Solceller ( Erfaringer og hvor kan de købes billigt )

Jeg vil til vores kolonihave have dækket "hele" taget med solceller som så
er planen skal oplade batterier til brug ved TV og Radio.

Hvad kan der anbefales af muligheder og hvor kan jeg købe
disse her i DK eller nordtyskland.

/ Qbic Sønderborg

Re: Solceller ( Erfaringer og hvor kan de købes billigt )

Ham her sælger :

http://www.kerychip.dk

Aner ikke om det er billigt eller godt, men ellers

http://www.conrad.de

f.eks.......

Ellers er det vel bare at google...

Re: Solceller ( Erfaringer og hvor kan de købes billigt )

Hej Qbic

Kig pE5% hvad kravene er for at solcellepaneler kan godkendes af20%
SolEnergiCentret ved Teknologisk Institut og er tilskudsberettiget og20%
vE6%lg et solcellepanel som er godkendt hvis du synes at kravene er gode.=
20%
Det er vistnok kun firmaer der er tilskudsberettigede.

Solceller - Introduktion - D8%drift:
http://www.solenergi.dk/visTekst.asp?id3D%49

Solceller - SolcelleanlE6%g - LeverandF8%rer:
http://www.solenergi.dk/visTekst.asp?id3D%6

Solceller - PrF8%vestationen - ArbejdsomrE5%de:
http://www.solenergi.dk/visTekst.asp?id3D%52

Solceller - Download - Brochurer:
http://www.solenergi.dk/visTekst.asp?id3D%47
f.eks. "Oversigt over typegodkendte hovedkomponenter til solcelleanlE6%g"=
20%
(2001 - spF8%rg efter en nyere)

http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle

Du har ogsE5% brug for en "intelligent" enhed som:
*(Charge Controller) Sikrer mod overladning
*(LVD Low Voltage Disconnect) SlE5%r udstyr (TV,lamper...) 12V/24V/36V20%
helst (PowerNet-udstyr 42V - den relativt nye standard) fra inden20%
akkumulatoren lades for langt ned, hvor levetiden af den nedsE6%ttes dras=
tisk.
Evt. med mulighed for:
*Nettilslutning hvis du har 230V el og en aftale med din elleverandF8%r.
*230V inverter (kan vE6%re separat - koster 1kr/watt idag).
*Signal til (nF8%d)generator sE5% den automatisk gE5%r igang.
*Amperetimer-mE5%ler
*MPPT (Maximum Power Point Tracker)

Kig f.eks. pE5% disse tegninger:

RESIDENTIAL SOLAR:
http://www.xantrex.com/web/id/25/learn.asp
grid-tie - forbundet til elnettet.
off-grid - uden elnetforbindelse 3D% F8%drift.

-

Solceller kan idag fE5%s til ca. 50kr/watt.

Jeg tror at CIS(Kobber-Indium-Sulfid)-solceller skulle vE6%re gode ved20%
lavlys (f.eks. overskyet) i forhold til andre solceller.

-

Da solceller er dyre, selvom de er faldet meget i pris, kan det nok20%
betale sig at dreje solcellerne efter solen - dette eksempel er dog20%
beregnet til store installationer:

The A-300 solar cells will be used in SOLON's new "SOLON-Mover," a20%
modular 9- to 10-kilowatt electricity generation system designed for20%
deployment in multi-megawatt (MW) PV power plants. Each SOLON Mover is a =

self-contained unit that is tested and shipped pre-assembled to the20%
project site, including all power conditioning and control20%
functionality. Movers automatically tilt and rotate the PV array during20%
the day to directly face the sun at all times. This feature increases20%
the solar array's yearly energy generation by as much as 50 percent,20%
depending on location. Information about the SOLON-Mover is available at =

(led efter english):
http://www.solonmover.com /

-

Solcellerne der anvendes:

SunPower A-300 (pdf):
http://www.sunpowercorp.com/html/Products/datasheet/A-300/A-300.pdf

Som panel:
Solarmodule fFC%r hF6%chste Leistung
2E%..
Neu in unserem Programm sind das STM 200 F und STM 210 F, die neue20%
MaDF%stE4%be in der Photovoltaik setzen. Ihre enorme Leistung von 200 und=
20%
210 Watt bei -0% / +3% Leistungstoleranz bedeutet einen garantierten20%
Mehrertrag von 25-30% gegenFC%ber herkF6%mmlichen Modulen mit vergleichba=
ren20%
Abmessungen:
http://www.suntechnics.com/de/produkte_1pv.htm

-

Det store problem idag er: Hvordan skal energien gemmes? Der er flere20%
lF8%sninger men generelt er koster det at gemme energi. En god lF8%sning =
er20%
vist at sende det ind i elnettet, hvis man fE5%r en god pris for det.

*Bilakkumulatorer holder 1/2 - 1 E5%r*
Der er stor forskel pE5% akkumulatorer til solceller - almindelige20%
bilakkumulatorer holder 1/2 E5%r eller hvis du er heldig 1 E5%r - ifF8%lg=
e20%
diverse informationssider. Grunden er at de ikke kan tE5%le at vE6%re20%
afladet (!). De er til gengE6%ld gode i biler hvor de blot skal starte de=
n20%
af og til - og drive mindre udstyr - lygter, radio....

*Deep-cycle akkumulatorer mere end 3 E5%r med den rette lader og20%
vedligeholdelse*
Skal bly-akkumulatorer holde skal du gE5% efter E6%gte deep-cycle akkumul=
atorer:

BATTERY INFORMATION LINKS LIST:
http://www.uuhome.de/william.darden/batlinks.htm

Car and Deep Cycle Battery Frequently Asked Questions (FAQ) 5.1:
http://www.uuhome.de/william.darden/index.htm

*Bedste men dyreste lF8%sning holder til mere end 100.000 ladecykler*
Den bedste lF8%sning er nok at grave et svinghjul i en lufttom beholder20%
ned i haven - men den er sikkert ogsE5% dyr:

http://da.wikipedia.org/wiki/Svinghjul
http://da.wikipedia.org/wiki/Svinghjul#Eksterne_henvisninger

f.eks.

2003-11-14, Science Daily: University Of Texas At Austin Flywheel Spins20%
To A Milestone Speed Record:
http://www.sciencedaily.com/releases/2003/11/031114071848.htm
Citat: "...charged and discharged a flywheel 110,000 times with no20%
change in performance...it wastes less than 5-10 percent of the energy20%
stored as it is charged and discharged..."

mvh/Glenn

Re: Solceller ( Erfaringer og hvor kan de købes billigt ) [præcisering]

Her en prE6%cisering:

RESIDENTIAL SOLAR:
http://www.xantrex.com/web/id/25/learn.asp
grid-tie - forbundet til elnettet.
off-grid - uden elnetforbindelse 3D% F8%drift.

*Skal vE6%re:*

RESIDENTIAL SOLAR:
http://www.xantrex.com/web/id/25/learn.asp
grid-tie - kan aflevere energi til elnettet.
off-grid - kan IKKE aflevere energi til elnettet 3D% F8%drift.

mv/Glenn

Re: Solceller ( Erfaringer og hvor kan de købes billigt )
Super godt

Efter jeg har kontaktet nogle af dem på de link som jeg har modtaget
har vi fundet ud af hvad jeg skal bruge til vores projekt

Tja selv i vores sommerhus ved vestkysten har vi planlagt at installere en
kombination af
solpaneler og solvarme så vi både kan holde varmen og se lidt fjernsyn.

Jeg takker for alle indslag og svar til denne tråd, jeg vil vende tilbage
med
mine erfaringer omkring opsætning og virkemåde.

/ Qbic Sønderborg - tlf. 2336 4892

Site Timeline