Solenoid søges

Hej.
Jeg skal bruge en lille solenoid som er 3-vejs.
Den skal kunne gå ud i begge sider, og returnere til midterstilling når den
ikke får signal.
Den må ikke være mere end 70mm når den er i yderstilling, så det er
småtingsafdelingen vi bevæger os i.

Findes den ?
Kai

Re: Solenoid søges
den

Har aldrig hørt om dén slags...
Hvilke krav stiller du til trækkraft?
Om ikke andet, så kunne man måske lave een selv: En spole, en stang magnet
(istedet for en jernkerne) ophængt mellem en trækfjeder i hvér ende?
Dvs. retningen styres udfra spolens polarisering og midterpositionen opstår,
når spolen ikke får strøm.

Alternativt, så kunne man måske lave den udfra to solenoider, der placeres
overfor hinanden, hvor jernkernen enten er gennemført direkte, eller blot to
særskilte kerner, der er bundet sammen. Push/pull-retningen bestemmes nu
udfra, hvilken spole der trækker.
Igen fjederbelastes kernerne/kernen, så de(n) vil stå i midterposition, når
ingen af spolerne trækker strøm.

Nogen idé?!

Hilsen
Lars

Re: Solenoid søges

En sporskiftetrækker til modeltog :-)

Re: Solenoid søges

Nåeja... sikkert! - Men jeg stoppede med, at lege med modeltog som 6 årig!
;-)
Mit elektriske modeltog var iøvrigt heller ikke særlig advanceret og der var
ikke nok togskinner til, at man nogensinde kunne få behov for en
sporskiftetrækker. ;-)

Imponerende!

Hilsen
Lars

Re: Solenoid søges

Det gjorde jeg også......

Tak

Re: Solenoid søges

Kan sådan en fætter købes i en alm. togshop eller via nettet et sted ?
Jeg skal bruge den til at lave nogen forsøg med sideværts forskydelig vægt i
en modelbil, så vægten skydes ind på det inderste hjul i sving.
Jeg har en ide om at det skal styres af en kviksølvskontakt, men har ikke
meget praktisk viden om elektronik.
Kai

Re: Solenoid søges

Togshop.

Hvor tung må den være ?

Kviksølvkontakter er vidst ikke helt lovlige længere.....

Re: Solenoid søges
Snip snap snude
vægt i
Snip
Hmmm min fysik/mekanik hjerne rumlede lige lidt.
Kan vel laves rent mekanisk efter vægtstangsprincippet?
Så hvis tingen tilter til den ene side overføres der mere vægt til den
anden? Uanset hvad, vægtstang, udveksling og lidt teknisk snilde burde kunne
gøre det.
Erik

Re: Solenoid søges
Hej Erik,

En god nats søvn kan sikkert hjælpe ;)

Øh...

En kraft påvirker et emne i en given retning og du vil, uden
krafttilførsel, få det til at bevæge sig i modsat retning... Det vil jeg
dæleme gerne se, det er altid sjovt at (prøve at) bryde en naturlov ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Helst ikke mere end 10g for selve solenoiden.
Jeg hægter noget mere vægt på den, det er det der skal forskydes.
Findes der ikke kontakter der aktiveres af niveauet den hælder i ?
Det var det jeg mente med kviksølv.
Kai

Re: Solenoid søges
Hej Kai,

Servomotor med vægten på en arm - jeg tror ikke du skal forskyde en vægt så
pludseligt som en solenoide vil gøre, når du i forvejen ligger på
skridgrænsen.

Det bliver nok et problem hvis det skal være til at betale.

Du mener vel centrifugalkraften ?
Du kan fx. bruge en lille fjeder med en vægt i enden og montere den so den
danner kontakt med en ring der sidder uden om den ende med vægten (den
anden ende monteres fast i chassiset).

Du skal i øvrigt også lige tage hensyn til at hvad du end monterer vil
påvirke det gravitionelle punkt opefter så der skal også flyttes noget vægt
alene for at udkompensere det.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ikke noget, den skal flytte ca. 10g bly som hænger på kernen.

opstår,

Allerede her er jeg stået af :-)

Det lyder som noget for mig, men hvor finder jeg så små solenoider ?

når

Du har mange gode.

Kai

Site Timeline