Solcelle spørgsmål

Hej

Jeg har et server rack som kører 24/7 .. Der er en konstant belastning på ca 200 Watt på dette anlæg.

Hvis man forestillede sig at jeg købte et par 12V/120W solcellepaneler så burde jeg kunne drive serverracket i dagtimerne og endda have lidt ekstra kapacitet til at lade lidt på et batteri så det kunne holde lidt ud på natten.

Planen var så at lave det sådan at panelet kobles til et batteri via en laderegulator og bruge en 12V-DC230V-AC adaptor tilsluttet min UPS og så et lille kredsløb som kobler om så når batteridriften med solcellen ikke har mere energi så kobles lysnettet ind på UPS'en. (På den måde undgå's driftsforstyrrelser for serveren)

Jeg er klar over at setuppet koster 12.000+ Kr. og derfor kunne jeg jo godt tænke mig at vide hvor stor udnyttelsesgrad man har på sådan et panel gennemsnitligt over et år. Jeg er jo godt klar over at jeg ikke får 120W ud af et panel på en gråvejrsdag og at vintermånederne giver færre lyse timer og derfor også færre watt

Nogen der ved om der findes nogle ca. procenter for hvor meget man skal regne med at få ud af sådan et panel på et gennemsnitsår.

Jeg hart fundet et sted hvor de sælger 120W paneler til 6000 Kr. Nogen der ved om de kan få's billigere ??

PS. Jeg har DC-AC konverter og UPS så projektet kan realiseres med solcellepaneler, laderegulator og batteri.

Henrik

Reply to
Henrik Madsen

Henrik Madsen skrev:

Hvorfor vil du det? En sol celleløsning er ikke billigere end stikket i vægen. Regnestykker bliver altid det samme, det er alt for dyrt. Den er kun god når der ikke er strøm tilrådighed feks kolonihavehus og sejlbåd.

Prøv at regn baglens, hvor mange penge koster det mig i dag? Kan jeg gøre det billigere?

--
Hilsen Mikkel Lund
 Click to see the full signature

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Fin tanke, men du vil blive overrasket over hvor meget der skal til for at drive det.

Hent dette Dimensionerings program og lej lidt med det.

"MatelMini PV - standalone til 12V systemer Beregnings program til kolonihavehus, hytte, sommerhus dansk/engelsk shareware version, velegnet til kolonihavehus, sommerhus. Inkluderer solar database, automatisk beregning.

Fra.

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

Du kan ikke lave det setup for 12k.

Samtidig skal du have en speciel laderegulator til batterierne, som passer til cellerne, og den er ikke helt billig. Den der er brugt her koster over

4000,-

Han har to af disse paneler på båden. Hans gennemsnitlige "indtægt" er ca.

77 Amperetimer i døgnet. Det uanset om solen skinner eller ej, disse paneler er i dag så effektive, at normalt dansk vejr er rigeligt. Men det afhænger naturligvis af kvaliteten på cellerne.

Så kan du selv regne ud, at hvis du har behov for et konstant forbrug på 200 watt, så skal der altså mange paneler til. Dine beregninger holder ikke, fordi du har et pænt stort tab i omsætningerne. Een ting er hvad fabrikanter oplyser, noget andet er virkeligheden. Virkningsgraden i din inverter er sikkert ikke noget at råbe hurra for, og den slags skal med i beregningerne.

Jeg er stensikker på, at du kan ikke lave et setup, der virker 100% under

30K. Bare batterierne er lidt dyre, du kan IKKE bruge startbatterier fra Bilka.

Så skal du efterfølgende regne på forrentning, slidtage på celler/batteri osv.

Alene forrentningen af 30K er omkring kr. 200-300,- om måneden, så dit forbrug er alt, alt for lille til sådan et projekt.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Man kan - som en tommelfinger regel - godt gå ud fra, at prisen på energi er den samme, *uanset* kilde. Gevinsten derimod, er ingen eller mindre forurening, men prisen pr. produceret watt er stort set ens.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Det var dog noget nonsens at sige.

Tror du at energi fra olie/kul koster det samme som energi fra el, det ville kræve at kraftværker og distributionsnet var gratis.

Eller hvad med batterier, koster det det samme som energi fra stikkontakten, så ville opladelige batterier da være spild, da det har en dårlig virkningsgrad.

Reply to
HKJ

Claus Tersgov skrev:

Jeg kender nogen der hente træ i naboens skov ganske gratis, og bruger det til opvarmning. Money for nothing and your power for free.

--

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:46854442$0$90268$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

cellerne, og den er ikke helt billig. Den der er

What !

20A ~250watt - kr. 995,-

30A~350watt - kr. 1200,-

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Umiddelbart ville jeg tro at et setup bestående af:

2 stk.
á 150watt 24volt - kr. 7419,- 1 stk.
200 watt nettilsluttet inverter kr. 2650,-

ville være bedere, også glemme alt om batterier og ups, lad serveren køre på lysnettet. Ligeså snart solen skinner pumper inverteren hvad den kan ud på nettet og dermed forminsker dit forbrug, ingen veligeholdelse.

Jan Rasmussen

Reply to
Jan Rasmussen

Ja, der er altså folk som har råd til at betale for anerkendt og gennemprøvede produkter. Jeg har ikke læst dit link, men er omtalte regulator lavet til at være monteret i en båd?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Ja, det gør det stort set. Priserne på rå energi er faktisk rimeligt ens, når alle faktorer tages med i beregningen.

Det er noget vrøvl, og du mistolker spørgsmålet helt bevidst. Batterier er OPLAGRING, og har intet med energiproduktion at gøre. Og det er det, der er tale om, energiproduktion.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Transport, bearbejdning, arbejdsløn osv.

Ja, der er mange måder at spille dum på....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Det bliver aldrig stabilt. Du indsætter en inverter, som skal køre med sit maksimumsforbrug 100% af tiden. Den er til max 200watt, så hvis serveren bliver varm eller har travlt og overstiger denne effekt, så går systemet ned.

Du kan ikke bare tage batterierne ud, fordi du er nødsaget til at få afsat den overproduktion der er af effekt i tilfælde af godt vejr. Det er derfor, laderegulatoren er så dyr. Sådan har de Siemens systemer som jeg har monteret i hvert fald fungeret.

Solpaneler giver et gennemsnitligt udbytte, det vil sige, at der kan være tider på dagen hvor det ligger højt, og der kan være tider, hvor det er lavt. Dit forslag tager ikke højde for disse udsving, man antager, at der er konstant udbytte hele tiden. Sådan fungerer solceller bare ikke. Man er nødsaget til at have batterier som buffer og akkumulering, navnlig når forbrugeren er så kritisk som denne.

Hvad min der sker, hvis systemet kun kan levere 150watt i en given periode...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skriver:

Du fejlfortolker hvad Jan skriver.

Prøv at læs det igen. Han vil lade serveren drive af almindelig nettilslutning og så købe et solcellepanel og lade det pumpe strøm ud på nettet.

Klaus

 Click to see the full signature
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:4685b53c$0$90276$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Var det et krav at den skulle kunne monteres på en båd ?

/JBH

Reply to
JBH

Claus Tersgov skrev:

Ja og du tager første pladsen hver gang...

--
Hilsen Mikkel Lund
 Click to see the full signature
Reply to
Mikkel Lund

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:4685b84e$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Prøv at læse hvad manden skriver. Man kobler solcellerne direkte til el-nettet, gennem en måler og inverter og afregner i forhold til ens normale el-måler. (mener faktisk det er i forholdet 1:1 når det er solenergi) Fordelen er at man slipper for batterier og alt den energi som solcellerne (- invertertab) producerer, pumpes direkte ud på el-nettet. Ens strømforbrug modregnes så udfra husets normale elmåler.

/JBH

Reply to
JBH

Ja, det var det for min kammerat, hvilket man måske kan ane på billedet.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hvad i alverden skulle den opstilling dog gøre godt for. Energileverandøren betaler dig ikke nogen penge tilbage....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Det er en ret speciel tankegang du har der: alle de penge som elproduktion og fordeling tjener kommer ud af den blå luft.

Primære batterier er energi produktion, opladelige batterier er oplagring.

Reply to
HKJ