Solceller man selv kan lave?

Hej kan man selv fremstille solceller til elektricitet, med rimelighed
hjemme i hobbyrum?

Jeg har lavet nogle få eksperimenter med nogle købte solceller, med et
solcellepanal på 12V 15W, og med nogle mindre solceller fra sådan nogle
solcelle hatte.  Men de virker til at have begrænset effekt til mine
eksperimenter.

Så jeg vil gerne lave nogle selv, hvis det er muligt.
Jeg har læst lidt om at man kan lave en meget simpel solcelle med
titandioxid TiO2, via brombær, men solcellen har kun begrænset virkningsgrad
og kun levetid på få uger.
Så det må gerne være mere holdbart, evt ved at bruge TiO2 direkte.
Det kan også være silicium celler, eller gerne amorfe solceller. De sidste
meget gerne da de vist kan holde til mere varme, både fra solen og den strøm
jeg skal trække ud fra solcellen.

Har I nogle forslag/link til hvordan man kan lave solceller selv, eller har
du selv forsøgt dig?

Torben

Re: Solceller man selv kan lave?

Hej Torben

Kig under "Selvbyg (kobberoxyd solcelle, virkningsgrad < 1%)" i adressen:

http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle

Jeg formoder at de er mere holdbare.

mvh/Glenn

PS: Kan du ikke bare give brombær solcellerne noget UV-sunblocker?

PPS: High-bright lysdioder virker også som retningsbestemte solceller,
men selvfølgelig kun med det areal som lysdioden har som tværsnit. Efter
hvad jeg regnede mig frem til så er de faktisk ret effektive.

-

Re: Solceller man selv kan lave?

"

Hej Glenn tak for dit link  til kobbersolcellen, den er nok bedre. Men havde
håbet på lidt mere effekt pr areal. For hvis < 1% lyder ikke af meget, hvis
man skal bruge lidt strøm, bare at få en lille pære til at lyse.

Og løsningen må gerne kunne holde nogle år, hvis jeg først finder en rimelig
løsning.

Det med lysdioderne lyder interessant, bare princippet virker godt, kan man
altid forbedre det. Kan de mon tåle varme +100 C ?
Hvad omtrent har de i virkningsgrad?

Torben

Re: Solceller man selv kan lave? [high-bright rød ca.1,6% virkningsgrad]

Hej Torben

Her er måling og udregning af virkningsgrad af:

10 mm diameter rød high-bright lysdiode med transparent klar plast. Den
er temmelig retningsbestemt:

1,032V ved 1kOhm belastning; målt med multimeter med Ri = 10MOhm.

Effekt=V^2/Ohm ca.= 1^2/1000 = 0,001 W = 1 mW

Tværsnitsareal A=pi*(d/2)^2 ca.= pi*(0,005/4)^2 ca.= 0,000079 m^2.

Effekt/m^2=0,001/0,000079 ca.= 13W/m^2

Antager 800 W/m^2 kl. 15.30-16 i dag udendørs.

Virkningsgrad: 13/800 ca.= 1,6%.

mvh/Glenn

-

Re: Solceller man selv kan lave? [high-bright rød ca.1,6% virkningsgrad]

Der skulle have stået:

Tværsnitsareal A=pi*(d/2)^2 ca.= pi*(0,01/2)^2 ca.= 0,000079 m^2.

mvh/Glenn

-

Re: Solceller man selv kan lave? [high-bright rød ca.1,6% virkningsgrad]
Hej
Tak for din måling, det er en rimelig virkningsgrad, for ellers at være
bygget til at lyse.
Hvor vidste du det fra?

De er jo bedre end brombærcellen, men det skal der jo heller ikke så meget
til  :-)

Sådan nogle må jeg lige få fat i, og se om de kan holde til varmen/formålet.

Torben

Re: Solceller man selv kan lave?

    Nej... det kan man ikke uden noget rimeligt dyrt udstyr.

    Sådan er Solceller detsvære :( og skal man ha lidt power ud af det,
skal man ud og punge op med den store tegnebog, ellers kan man finde
nogen på ebay.de og lignende.

    Uha, brombærcellen, går ud fra du endten har fundet den på dr.dk, eller
www.solarcell.dk ... det er en meget meget ringe celle, som bruges til
demostration på gymnasie nivau.

    Det er ikke TiO2 delen som laver strømmen, men farvestoffet, med hjælp
fra elektrolytten, som levere elektronerne fra modelektroden.

    Problemet er at du skal kunne sintre både photo- og mod-elektroden, i
temperatur området 380-500C  i ½-1½ time alt efter hvilken af de to vi
snakker om.... næste problem er at du skal skaffe farvestoffet, altså et
der er mere brugbart end det som er i brombær, og så er vi over i en
pris ala 2000Kr. pr. gram. men du skal ik bruge så store mængder, så
hvis du kan fedte dig ind ude ved RUC, kan du vel få nogen uGram:)

    Silicium er en del svære at ha med at gøre, men du kan jo bruge trikket
som Gaia Solar ude ved holmen bruger, ved at indsalme gamle paneler, som
er i stykker, og så rede så mage celler som muligt, som du gir en gang
laminering (helt alm. lamineringsmaskine som ehtvert kontor har
stående)... og så måler du dem, og sotere de i grupper alt efter ydelse,
sådan at du ikke sætter en dårlig celle sammen med god så den trækker
den gode ned i ydelse.

    Arbejder i en af de danske udviklings afdelinger, hvor der laves
kemiske solceller ala brombærcellen, så jo, lidt kender jeg til det, men
jeg vil ikke rode mig ud i det hjemme i hobby rummet, da jeg mangler
både ovne, samt påførings udstyr osv...

    VH
    Lars Molnit
    Nå, vi skal ha en serie celler klar til morgenmødet, så jeg smudter op
i lab igen :( æv hader flextid...

Re: Solceller man selv kan lave?
Hej se nedenfor

virkningsgrad
sidste
strøm
har

Hej Lars   nå er du også på denne NG ud over MC, gode kommentarer du kommer
med begge steder.

Tænke nok det kræver meget udstyr, eller et glaspusteri, men nogle gange er
der simple løsninger på svære ting. Noget hvor man bruger ting på en måde,
og hvor det så bare hedder noget andet et andet sted, som gør det samme.
Men hvis jeg finder en god løsning, skal jeg nok også finde det rigtige
værksted at lave det i.  ;-)

Det med delvis defekte paneler er en god ide. Men jeg ville jo gerne lave de
orginale solceller mere effektive på snedig vis, med når jeg laver
forsøgene, så bliver de varme, og så falder virkningsgraden hurtigt. Derfor
var det hvis jeg selv kunne fremstille en tilsvarende solcelle selv, med
andre mål og tykkelser, så de evt bedre kan klare mere effekt.

Synes bare ikke det men brombærcellen lyder som noget der er værd at lave,
der må gerne være mere power i.
Med brombærcellen hvis den skulle trække et TV på 100 w skal der jo over 12
kvm til i middagstimerne.
Troede ellers at TiO2 var den primære del, og så farvestoffet som indikator
eller katalysator.

Nok i starten er det bare små forsøg indtil løsningen er fundet, men så
senere skal det være i større skala, på 50 w, og senere igen langt derover.

Kan jeres kemiske solceller klare varme eller flader virkningsgraden også på
dem?
Hvilken virkningsgrad ligger I på?
De solceller jeg har prøvet ligger mellem ca 1-5 %.  Har læst at de falder
med -0,44% / grad
Og amorfe solceller kun falder med -0,2%
Men varmen er min værste fjende i forsøgene.

Overvejer lidt at måske bruge termoelementer i stedet for, for de øger jo
med mere varme.
Kender du til dem, fx. hvilket materiale bruges imellem lagene.

MVH
Torben

Hvad kan du ikke lide ved flextid?

Re: Solceller man selv kan lave?

..
..

Hvorfor opstår varmen? Er det ikke muligt at køle sig ud af det
problem?

/Morten %-)

Re: Solceller man selv kan lave?
Hejsa

Solen måske?!

Mvh Hauge

Re: Solceller man selv kan lave?

Sæt Peltier-elementer bag på cellerne, og en køleplade bag på Peltierne. Og
send strømmen fra cellerne gennem Peltierne, disse vil faktisk levere ekstra
strøm når forsiden er varmest.

Ok, måske mest en vits, jeg vil skyde på den samlede virkningsgrad alligevel
falder pga. Peltiernes modstand. Men det kunne være sjovt at prøve.

Jeg lavede et modelfly med celler på vingerne engang. Det gav god
luftkøling!  :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Solceller man selv kan lave?

Og
ekstra
alligevel

Hej Ulrik    ja princippet vil jo virke. Lad os sige solceller har
virkningsgrad på 10%
og Peltierne på 5 %........ men bare der kommer nok overskudsvarme fra
Peltierne, så er der lidt at hente.
Men der skal nok tænkes og især regnes på det, om det kan betale sig.

Blev dit modelfly drevet af kun solceller?
Der er vel også koldere oppe i luften?

En mulighed var måske at bruge varmen direkte i Peltierne og så have noget
koldt, og så få strøm direkte fra dem.
Hvis de kan det?  Men så hedder det måske et termoelement?

MVH

Torben

Re: Solceller man selv kan lave?

Jeps, det kan lige akkurat holde sig i luften i godt vejr. Med lidt øvelse
og held i starterne tror jeg faktisk godt det kunne holdes oppe i lang tid.
Men jeg fik ikke leget nok med det til at det rigtig lykkes.

Ja, det er der, temperaturen falder jo med højden, generelt.

Hvis man har en 'kuldekilde', så vil det virke, peltiere virker begge veje.
Hvis man nu gravede en _massiv_ aluminiumsbjælke et godt stykke ned i
jorden, hvor der altid er 8 grader (er det vist), og lod den ene ende stikke
op, så havde man noget køligt der ikke sådan lige lader sig varme op. Så
kunne man måske få noget fornuftigt ud af solcelle/peltier-sandwichen.  :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Solceller man selv kan lave?

    Hejsa :) jeg er lige blevet færdig som svagstrøms-diplom-ingeniør,
eller hvordan det nu staves :) så jo El er mit primær område :)

    Varmen, er solcellernes fjende og ven :) men alm. silicium celler, når
de er monteret på husende herhjemme, ligger typisk på 50-60C  på
bagsiden, lige  pånnær  det panel der sider under altanen på ingeniør
huset, da  det ligger i skygge  :) hæhæ, sådan  er det når en Arkitekt
for mere at sige en de rådgivende ingeniøre.

    De kemiske baseret solceller, ala organiske (brombær osv..), og de
uorganiske (kobbersulfat, irdium...) er der kun lavet gode resultater i
laboratorierne :( og der ligger de i udlandet på omkring 10% og op på de
rigtig gode... og 3-5% på de uorganiske, men de holder også meget
længere :) end de sædvanlige 14 dage :)

    De organiske kemiske blir dræbt ved relative lave temperature :(
hvorimod de silicium paneler jeg har været ude at lave test på nemt blir
   så varme at man næsten brænder sig på dem... dette betyder også at
der inde i KBH, og lidt uden for århus så vidt jeg husker er nogen
forsøg med at lade ventilations anlægget bruge panelerne til at lave
varm luft med, og derved spare på luftopvarmningen, samtidig med at man
holder ydeevnen oppe, ved at køle panelerne.

    3-5% men jeg håber at de viser sig nogen 6-7% her omkring
oktober/november månede... men mere må jeg ikke sige der ;) du ved
tavshedspligt.

    Af Silicium baseret, har jeg teste celler der gir fra omkring 3-4%
(dårlige), og helt op til omkring 12% men de var kølet på bagsiden...
typisk havner der fleste lige omkring de 7-9% efter hvad jeg kan fornemme.

    de amorfe egner sig også på at de yder godt i skyet vejr, da de virker
med diffust lys :) en dejlig ting ved brug her i DK :)

    Som nævnt andet steds, så er der peltie elementer... der kan jeg sige
at der forskes i at bruge dem som energi kilder, på områder hvor der er
store temperatur forskellem mellem overfladerne... altså er der meget
varmere på den ene side end den anden, så laver de strøm, det er ikke
meget, men lidt sker der. nogen har enda forsøgt at montere dem på
bagsiden af solcelle panelerne, for så at udnytte opvarmningen, til at
lave lidt ekstra strøm.

    At jeg aldrig kommer hjem til tiden :)

    VH
    Lars Molnit

Re: Solceller man selv kan lave?
Hej Lars

Almindelig logik er vidst ikke din stærke side :)

Mvh Max

Re: Solceller man selv kan lave?

    Forklar ? og hvad har det med emnet at gøre ?

--
VH
Lars Molnit
Re: Solceller man selv kan lave?
Hejsa

Følger man med i hvad Max generelt skriver her i gruppen, så skal du ikke
tage dig af det han siger.

/Hauge

Re: Solceller man selv kan lave?

    Ok, tænkte det nok.... ku bare ikke huske om det var den Max, eller en
anden som normalt er rimelig seriøs i sine indlæg ;)

--
VH
Lars Molnit

kommer
lave de
Derfor
lave,
12
indikator
også på
falder
jo

Hej Lars

Så det er et bredt elektronik felt du arbejder med når du også skal trække i
kemitøj, for at få strøm fra jeres kemiske solceller :-)

Jeg forstod at I både lave organiske og uorganiske solceller. Kan de
uorganiske holde til høj varme?
Under et af mine forsøg nåede jeg op på 162 C, og så falder alm.
siliciumsolceller ret meget.
Du har ret almindeligvis ligger de omkring 40-70C, som bare ligger på tage.

Hvorfor laver I kemiske solceller, er de/bliver det nemmere og billigere at
fremstille, end andre?

Arkitekter vil også gerne bare have en finger med i spillet, og vi andre kan
så nogle gange trække på skuldrene.
De må vel tænke udseende fremfor praktisk anvendelse  :-)    Jo jeg kender
nogle af dem, har været i byggebranchen.

Flextid, man tager vel fri, bare chefen ikke er af den holdning at
overfaldende overtid er med i lønnen :-(
Jeg ville nok helst arbejde få dage om ugen med lange dage.  Det ville være
god flextid for mig.

MVH

Torben

Re: Solceller man selv kan lave?

    hæhæ :) jeg rør ikke den kemiske del med en ildtang :) men da udstyret
der bruges skal holdes i gang, så skal de jo bruge en El-mand til at
sørge for elektronikken gør det den skal :) og så igen selve testen af
cellerne kræver jo noget elektrisk måleudstyr :)

    Lige nu laves der organisk, men der overvejes at gå over til uorganisk,
mest pga, levetiden, og stabiliteten, da de organiske ikke virke når de
er kølet ned, hvorimod de organiske vil virke igen.

    hmmm, hvad bruger du som lyskilde ??? for det lyder ikke som noget man
kan ude i solen :)

    Ja, Silicium cellerne er meget dyre og fremstille, og så er der
leveringsproblemer af matrialerne, så grunden til de kemiske er mest at
få nogen der er billigere at producere :) at man så kan lave nogen man
kan kigge igennem, eller med forskellige farver osv. :) er ren bonus for
arkitekterne.

    vi skal detsvære helst være de hver dag... :( men så kan man skifte
mellem at gå sent, og tidligt i stedet :)

--
VH
Lars Molnit