Solcellepaneler

Hej

Har reddet 6 solcellepaneler fra en flok skrottede solcellelamper.

Kan se at de har været brugt til at lade 1,2v batterier op med.

Kan de sættes i seriel forbindelse, så de kan give 7,2 V ?

Hvad kan jeg bruge dem til ? Ideer modtages meget gerne

Kim

Reply to
Webpoint

Webpoint skriver:

Weeeh, jeg har en 4 stykker der er + 10år gamle fra solcellelamper...

Ja

Alt muligt sjov (det trode jeg også, men de er aldrig kommet videre).

Hej Kim

De er jo beregnet til udend=F8rsbrug.

Jeg har lige her kl.17.27 m=E5lt p=E5 en af mine vinkelret p=E5 solen og = den=20 gav en ubelastet sp=E6nding p=E5 ca 4V (8 celler i =E9n "lampe") og 60 mA= som=20 kortslutningsstr=F8m, hvilket er mere end jeg havde regnet med.

Har du 6 fungerende lamper kan du serieforbinde dem til mere end 12V og=20 benytte MPPT til at lade en 12V akkumulator/NiCd op:

olcelleregulator

f.eks.:

September 14, 1998, Electronic design: Maximum-power-point-tracking=20 solar battery charger (kan ogs=E5 anvendes til vindm=F8ller ved at skifte= en=20 kondensator ud):

MPPT 1998:

Skift DC-DC konverter ud noget mere effektivt (bruger dog selv 2,4mA men =

55uA i shutdown tilstanden): LTC3780 - High Efficiency, Synchronous, 4-Switch Buck-Boost Controller:
,P10090

artikler

Get 10-25% more power from your PV modules!:

Du kunne m=E5ske "n=F8jes" med:

SPC2 6 Amp Solar Power Center (kr=E6ver =E5benbart min. 100mA solceller?)= :

-

LED4 LED Sensor Electronic Tracker with Simple Solar Charge Controller

(tryk retur et par gange - du=20 burde kunne se et billede med 2 sm=E5 print) LED3 Solar Tracker Assembly

-

Build an Ampere-Hour Meter Hollister McNeal copyright 1991 Hollister McNeal

LCD Solarcontroller

20A Version V1.30:
Pris 20A Solarcontroller mit LCD Multifunktionsdisplay und ATMEGA8

-

Hvis du giver dine solceller briller p=E5 kan du f=E5 mere energi:

25 July 2002, Photons double up for solar power. Solar cells could get an efficiency boost of 30% using a device proposed =

by physicists in Australia and Germany. Martin Green of the Centre for=20 Third Generation Photovoltaics at the University of New South Wales and=20 colleagues say that 'down-converters' could be connected to existing=20 solar cells to double the number of 'useful' photons they capture (T=20 Trupke et al 2002 J. Appl. Phys. 92 1668).

Citat: "... But the most promising arrangement would see the=20 down-converter connected to the 'front' of a solar cell. Although this=20 would block out low-energy photons, it would still boost the overall=20 efficiency of the cell to 38.6%. Most importantly, say the researchers,=20 this set-up would allow existing semiconductor solar cells to be fitted=20 with down-converters.

According to Green and colleagues, the down-converters should be simple=20 to make from materials such as aluminium arsenide or gallium phosphide,=20 using established 'epitaxial' manufacturing techniques. ..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Jeg har osse tre af dem, to som er indestøbt i låget, og én som er på sit egen lille print. Den sidste giver godt 2 volt (4 celler i serie) og en kortslutningsstrøm på godt 100mA, var det vist. De andre er med 8 celler i serie. Ja, jeg skal osse ha' fundet ud af noget sjovt at bruge dem til. :-) Har osse nogle 'rigtige' 10x10cm's enkeltceller, monokrystalinske, giver over 3A i kortslutningsstrøm, men jo kun en halv volt. De ku' være sjove at lave en lille upswitcher til, men det kræver nok en germaniumtransistor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

r p=E5 sit

eller i

:-)

sjove at

or.

Hej Ulrik

Nej ingen l=E6kkende Ge-transer her! S=E5dan noget retro-gejl kan godt un= dv=E6res.

Du bruger selvf=F8lgelig opskriften herfra:

Download RAPPORTEN.doc (IKKE AppE.doc - den er ikke for svage sj=E6le - de v=E6rste fuglereder j= eg=20 har set... ;-)

Kig f.eks. p=E5 side 6-10 - her er ogs=E5 en tegning af hvordan kobberb=E5= ndet=20 bukkes om HF-trafoen.

fra:

olcelleregulator

-

Vil du absolut lave noget mere mainstream - s=E5 se disse nye=20 inverter/Booster/SMPS diagram adresser:

Min. 0,5V: Pocket LED light:

Min. 1,8V: White LED Head Lamp:

-

Fra tidligere indl=E6g:

T. Mogensen wrote: =2E..

Hej T.M.

Kunne man ikke undv=E6re D1 og C3 - Lysdioden D2 er jo netop en (lys)diod= e?

Det kunne v=E6re at lygten ville blive mere effektiv af det - det afh=E6n= ger=20 sikkert ogs=E5 af inverter/boost-converter frekvensen og af lysdiodens=20 kondensatorvirkning.

-

Man kunne ogs=E5 bare s=E6tte en 0,1-1uF keramisk kondensator i stedet fo= r=20 C3. Lysdioden er ikke f=F8lsom overfor overlejret AC-ripple.

-

Andre muligheder:

Min. 2,7V: February 3, 2003, NCP5008/9: White LED Drivers Feature Serial =

Data Input, Light Level Feedback. High-efficiency current-mode boost converters deliver uniform brightness =

for LED:

Min. 2,7V: August 5, 2002, SP6682: Sipex Introduces White Led Driver=20 with Autoboost. The SP6682 Delivers Constant Brightness and Highest Efficiency over the=20 Widest Voltage Range:

Fra bl.a. 2,7V: 05/30/2002, EDN - White-LED drivers shine (download PDF=20 versionen - den sennepsfarvede firkantede knap):

En mulig MOSFET switch transistor - men kr=E6ver et andet kredsl=F8bsdesi= gn:

FDN339AN, Rds(on)=3D0,05 Ohm@2,5Vgs, IDmax=3D 3A, PDmax=3D0,5W. N-Channel 2.5V Specified PowerTrench MOSFET

FET

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Prøv med den her:

Jeg har brugt den med stor success.

Den er meget let at få til at fungere, også selv om din rodekasse langt fra indeholder komponenter der er ligner dem i diagrammet. Så kan man altid eksperimentere lidt frem og tilbage for at finde nogle optimale værdier.

Jeg startede med en bc547 og "opgraderede" til en 2n3055. 1 ohm blev til et par stykker, og 15 vindinger blev det vist heller ikke.

Prøv dig frem.

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Hej

Tak for alle svarerne, som jeg godt kan se ligger en del over min formåen.

Sådan sat helt på spidsen. Kan solcellerne erstatte et 7,2v batteri ?

Kunne måske finde en ventilator som kunne trækkes viaq dem og skaffe mig lidt frisk luft i min campingvogn, når solen skinner.

Kim

Reply to
Webpoint

Hm, den bruger jo 8 celler. Jeg ville lave en der kunne køre på kun en halv volt. Men den ligner ellers meget den LED-driver jeg har lavet til min dynamolygte. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Æv, har ingen Word... :-/

Men er der noget af det der virker under en halv volt?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Den virker i praksis fint helt ned til 0.7 volt.

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Hvad med en Word Viewer? - kan findes gratis på Microsofts hjemmeside.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Webpoint skriver:

Ork nej, du skal bare øve dig....

Ja og nej (jeps et kryptisk svar, forklaring følger)

Det kommer an på et par tin:

  1. Hvor meget strøm kan panelerne levere ?
  2. Hvor stor strøm kræver blæserne for at køre ?
  3. Hvor meget luft kræver du flyttet ?

Du kunne også bare springe alt den besvær over og sætte det sammen...... jeg er sikker på at der ikke er noget der bliver ødelagt :-)

"Klaus D. Mikkelsen"

Nemlig. Der sker ikke noget ved at eksperimentere. Det er selvfølgelig sjovere, hvis man paa forhaand kan regne ud, om det virker.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Hej Ulrik

Ulrik Smed wrote: =2E..

De skriver selv under 2V.

I en af tabellerne skriver de 1,05..1,14V og hhv. 63..27A - og=20 sp=E6ndingen ud er hhv. 255..103V. Det kan man da kalde step-up!

-

Intet problem, du downloader og anvender f.eks. OpenOffice - det g=F8r je= g=20 selv (v.1.12 - men nyere er dukket op):

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Nja, det sjove er jo overraskelsen - og anstrengelserne for at finde ud af hvorfor det ikke virker.

Mvh Maria

Reply to
Maria Frederiksen

g=20

af=20

Hej Maria

Ja, hvis man har en st=E6rk id=E9 om at det burde virke.

-

Det hj=E6lper ogs=E5 at anskue "m=E6rkelige" virkninger fra alle (brugbar= e)=20 vinkler - ogs=E5 efter at det "formelle" eksperiment er udf=F8rt:

T=E6nk sig at stoppe et gitter ind mellem anoden og katoden?:

Citat: "...De Forest opfandt elektronr=F8ret af typen trioder i =E5r 1907= =2E=20 De Forest sagde at han ikke vidste hvorfor det virkede, det virkede bare.= =2E."

Citat: "...I 1947 lavede Bell Laboratorie opdagerne nogle=20 overfladem=E5linger p=E5 et rent Germaniumkrystal, som er en halvleder, o= g=20 opdagede, at to elektroder, med en indbyrdes afstand p=E5 langt under en =

mm, havde en kraftig indbyrdes str=F8mindvirkning..."

The Story of Stainless Steel:

Citat: "...The inventor of stainless steel, Harry Brearley, was born in=20 England in 1871..After his research, he threw the samples in a junk=20 pile, and forgot about it. Several months passed, and Brearley noticed=20 that while most of the rejected specimens had rusted, one had not. After =

thorough analyses, he found that the piece of steel that wasn't rusty=20 contained 14% chromium..."

-

Andre gange vil folk bare ikke vide af "opfindelsen", hvis det ikke=20 passer med lommefilosofien:

Fernando Nottebohm:

Citat: "...Mammal brains never grow new neurons after birth? We're given =

a set number of brain cells, and we can only kill them but not make new=20 ones? After twenty years as a ridiculed minority, Nottebohm's work with=20 songbird brains was finally taken seriously, and the biologists of today =

now recognize that the age-old dogma was wrong: brains DO regenerate=20 neurons after all. The information has not yet reached most of the=20 biological community, nor the general public..."

Wright bros (flying machines):

Citat: "...After their Kitty Hawk success, The Wrights flew their=20 machine in open fields next to a busy rail line in Dayton Ohio for=20 almost an entire year. American authorities refused to come to the=20 demos, and Scientific American Magazine published stories about "The=20 Lying Brothers." Even the local Dayton newspapers never sent a reporter=20 (but they did complain about all the letters they were receiving from=20 local "crazies" who reported the many flights.) Finally the Wrights=20 packed up and moved to Europe, where they caused an overnight sensation=20 and sold aircraft contracts to France, Germany, Britain, etc..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

g=20

af=20

Hej Maria

Her er lidt mere om opdagelser og erkendelser:

Jef Raskin: Coanda Effect: Understanding Why Wings Work:

Citat: "... But, even as a child, I found that it presented me with a puzzle: how=20 can a plane fly inverted (upside down). When I pressed my 6th grade=20 science teacher on this question, he just got mad, denied that planes=20 could fly inverted and tried to continue his lecture. =2E.. In the next few sections we look at attempts to explain two related=20 phenomena--what makes a spinning ball curve and how a wing's shape=20 influences lift--and see how the common explanation of lift has led a=20 surprising number of scientists (including some famous ones) astray. =2E.. It has been noted that "progress in science comes when experiments=20 contradict theory" [Gleick 1992] although in this case the science has=20 been long known, and the experiment contradicts not aerodynamic theory,=20 but the often-taught common interpretation. =2E.."

Bumblebees finally cleared for takeoff: Insect flight obeys aerodynamic=20 rules, Cornell physicist proves:

Citat: "..."Rapid oscillations pose one of the most difficult questions=20 for fluid dynamics," Wang said. "Things become very messy."..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Den Mon, 04 Jul 2005 21:33:59 +0200. skrev Ove Kjeldgaard:

Fåes den til Linux?

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Ja, det er klart, pga. en basis-emitters 0.7V drop. Men en enkelt celle giver kun 0.5V, selv i fuldt solskin. Man kan ikke få almindelige transistorer til at trække strøm dernede. Jo, en depletion mode FET, men strømmen kan ikke styres før spændingen er højere, og så kan den ikke svinge.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fed ide, har lige hentet Word Viewer 97, virker fint, fylder kun ca. 3.7MB :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark