Solcellepaneler

Har reddet 6 solcellepaneler fra en flok skrottede solcellelamper.

Kan se at de har været brugt til at lade 1,2v batterier op med.

Kan de sættes i seriel forbindelse, så de kan give 7,2 V ?

Hvad kan jeg bruge dem til ? Ideer modtages meget gerne

Kim

Re: Solcellepaneler

Weeeh, jeg har en 4 stykker der er + 10år gamle fra solcellelamper...

Ja

Alt muligt sjov (det trode jeg også, men de er aldrig kommet videre).

Re: Solcellepaneler

Jeg har osse tre af dem, to som er indestøbt i låget, og én som er på sit
egen lille print. Den sidste giver godt 2 volt (4 celler i serie) og en
kortslutningsstrøm på godt 100mA, var det vist. De andre er med 8 celler i
serie. Ja, jeg skal osse ha' fundet ud af noget sjovt at bruge dem til.  :-)
Har osse nogle 'rigtige' 10x10cm's enkeltceller, monokrystalinske, giver
over 3A i kortslutningsstrøm, men jo kun en halv volt. De ku' være sjove at
lave en lille upswitcher til, men det kræver nok en germaniumtransistor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-tr anser her!]

Hej Ulrik

Nej ingen lE6%kkende Ge-transer her! SE5%dan noget retro-gejl kan godt un=
dvE6%res.

Du bruger selvfF8%lgelig opskriften herfra:

http://www.pvv.ntnu.no/~erikhoff/solomformer /

Download RAPPORTEN.doc
(IKKE AppE.doc - den er ikke for svage sjE6%le - de vE6%rste fuglereder j=
eg20%
har set... ;-)

Kig f.eks. pE5% side 6-10 - her er ogsE5% en tegning af hvordan kobberbE5%
ndet20%
bukkes om HF-trafoen.

fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle#Selvbyg_step-up-smps-konverter_og_s =
olcelleregulator

-

Vil du absolut lave noget mere mainstream - sE5% se disse nye20%
inverter/Booster/SMPS diagram adresser:

Min. 0,5V: Pocket LED light:
http://elm-chan.org/works/led1/report_e.html

Min. 1,8V: White LED Head Lamp:
http://elm-chan.org/works/led2/report.html

-

Fra tidligere indlE6%g:

T. Mogensen wrote:
2E%..

 > PrF8%v og se http://www.elm-chan.org/works/led1/report_e.html
 > Jeg har lavet et par stykker, og de virker fint.
 > Med de spoler og transistorer jeg brugte, skulle basis-modstanden
 > reduceres til 270 ohm.
 >
 > T.M.

Hej T.M.

Kunne man ikke undvE6%re D1 og C3 - Lysdioden D2 er jo netop en (lys)diod=
e?

Det kunne vE6%re at lygten ville blive mere effektiv af det - det afhE6%n=
ger20%
sikkert ogsE5% af inverter/boost-converter frekvensen og af lysdiodens20%
kondensatorvirkning.

-

Man kunne ogsE5% bare sE6%tte en 0,1-1uF keramisk kondensator i stedet fo=
r20%
C3. Lysdioden er ikke fF8%lsom overfor overlejret AC-ripple.

-

Andre muligheder:

Min. 2,7V: February 3, 2003, NCP5008/9: White LED Drivers Feature Serial =

Data Input, Light Level Feedback.
High-efficiency current-mode boost converters deliver uniform brightness =

for LED:
http://www.analogzone.com/pwrp0203.htm

Min. 2,7V: August 5, 2002, SP6682: Sipex Introduces White Led Driver20%
with Autoboost.
The SP6682 Delivers Constant Brightness and Highest Efficiency over the20%
Widest Voltage Range:
http://www.analogzone.com/avp_0805.htm

Fra bl.a. 2,7V: 05/30/2002, EDN - White-LED drivers shine (download PDF20%
versionen - den sennepsfarvede firkantede knap):
http://www.edn.com/article/CA217679.html

En mulig MOSFET switch transistor - men krE6%ver et andet kredslF8%bsdesi=
gn:

FDN339AN, Rds(on)3D%0,05 Ohm@2,5Vgs, IDmax3D% 3A, PDmax3D%0,5W.
N-Channel 2.5V Specified PowerTrench MOSFET
http://parametric.fairchildsemi.com/datasheet.asp?PN3D%FDN339AN&FAM3D%MOS=
FET

mvh/Glenn

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-transer her!]

Æv, har ingen Word...  :-/

Men er der noget af det der virker under en halv volt?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-transer her!]

Hvad med en Word Viewer? - kan findes gratis på Microsofts hjemmeside.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-transer her!]

Fåes den til Linux?

Christian Treldal

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-tr anser her!]

Nej, men det gør http://openoffice.org ingen problemer med at se
word-doc-filer her. (Mac OS X.4)

/Andreas

Re: Solcellepaneler [Nej ingen lækkende Ge-transer her!]

Fed ide, har lige hentet Word Viewer 97, virker fint, fylder kun ca. 3.7MB
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Solcellepaneler [OpenOffice er svaret?]
Hej Ulrik

2E%..
De skriver selv under 2V.

I en af tabellerne skriver de 1,05..1,14V og hhv. 63..27A - og20%
spE6%ndingen ud er hhv. 255..103V. Det kan man da kalde step-up!

-

Intet problem, du downloader og anvender f.eks. OpenOffice - det gF8%r je=
g20%
selv (v.1.12 - men nyere er dukket op):
http://download.openoffice.org /

mvh/Glenn

Re: Solcellepaneler

Prøv med den her:

  http://www.talkingelectronics.com/Projects/SolarCharger/SolarCharger.html

Jeg har brugt den med stor success.

Den er meget let at få til at fungere, også selv om din rodekasse langt fra
indeholder komponenter der er ligner dem i diagrammet. Så kan man altid
eksperimentere lidt frem og tilbage for at finde nogle optimale værdier.

Jeg startede med en bc547 og "opgraderede" til en 2n3055. 1 ohm blev til et
par stykker, og 15 vindinger blev det vist heller ikke.

Prøv dig frem.

/Morten %-)

Re: Solcellepaneler

Hm, den bruger jo 8 celler. Jeg ville lave en der kunne køre på kun en halv
volt. Men den ligner ellers meget den LED-driver jeg har lavet til min
dynamolygte. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Solcellepaneler

Den virker i praksis fint helt ned til 0.7 volt.

/Morten %-)

Re: Solcellepaneler

Ja, det er klart, pga. en basis-emitters 0.7V drop. Men en enkelt celle
giver kun 0.5V, selv i fuldt solskin. Man kan ikke få almindelige
transistorer til at trække strøm dernede. Jo, en depletion mode FET, men
strømmen kan ikke styres før spændingen er højere, og så kan den ikke
svinge.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Solcellepaneler

Enig.
Faktisk byggede jeg et kredsløb, inspireret af det jeg linkede til,
som drev til basis-emitter strøm fra kondensatoren efter ensretteren.
Men jeg fik beklageligvis aldrig tegnet det af.
Det kredsløb kunne, når det først var startet køre på meget lav spænding.
Men strømmen skulle så gøres ret stor. Jeg brugte vist nok en darlinton
kobling og så en spole viklet af 1.5 kvadrat på en stor ferrit kerne.

Men jeg har ikke forfulgt sporet yderligere. Mit mål er at drive en uC
på en enkelt halvflad AA celle. Og der virker kredsløbet fint.

/Morten %-)

Re: Solcellepaneler

Hej Kim

De er jo beregnet til udendF8%rsbrug.

Jeg har lige her kl.17.27 mE5%lt pE5% en af mine vinkelret pE5% solen og =
den20%
gav en ubelastet spE6%nding pE5% ca 4V (8 celler i E9%n "lampe") og 60 mA=
 som20%
kortslutningsstrF8%m, hvilket er mere end jeg havde regnet med.

Har du 6 fungerende lamper kan du serieforbinde dem til mere end 12V og20%
benytte MPPT til at lade en 12V akkumulator/NiCd op:

http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelle#Selvbyg_step-up-smps-konverter_og_s =
olcelleregulator

f.eks.:

September 14, 1998, Electronic design: Maximum-power-point-tracking20%
solar battery charger (kan ogsE5% anvendes til vindmF8%ller ved at skifte=
 en20%
kondensator ud):
http://www.elecdesign.com/Articles/ArticleID/6262/6262.html
MPPT 1998:
http://www.elecdesign.com/Globals/PlanetEE/Content/3029.PDF

Skift DC-DC konverter ud noget mere effektivt (bruger dog selv 2,4mA men =

55uA i shutdown tilstanden):
LTC3780 - High Efficiency, Synchronous, 4-Switch Buck-Boost Controller:
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId3D%H0,C1,C1003,C1042,C1116 =
,P10090

artikler
http://www.maac.dk/filer/afp_site/mppt/links.html

Get 10-25% more power from your PV modules!:
http://www.kansaswindpower.net/charge_controls.htm

Du kunne mE5%ske "nF8%jes" med:

SPC2 6 Amp Solar Power Center (krE6%ver E5%benbart min. 100mA solceller?)=
:
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/spc2 /

-

LED4 LED Sensor Electronic Tracker with Simple Solar Charge Controller
http://www.redrok.com/electron.htm#led4 (tryk retur et par gange - du20%
burde kunne se et billede med 2 smE5% print)
LED3 Solar Tracker Assembly
http://www.redrok.com/led3assm.htm

-

Build an Ampere-Hour Meter
Hollister McNeal
copyright 1991 Hollister McNeal
http://www.ibiblio.org/pub/academic/environment/alternative-energy/energy =
-resources/homepower-magazine/archives/26/26p42.txt

LCD Solarcontroller
20A Version V1.30:
http://www.icplan.de/seite19.htm
http://www.icplan.de/pliste.htm#solar Pris
20A Solarcontroller mit LCD Multifunktionsdisplay und ATMEGA8
http://www.icplan.de/solar.pdf

-

Hvis du giver dine solceller briller pE5% kan du fE5% mere energi:

25 July 2002, Photons double up for solar power.
Solar cells could get an efficiency boost of 30% using a device proposed =

by physicists in Australia and Germany. Martin Green of the Centre for20%
Third Generation Photovoltaics at the University of New South Wales and20%
colleagues say that 'down-converters' could be connected to existing20%
solar cells to double the number of 'useful' photons they capture (T20%
Trupke et al 2002 J. Appl. Phys. 92 1668).
http://physicsweb.org/articles/news/6/7/19/1
Citat: "... But the most promising arrangement would see the20%
down-converter connected to the 'front' of a solar cell. Although this20%
would block out low-energy photons, it would still boost the overall20%
efficiency of the cell to 38.6%. Most importantly, say the researchers,20%
this set-up would allow existing semiconductor solar cells to be fitted20%
with down-converters.

According to Green and colleagues, the down-converters should be simple20%
to make from materials such as aluminium arsenide or gallium phosphide,20%
using established 'epitaxial' manufacturing techniques. ..."

mvh/Glenn

Re: Solcellepaneler

Hej

Tak for alle svarerne, som jeg godt kan se ligger en del over min formåen.

Sådan sat helt på spidsen. Kan solcellerne erstatte et 7,2v batteri ?

Kunne måske finde en ventilator som kunne trækkes viaq dem og skaffe mig
lidt frisk luft i min campingvogn, når solen skinner.

Kim

Re: Solcellepaneler

Ork nej, du skal bare øve dig....

Ja og nej (jeps et kryptisk svar, forklaring følger)

Det kommer an på et par tin:

1. Hvor meget strøm kan panelerne levere ?
2. Hvor stor strøm kræver blæserne for at køre ?
3. Hvor meget luft kræver du flyttet ?

Du kunne også bare springe alt den besvær over og sætte det sammen......
jeg er sikker på at der ikke er noget der bliver ødelagt :-)

Re: Solcellepaneler

"Klaus D. Mikkelsen"

Nemlig. Der sker ikke noget ved at eksperimentere. Det er selvfølgelig
sjovere, hvis man paa forhaand kan regne ud, om det virker.

Aage

Re: Solcellepaneler

Nja, det sjove er jo overraskelsen - og anstrengelserne for at finde ud af
hvorfor det ikke virker.

Mvh Maria

Site Timeline