Solcellelampe omvendt?

 En af vore lamper lyser om dagen og slukker om natten, hvis jeg
holder hånden over den i dagslys, slukker den.  Hvad er der lige
sket?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Batterierne er måske døde.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Solcellelampe omvendt?

Det er højst sansynligt batteriet der er dødt.
Når nogle batterier dør, laver de med tiden en kortslutning, altså får
strømmen lov at passere igennem batteriet. Derved lyser din lampe når der er
sol, fordi energien får lov at passere igennem batteriet.

Det er det samme man nogle gange oplever med satelliter. Efter de har været
tavse i flere år, sker der pludselig sådan en kortslutning i batteriet og
satelliten kommer til live igen, men kun når den opfanger energi fra solen.

Mvh
Brian.

Re: Solcellelampe omvendt?

Ok så må jeg have bæstet adskilt, tak for hjælpen.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
Re: Solcellelampe omvendt?

Hej -

Jeg skulle prøve at repeare en. Efter at have tracet printet i lang tid,og
fået hjælp, var det LDR'en der var gået.
(printet lavede noget stepup fra solcellen, så den kunne lade - eller var
det lyse?)

/holger

Re: Solcellelampe omvendt?

Det er nok nærmere batterierne der er afbrudte, kig på batteriernes
terminaler. Hvis batterierne er kortsluttet kan solcellerne ikke producere
energi til lamperne. Det med at lampen slukker, når der bliver skygget for
den, er logisk nok, for så får solcellerne jo ingen lys.

Børge

Re: Solcellelampe omvendt?

Næh, - men der sidder en detektor, der skal sørge for at afbryde for lampen,
når det er lyst nok, og for mig at se, virker denne ikke.

Erling

Re: Solcellelampe omvendt?

I de lamper jeg har, er det faktisk solcellen, der bruges som detektor.
Den sidder der jo alligevel :-)

Bo //

Re: Solcellelampe omvendt?

Ja, det er lidt fjollet der sidder en fæl, giftig cadmiumsulfid LDR-modstand
i mange af de lamper, som detektor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark