solpanel - data

Kender nogen dette panel:
http://agesen.not2old.dk/ET-SunPower.pdf

Jeg synes data virker lidt suspekte?
Umiddelbart vil jeg mene det er ok, men jeg forstår ikke kommentaren om at
det er 24V, og skal bruge en kontroller til denne "indgangsspænding"

Umiddelbart lyder det som stort tab til et 12V system.

Det lyder også uproffesionelt at det yder 10A pr dag ???

Jeg håber da at det yder 10 A, og klarer dette sålænge der er lys nok. Dvs
min. 80 Amperetimer på en sommerdag. :-)

finn

Re: solpanel - data

Ja.

http://www.etomer.dk/produktinfo/thin-film-solpanel.pdf

mvh
JBH

Re: solpanel - data
Ja, der er der jeg har den fra. Men det bliver de tekniske beskrivelser
ikke bedre af:
hvad betydet 10 A pr dag?
og hvis panelet  yder 10A ved 24 volt, hvormeget kan jeg så med den givne
kontroller forvente at påføre batteriet, og hvormeget effekt (varme) kan jeg
forvente at kontrolleren udvikler?

finn

Re: solpanel - data

Hvis panelets data er som "normalt" som er samme som enhver
spE6%ndingsgenerator,
 sE5% vil der vE6%re oplyst tomgangsspE6%nding  som er 24V
og en korslutningsstrF8%m der er 10 A.
nu fF8%lger de paneler jeg kender til,ikke en modstandskurve, men
nE6%rmere
et stykke der gE5%r op fra max spE6%nding buer indtil et fladt vandret
stykke der ender ved max strF8%m.
SE5% hvis man vil lade med en modstand i serie mellem batteri og celle
gE5%r det fint, men man taber en del, og man bruger ikke
 det optimale arbejdspunkt som ligger lige fF8%r knE6%kket pE5% det lodrett=
stykke ved nE6%sten tomgangsspE6%ndingen.
For at udnytte det bedst skal man have en optimizer som regulerer
efter dette omrE5%de.

Det er blevet dagligdags at skrive A pr. dag, selv bladet fra
elselskaberne kan skrive ren volapyk som watt pr time..
OG sE5% tror da fanden at ingen ved hvad der er hvad .
 watt alsE5% ,strF8%m alsE5%, og i nogle timer sE5% bliver det til
amperetimer  og watttimer , sE5%vidt alsE5% jeg tror jeg ved hvad der er
rigtigt.

alex

Re: solpanel - data

Det der optimale punkt, det flytter sig vel afhængig af mængden
af tilført sollys antager jeg.

Det kunne være spændende med en beskrivelse af sådan en "optimizer"R
der.

/Morten %-)

Re: solpanel - data
hej Morten ...det jeg ved ,er kun fra andre osv fra nu af..
Ja det mE5% flytte sig ellers var det bare for let .
den vandrette  del er tE6%t pE5% strF8%mgenerator og den lodrette del er jo
tE6%t pE5% spE6%ndingsgenerator, men begge kurvedele med varierende modstan=
Det er nok bE5%de modstandsdelen og  I- S/C og V tomgang der varierer
med sollyset sE5% der er udfordringen til en
regulator der kan vE6%re det bedste sted hele tiden.
Jeg har aldrig set et diagram eller lignende, men jeg ved at nogle
baserer konstruktionen pE5% en tabel som jeg formoder der checkes med ,
men andre pE5%stE5%r at det kan laves med analog teknik.
Regulatoren i analog mE5% vE6%re noget med at belaste fra nul -stigende,
og mE5%le effekten, og F8%ge belastningen indtil effekten falder ,og sE5%
bakke lidt tilbage..og denne test mE5% udfF8%res jE6%vnligt sE5% den holdes
ajour med solindstrE5%lingen.
Digialt ,tror jeg at man sammenligner med en tabel ,man har lavet,
hvor der for hver lux vE6%rdi er et tilsvarende belastningspunkt pE5%
kurven .
alex

Site Timeline