Solceller

Hej Gruppe

Jeg har et lille fritids hus, uden el.jeg har lavet en lille instalation med
et
bilbatteri, således at jeg kan have en lille lampe ved min seng og en på
toilettet.Dvs. jeg har et forbrug på ca 40-60watt i max 3timer/døgn.
Mit spørgsmål er nu. Kan jeg lade på et bly batteri med en solcelle, og
er der en billig løsning. jeg har set forskellige systemer som koster mere
end at
få lagt el ind i huset, Jeg har set RS. har forskellige celler og shunt, men
de passer
ikke til mit behov.

Søren

Re: Solceller
Hej Søren,

Altså 10..15Ah/døgn.

Ja.

Nej, ikke med det forbrug du har, energifrådser ;)
(Overvej lysrør drevet fra simple invertere).

Du skal vel regne med en ladestrøm på omkring 2A5 ved "gennemsnitssol" i
godt 8 timer dagligt.

--
Venlig hilsen,
Søren

med
men

Der findes ladere til "rimelige" penge prøv fx dette link
http://www.hb-elektronik.dk/mb_articles.php?saSearch%5Bword%5D=&saSearch%5Bcategory%5D=Solceller&saSearch%5Bspecial%5D=0

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

med
mere
men

Du skal kigge på både omkostninger ved installation og omkostninger ved
drift. Hold anskaffen af solpanelet op imod 5 f.eks års abonnement på
elforsyning, målerleje etc.

Noget helt andet - har du f.eks overvejet vindkraft til at oplade dine
akkumulatorer?
Du kan evt lade dig inspirere af sitet www.otherpower.com - som iøvrigt
også har et afsnit om solceller.

Hos Conrad har de en del solceller og solcellepaneler, men det koster 300 -
500 euro for et panel på 50 - 80W. Til gengæld følger der en ladestyring
med. Jeg så netop på det da jeg var forbi deres nye butik i Berlin da jeg
var forbi i forrige uge.

Hvis du søger efter "solpanel" med Google finder du bl.a. disse
hejmmesider:
http://www.solcelle.dk /
http://www.kerychip.dk/Net.htm
http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk