haft held til at
finde noget. Er der nogen af jer der evt. er stødt på det, eller har noget
liggende, så lad mig endelig høre om det.

Mvh Kim Finnour.

Ps. Hvis dette hjemmelavede system bliver en success så laver jeg nok en
lille hjemmeside om det, så andre som ikke har ti tommelfingre har en
mulighed for at spare lidt på olieregnignen om sommeren.

Re: Solvarme.

koster ca 1 kr pr stk passende kvantiteter.

Jo.

Du har bare det problem, at du skal sætte din timeløn til 0kr, og der er
et andet problem, der hedder godkendelser. I tilfælde af problemer med
f.x. overkogning, problemer med EMC osv, er der INGEN, der støtter dig...

BBj //

Re: Solvarme.

Noget af det billigste man kan tænke sig. ¤ operationsforstærkere i een
pakke.

Det lyder "blot" som om LM324'eren er sat op som comperator
(sammenligner).
Herved sammenligner den 2 signaler med hinanden. Det ene er det, du
justerer, og er således en fast reference. Når så sammenligningssignalet
er
højere end referencen, vil udgangen af den enkelte comperator gå 'høj'
(antager forsyningsspændingen, hvor den før var 0V). Så monterer man en
NPN-transistor (BC547 eks.) og lader den trække et relæ, har man det
kredsløb, du beskriver. Det koster ikke mange kroner. Hertil skal dog
lægges
prisen for relæerne; men du når ikke 100kr. i komponenter!

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Solvarme.
Hej Kim

Det lyder som et interessant projekt, specielt hvis man kunne spare noget af
den dyre olie.

Jeg ville nok vælge en PIC kreds med 4 analoge indgange og nogle digitale
udgange.

Så er det ellers bare at hænge nogle temp. følere på indgangene og nogle
relæer på udgangen, og så programmere sig ud af det. Evt. kunne man vælge en
PIC med flere analoge indgange, hvor man kunne hente sæt punkt inputtet fra
f.eks. nogle potmetre.

Alternativt kunne man sætte et lille tastatur om et display på.

Men man kunne også vælge den analoge løsning, og bruge f.eks. nogle LM324
som indeholder 4 opamps. Nogle af dem kunne bruges som forstærker for
følerne og andre som komperatore, der kunne sammenligne input fra sensorerne
med setpunkts spændinger fra potmetre. Nogle evt. som differentiel
forstærkere.

Det lyder som noget der kan laves for under 1400,- måske endda med noget af
det som alligevel ligger og roder i div. Skuffer.

/Tom

Re: Solvarme.

noget
Jeg fyrer nu med træ, men kan jeg undgå at fyre hele sommeren kun pga.
varmt
vand, så ville det jo være dejligt.

digitale

Jeg har vist 1 eller 2 stk 16c84 liggende.

vælge
Hmmm... Det forstår jeg mig ikke på, jeg er jo "kun" elektriker

Ja, nu bliver det jo fancy at se på, og man kan aflæse en masse
temperaturer, det er vigtigt

LM324
Jamen det er nok den måde man laver det på nu, efter hvad jeg lige kunne

på printet på styringen naboen har fået til hans solvarme
Jeps, men dette har jeg ikke et klap forstand på, jeg kan til nød aflæse
en
modstand og montere nogen komponenter, så de også vender rigtigt. en
vigtig
detalje ;) Men Ligefrem lige tegne et diagram og lave et print ud fra det,
ligger uden for mit område.... Derfor eftersøgte jeg nogen printtegninger
til formålet.

Mvh Kim Finnour.

Re: Solvarme.

Så tror jeg at du skal låne naboens print, kopiere det og så bruge
det.

Re: Solvarme.

Nok klart det letteste =)

Mvh.
 Anders

Re: Solvarme.

He He, jeg har tænkt på det ;)

Mvh Kim

Re: Solvarme.

| Hmmm... Det forstår jeg mig ikke på, jeg er jo "kun" elektriker

Hvorfor får du ikke fat i en gl. PLC??, selv begynde at konstruere, købe
ind, fabrikere, installere bliver pludseligt ret omfattende. Ellers gør som
Klaus foreslår, find et byggesæt. Det er vejen frem, det andet løber du
"sur" i, been there :(.

Re: Solvarme.

Jeg har overvejet det med en gamel PLC, problemer er at jeg nok skal ud og
have fundet software og sikkert også et kabel til at programmere den. Men
man kunne da være heldig at rende over det et eller andet sted.

Men Men Men.... Jeg skal ikke udelukke at det ikke går galt for mig, jeg
har
ikke programmeret en PLC siden jeg gik på lærlingeskole ;)

Men jeg vil give dig helt ret i at jeg sikkert løber sur i det andet....

Mvh Kim

Re: Solvarme.
Har du temperatur følerne ?, hvis ja hvilken type er de ?
Eller er temperatur følerne med i de 1400,- ?

/Tom

Re: Solvarme.

De er med for de 1400, men jeg kunne forestille mig at det ikke var så
meget
andet end en PT100

Mvh Kim

Re: Solvarme.

"Så meget andet end", de er sku dyre nok i forvejen :-)

Re: Solvarme.

Jeg ville heller ikke bruge 10 min mere på det ;). Der er ikke noget sport i
det, who cares, for output er noget som virker ;). Noget andet er
forsikringen på huset, forsik.selskabet vil klappe i deres ulækre,fedtede,
hænder, hvis skylden ved en skade på nogen måde kan tilskrives noget
køkkenbords-klamp, det være el eller  fx. vandskad pga. overkogning.

Re: Solvarme.

Jo, selvfølgelig.

Jeg har ikke lige en færdig løsning ved hånden, men inspiration kan du
finde på:
http://www.epanorama.net/links/measuring.html#temperature

Har du overvejet om det kan betale sig at bygge den selv ?

Du skal ikke sætte nogen timeløn til dig selv, før projektet bliver
dyere end, hvad du skal give for en færdig.

Ellers er Brinck leverigsdygtig i kits du kan samle selv.

Re: Solvarme.

meddelelse
formålet.
Hmmm... Der er meget læse stof, det tager jeg lige på et tidspunkt hvor
jeg
har lidt bedre tid.

en

jeg medregner skam ikke min egen timeløn, jeg er tværtimod stolt hvis jeg
kan sige til kammy'erne at jeg selv har lavet det, og det har kun kostet
mig
XXXX kroner, og et nyt anlæg ville koste XXXXX kr. Så timelønnen medregner
jeg ikke nogen stedder

Jeg havde kigget men syntes ikke lige jeg fandt noget brugbart.

Mvh Kim Finnour.

Re: Solvarme.

Scroller du lidt ned kommer "circuits". Det er kredsløb andre har
bygget.

Nej, for det kan sjældent betale sig.
Igen overvej elektrisk sikkerhed, dimensionering og godkendelser. 1400
+ moms er tords alt ike så meget for noget der virker.

Byggesæt: Br1 er en termostat.

Ellers en tur forbi Vellemann.

Re: Solvarme.

Hmm. Der er garanteret heller ingen støtte hvis skidtet eksploderer og man
har købt en færdig styring...
Mht. EMC skal det nu nok oscillere ret kraftigt før der bliver
udstrålingsproblemer - og indstråling vil kun være et problem på følerne.

Men derudover er jeg enig: Man skal synes det er sjovt før der er ide i at
rode med det ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Solvarme.
er
man
følerne.
Der er diverse sikkerhedsmomenter indbygget i det, da det er et luket
system
med ca 4 bar. Der sidder 2 stk automatiske udluftere, og der sidder også
en
overtryksventil, så umiddelbart burde det ikke kunne eksplodere, men det
kan
da ihvertfald blive meget varmt, hvis ikke pumpen køere :)

at
Mvh Kim Finnour.

Re: Solvarme.

Find et kamera frem og tag billeder af den, fra begge sider! - Og lav så en
100% kopi ;)

Brian

Site Timeline