Solskinds Sensor

Jeg ville hF8%re om der er nogle her der enten ved om man kan kF8%be en
fE6%rdig eller selv lave en sensor der kan detektere om solen skinder
eller ej.
Er ikke sikker pE5% om det er nok bare med en LysfF8%lsom modstand.
Skal kunne registrere at solen decideret skinder, mE5% ikke vE6%re nE5%r de=
bare er lyst nok hvis solen f.eks er bag en sky.

Skal bruges sammen med en microcontroller der s skal skrive nogle
statistikker om hvor mange minutter i lF8%bet af dagen solen skinder.

Jeg har kun kunne finde sA8%dan nogle her
http://www.middletonsolar.com/products/product8.htm
http://www.kippzonen.com/?product/35132/CSD+3.aspx

Men de er vidst ikke til at betale sig fra.

SE5% kunne vE6%re der var nogle der havde nogle gode forslag enten til
noget fE6%rdigt eller hvordan man selv kan lave noget.

Re: Solskinds Sensor
Hej Kim

Sådan en her kan bygges for billige penge, og den opsamler og registrere
også antallet af solskinstimer :)

http://www.kuriositas.com/2011/02/campbellstokes-sunshine-recorder.html

Re: Solskinds Sensor

Ja nu ville jeg meget gerne opsamle det elektronisk, sE5% tror ikke helt
det du sendte linket til vil kunne bruges,
Da jeg vil kunne smide det i en database og kunne behandle det.

Re: Solskinds Sensor

Vejrstationer benytter ofte en lille solcelle. Mål effekten fra den og du
har din solindstråling. Samtidig kan den med lidt batteribackup drive din
dataopsamling :-)

/A

Re: Solskinds Sensor

ja detsamme tE6%nkte jeg lige pE5% ,at belaste solcellen sE5% spE6%ndingen
afgF8%r om det er lys eller sol.
MEn som du mE5%ske lE6%ste i den fra max.. der er problemer med at mE5%le
morgen og aften..
sE5% hvordan skal man kunne mE5%le at det er fuld sol henad
solnedgangstid..?? solskind.. eller solskin
kommer ud pE5% nok nE6%sten det samme :)
alex

Re: Solskinds Sensor

√ėeh - i denne tr√•d ?

Evt kunne man jo placere flere solceller hvis man ikke kan kompenserer i
sofware for forskellig indsrtålingsvinkel.

Kim's link giver : "CSD 3 measures sunshine duration. Sunshine duration is
defined by WMO as the time during which the direct solar radiation exceeds
the level of 120 W/m²."

Men det betyder vel at der skal måles på en vandret flade ? Formålet er jo
ikke mest muligt str√łm, men mes n√łjagtige m√•ling. Morgen og aften med solen
lige over horisonten giver jo ikke den store effekt alligevel på disse
breddegrader

Med passende kalibrering kan jeg ikke se hvorfor en solcelle baseret l√łsning
ikke skulle virke.

Men man kunne også "snyde" og se om der var en måler i nærheden på DMI's
borgervejr og tage data'ene derfra :-)

En side som
http://servlet.dmi.dk/bv/servlet/bv?stat60%72&map=map6&param=none kan man jo
nemt parse for
"solindstråling: " og så finde de 19 Watt/m²

Ja ville stadig tage en solcelle - og bruge DMI's nærmeste måling at
kalibrere op imod (i mangel af bedre)

/A

Re: Solskinds Sensor
le
sning
joda man kan da lave software til at fF8%lge E5%rstid og tidspunkt.. sE5%
kan man jo ogsE5% lE6%gge en grE6%nse for sol /skyet ,isE6%r nE5%r man har
tidspunktet med.. der Er rimelig stor forskel mellem sol og skyet ,
men det skal selvfF8%lgelig mE5%les relativt til E5%rstid tidspunkt.
og sE5% kan man jo bruge en led eller et solpanel .
Det jeg antydede med max var det som var beskrevet i den link max
havde fundet..
alex

Re: Solskinds Sensor

Den 05-01-2012 15:23, Anders Majland skrev:
> [...]
 > "solindstr√•ling: " og s√• finde de 19 Watt/m¬≤
 >
 > Ja ville stadig tage en solcelle - og bruge DMI's n√¶rmeste m√•ling at

Er der nogen som kender den officielle målemetode?

Jeg mener at have l√¶st noget om en lup og en buet flade med varmef√łlsomt
papir. Dette skulle give en n√łjagtig tidslinie med SOLSKINs timer, idet
der kun er st√łrre varme i br√¶ndpunktet n√•r solen skinner.

//finn

Re: Solskinds Sensor

Nej, jeg kender den ikke, men min erfaring er, at hvis man formulerer
sig fornuftigt, kan man få rigtigt fine svar fra DMI.

Bo //

Re: Solskinds Sensor

-og jeg har lige sendt sp√łrgsm√•let til dem. Venter p√• svar...

Bo //

Re: Solskinds Sensor

[...]

Du skal ikke måle spændingen. Den er næsten konstant. Du skal lave en
dynamisk belastning, der m√•ler effekten, ved den sp√¶nding/str√łm der
giver max effekt.

Bo //

Re: Solskinds Sensor

bo..ja du har jo som sE6%dvanlig ret.. det var gamle erfaringer jeg
hvilede pE5%
jeg har lavet en soltracker ..pE5% den mE5%de at panelet fF8%lger solen..
dengang brugte jeg bpw 34 som blev belastet med 100 ohm det var sE5%
muligt at mE5%le differensen
mellem den der var i skygge og den der sad i sol -en motor kF8%rte
panelet ud fra dette signal
og princippet virkede fra morgen til aften.. den drejede henad ni
tiden ved midsommer som det sidste nF8%k.
men ellers har du stadig ret . :)
alex

Re: Solskinds Sensor

Eller rettere: en solcelle som kan være alt fra en diode i transparant
glashus, evt en lysdiode, til netop en ordinær solcelle vil afgive en
str√łm imod sp√¶rreretningen som er ligefrem proportional med lysintensiteten.

Det der skal bruges er et udtryk for lysintensiteten for at afg√łre om
solen skinner, så solcellen skal sættes ind i en opstilling der holder
udgangen p√• en konstant sp√¶nding, f.eks 0 volt og i stedet m√•le str√łmmen
den afgiver.

/Lars

Re: Solskinds Sensor

Ikke helt.
 Solen skinner, der der er skind p√• en p√łlse. S√• det hedder solskin.
Solskind, det må være et nyt ord for solariegarvet hud ;-)

Så en solskindsdetektor måler tykkelsen af hud?...

Leif

Re: Solskinds Sensor

Hvad hvis det er en tynd, gennemsigtig sky. Hvor meget må intensiteten
falde f√łr at solen ikke "skinner"?

Evt. må man måle intensiteten og vurdere den ud fra den teoretiske
intensitet for det pågældende klokkeslæt og dato, Man ved jo også præcis
hvor solen står på himlen et givent tidspunkt.

Re: Solskinds Sensor
Hej Anders

OP skriver jo:

Max

Re: Solskinds Sensor

Det er ikke det store formE5%l andet end jeg pE5% sigt vil udvide det med
andre sensorer og lave en form for komplet vejr station. Og samle alle
mulige data og kunne lave grafer og diverse statistikker far de
indsamlede data og pE5% den mE5%de holder mit programmering mm lidt ved
lige.

SE5% var bare lige den fF8%rste del jeg havde planer om at koble pE5% og se
hvor mange timer/minutter solen egentlig skinder i de forskellige
uger, dage mm.
Og ved godt man kan finde disse oplysninger pE5% nettet.
Men er altid sjovere at lave sine egne.

NE6%ste project bliver en form for regn sensor for at kunne se hvornE5%r
pE5% dagen de regner.
Da jeg gE5%r med en teori om at det oftest regner mere om natten end om
dagen, sE5% det vil jeg jo ogsE5% pE5% sigt kunne finde ud af om det i
gennemsnittet regner mere om natten end om dagen.
Og der er der ikke mE6%ngden af regn jeg er interesseret i bare om det
regner eller ej.

Re: Solskinds Sensor

Var ogsE5% faldet over denne her, men den er jeg ogsE5% lidt i tvivl om
vil kunne bruges.
http://www.nlcpr.com/SensorCalibration1.php
Evt som Luxmeter

Site Timeline