Solcelleanlæg 12V

Har netop opsat et solcellepanel, 75W 12V sammen med en laderegulator
Sundaya Apple 5Amp. og et 12V bilbatteri.

Det har jo været klart solskin hele dagen, og der er ladet på batteriet
med 14,1V - hvor mange Ampere har jeg ikke målt (endnu).

Til min store overraskelse fortsatte Applen med at lade, efter der faldt
skygge på panelet, og først kl. 15:45 hvor solen er gået ned, stoppede
ladningen. Der var da 12,9V over batteriet.

Jeg formoder at det kun var nogle få mA der blev ladet med den sidste
times tid, men alligevel ret imponerende.

Skal i gang med et Arduino projekt, der måler ladestrømmen på batteriet.

Er der nogen der arbejder på et lignende projekt - og som vil dele
erfaringer og fiduser?

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V

n p� batteriet.

jeg har .. jeg har en ampere-time tæller kørende på 3'die år som m
åler på en lille vindmølle, og hele systemet er med logik og analog k
omponenter, alså ingen micro.
MEn hvis du vil måle strømmen kontinuert, så kan du bruge en VCO som
via forstærkning måler strømmen, og så har du en udlæsning i puls
er som er proportionalt med den strøm der løber.
Og så kan du lave resten med en micro
alex

Re: Solcelleanlæg 12V

Jeg har tænkt at bruge den "nemme" løsning, med et Hall-element, og så
måle udgangsspændingen med et program på Arduino'en.

Der fås færdige Hall print til under en 50'er. Udgangsspændingen
varierer med fra 66-187mV/Ampere, afhængig af type.

Så består udfordringen i at måle spænding med Arduino Uno.

Den er på vej til mig - sikkert en Kina-kopi, men de er vel ok?
Ellers er 135 kr. ikke alverden.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
On Sun, 24 Nov 2013 18:05:41 +0100, Karl Erik Christensen

Hvis det gerne må være en kopi, kan det gøres noget billigere:
<http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-development-board-microcontroller-2012-MEGA328P-ATMEGA16U2-Arduino-Compat-/171167497907?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27da60beb3

eller:
<http://www.ebay.com/itm/Arduino-Nano-V3-0-with-ATMEGA328P-Module-/281145520990?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item417594335e

eller:
<http://www.ebay.com/itm/New-Version-Pro-Mini-Module-Atmega328-5v-16M-For-Arduino-Compatible-/190865146458?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item2c7073025a
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Solcelleanlæg 12V

Ja det er godt nok noget billigere. Og rammer ikke "afgiftsloftet", som
ellers kunne gøre enheden 5-6 gange så dyr.

Har dog ingen PayPal konto.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
Karl Erik Christensen skriver:

Er det svært?
http://arduinoprojects101.com/arduino-voltmeter/

Re: Solcelleanlæg 12V

Lad mig gætte:

Du foretog en hurtig søgning med Google.
Du valgte tilfældigt mellem 100.000.000 resultater.
Du gad ikke læse artiklen.

Er ovenstående korrekt?

Nej, det er overhovedet ikke svært at måle spænding med Arduino.
Heller ikke hvis man vil måle op til 25V - eller højere.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
Karl Erik Christensen skriver:

Næh.

Netop - du skrev bare at det er en udfordring.

Re: Solcelleanlæg 12V
Alex skriver:

Det var dog besværligt at lave, når der er en fin analog indgang der kan
gøre det.

Eksempelvis som her:
http://www.vwlowen.co.uk/arduino/current/current.htm

Re: Solcelleanlæg 12V

Som sædvanligt Klaus.

Du rakker ned på andres løsninger, men bidrager sjældent med noget
konstruktivt.

Trygt at sidde i baggrunden - ikke?

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
Nå Karl Erik du opfører dig ligeså dårligt her som i fritid.sejlads
?

Hvorfor bider du den hånd der fodrer dig??

Tag dig dog sammen og skriv ordentligt, jeg  ved godt at din respekt for
ingeniører og anddre eksperter kan ligge et meget lille sted, men af og t
il
må selv håndværkeren lytte til de vise mænd, eller tigger du bare v
ed
bordet?

HEME

g i
 kan

---
Denne e-mail er fri for virus og malware fordi avast! Antivirus beskyttelse
 er aktiveret.

Re: Solcelleanlæg 12V

Næ, men jeg kan sortere snot fra.
Og også se hvem der skriver, bare for at "høre" sig selv.
Er det der du er nu?

Kik i tv+video - så vil du se hvorfor jeg stiller mig tvivlende overfor
Klaus.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
On Sun, 24 Nov 2013 23:51:13 +0100, Karl Erik Christensen

Tror du selv.

Et alternativ til din lidt støjende væremåde ville være at ignorerer
dem hvis indlæg du ikke bryder dig om, men så kunne du jo ikke "høre"
dig selv.

/Hans

Re: Solcelleanlæg 12V

Hvem gider fortælle hvad og hvordan de har lavet noget, hvis deres
metoder hver gang bliver latterliggjorte af visse personer.

Jeg råber ikke op om mine evner - jeg spørger.

Men tråden er jo allerede ødelagt af fnidder og fnadder - så glem mit
spørgsmål.
Jeg finder andre kanaler.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
Karl Erik Christensen skriver:

Yes.

Du læste altså ikke linket?

Jeg kom netop med en løsning der er langt mere simpel og ikke har så
mange ukendte parametre som en VCO vil tilføje.

Jo, det er det, specielt når man sidder inde med viden om Arduino og
programmering heraf, masser af erfaring med både digigtale og analoge
kredsløb, samt design af sådan - og du er rimeligt blank.

Re: Solcelleanlæg 12V

Nu spurgte jeg specifikt til erfaringer med solceller.

Helt blank er jeg nu ikke, men det er 15+ år siden jeg sidst svingede
loddekolben.
Dog knapt så lang tid siden, jeg programmerede lidt C.

Karl Erik.

Re: Solcelleanlæg 12V
ele
[...]
jeg tror jeg skal tilføje flg.
de pulser jeg får ,er et udtryk for den øjeblikkelige strøm ,og når
 jeg tæller dem over tid ,får jeg udlæsning i Ah , hvilket var måle
t. (hvorefter jeg måler forbruget og trækker dette fra, så jeg ialt h
ar om der er overskud til forbrug)
Nåmen der var noget afstand til møllen så jeg valgte pulserne så je
g ikke skulle spekulere over spændingsfald ,og pulserne kunne så iøvr
igt få en LED til at blinke,så jeg vidste om der var aktivitet, selv n
år ladestrømmen var nær nul..disse betragtninger var med i min løsn
ing den gang, og har vist sig helt fint for brugeren .
Nu kunne det vel være en udfordring for mig at løse det med en micro ,i
stedet ,men jeg tror stadig jeg vil vælge en løsning med pulser ind til
 micro( bla afstand og isoleret fra møllen via optokoblere,)
alex

Site Timeline