Solcelle spørgsmål

Jeg har et server rack som kører 24/7 .. Der er en konstant belastning
på ca 200 Watt på dette anlæg.

Hvis man forestillede sig at jeg købte et par 12V/120W solcellepaneler
så burde jeg kunne drive serverracket i dagtimerne og endda have lidt
ekstra kapacitet til at lade lidt på et batteri så det kunne holde
lidt ud på natten.

Planen var så  at lave det sådan at panelet kobles til et batteri via
en laderegulator og bruge en 12V-DC<->230V-AC adaptor tilsluttet min
UPS og så et lille kredsløb som kobler om så når batteridriften med
solcellen ikke har mere energi så kobles lysnettet ind på UPS'en. (På
den måde undgå's driftsforstyrrelser for serveren)

Jeg er klar over at setuppet koster 12.000+ Kr. og derfor kunne jeg jo
godt tænke mig at vide hvor stor udnyttelsesgrad man har på sådan et
panel gennemsnitligt over et år. Jeg er jo godt klar over at jeg ikke
får 120W ud af et panel på en gråvejrsdag og at vintermånederne giver
færre lyse timer og derfor også færre watt

Nogen der ved om der findes nogle ca. procenter for hvor meget man
skal regne med at få ud af sådan et panel på et gennemsnitsår.

Jeg hart fundet et sted hvor de sælger 120W paneler til 6000 Kr. Nogen
der ved om de kan få's billigere ??

PS. Jeg har DC-AC konverter og UPS så projektet kan realiseres med
solcellepaneler, laderegulator og batteri.

Henrik

Re: Solcelle spørgsmål

Hvorfor vil du det?
En sol celleløsning er ikke billigere end stikket i vægen. Regnestykker
bliver altid det samme, det er alt for dyrt. Den er kun god når der ikke
er strøm tilrådighed feks kolonihavehus og sejlbåd.

Prøv at regn baglens, hvor mange penge koster det mig i dag? Kan jeg
gøre det billigere?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Solcelle spørgsmål

Fin tanke, men du vil blive overrasket over hvor meget der skal til for at drive
det.

Hent dette Dimensionerings program og lej lidt med det.
http://kerychip.dk/silicium/downloads.php?cat_id=5&download_id=8
"MatelMini PV - standalone til 12V systemer
Beregnings program til kolonihavehus, hytte, sommerhus dansk/engelsk shareware
version,
velegnet til kolonihavehus, sommerhus. Inkluderer solar database, automatisk
beregning.

Fra.
http://kerychip.dk/silicium/downloads.php?cat_id=5

Jan Rasmussen

Re: Solcelle spørgsmål

Du kan ikke lave det setup for 12k.

Samtidig skal du have en speciel laderegulator til batterierne, som passer
til cellerne, og den er ikke helt billig. Den der er brugt her koster over
4000,-

www.tersgov.dk/sol.jpg

Han har to af disse paneler på båden. Hans gennemsnitlige "indtægt" er ca.
77 Amperetimer i døgnet. Det uanset om solen skinner eller ej, disse paneler
er i dag så effektive, at normalt dansk vejr er rigeligt. Men det afhænger
naturligvis af kvaliteten på cellerne.

Så kan du selv regne ud, at hvis du har behov for et konstant forbrug på 200
watt, så skal der altså mange paneler til. Dine beregninger holder ikke,
fordi du har et pænt stort tab i omsætningerne. Een ting er hvad fabrikanter
oplyser, noget andet er virkeligheden. Virkningsgraden i din inverter er
sikkert ikke noget at råbe hurra for, og den slags skal med i beregningerne.

Jeg er stensikker på, at du kan ikke lave et setup, der virker 100% under
30K. Bare batterierne er lidt dyre, du kan IKKE bruge startbatterier fra
Bilka.

Så skal du efterfølgende regne på forrentning, slidtage på celler/batteri
osv.

Alene forrentningen af 30K er omkring kr. 200-300,- om måneden, så dit
forbrug er alt, alt for lille til sådan et projekt.

Claus

Re: Solcelle spørgsmål
cellerne, og den er ikke helt billig. Den der er

What !

20A ~250watt - kr. 995,-
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath30%_40&products_id83 %

30A~350watt - kr. 1200,-
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath30%_40&products_id85 %

Jan Rasmussen

Re: Solcelle spørgsmål

Ja, der er altså folk som har råd til at betale for anerkendt og
gennemprøvede produkter. Jeg har ikke læst dit link, men er omtalte
regulator lavet til at være monteret i en båd?

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Var det et krav at den skulle kunne monteres på en båd ?

/JBH

Re: Solcelle spørgsmål

Ja, det var det for min kammerat, hvilket man måske kan ane på billedet.

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Man kan - som en tommelfinger regel - godt gå ud fra, at prisen på energi er
den samme, *uanset* kilde. Gevinsten derimod, er ingen eller mindre
forurening, men prisen pr. produceret watt er stort set ens.

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Det var dog noget nonsens at sige.

Tror du at energi fra olie/kul koster det samme som energi fra el, det
ville kræve at kraftværker og distributionsnet var gratis.

Eller hvad med batterier, koster det det samme som energi fra
stikkontakten, så ville opladelige batterier da være spild, da det har
en dårlig virkningsgrad.

Re: Solcelle spørgsmål

Ja, det gør det stort set. Priserne på rå energi er faktisk  rimeligt ens,
når alle faktorer tages med i beregningen.

Det er noget vrøvl, og du mistolker spørgsmålet helt bevidst. Batterier er
OPLAGRING, og har intet med energiproduktion at gøre. Og det er det, der er
tale om, energiproduktion.

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Det er en ret speciel tankegang du har der: alle de penge som
elproduktion og fordeling tjener kommer ud af den blå luft.

Primære batterier er energi produktion, opladelige batterier er oplagring.

Re: Solcelle spørgsmål

Jeg kender nogen der hente træ i naboens skov ganske gratis, og bruger
det til opvarmning. Money for nothing and your power for free.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Solcelle spørgsmål

Transport, bearbejdning, arbejdsløn osv.

Ja, der er mange måder at spille dum på....

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Ja og du tager første pladsen hver gang...

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Solcelle spørgsmål

Umiddelbart ville jeg tro at et setup bestående af:

2 stk.
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath21%_24&products_id48 %
á 150watt 24volt - kr. 7419,-
1 stk.
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath29%_67&products_id31%2
200 watt nettilsluttet inverter kr. 2650,-

ville være bedere, også glemme alt om batterier og ups,
lad serveren køre på lysnettet. Ligeså snart solen skinner
pumper inverteren hvad den kan ud på nettet og dermed
forminsker dit forbrug, ingen veligeholdelse.

Jan Rasmussen

Re: Solcelle spørgsmål

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath21%_24&products_id48 %
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath29%_67&products_id31%2

Det bliver aldrig stabilt. Du indsætter en inverter, som skal køre med sit
maksimumsforbrug 100% af tiden. Den er til max 200watt, så hvis serveren
bliver varm eller har travlt og overstiger denne effekt, så går systemet
ned.

Du kan ikke bare tage batterierne ud, fordi du er nødsaget til at få afsat
den overproduktion der er af effekt i tilfælde af godt vejr. Det er derfor,
laderegulatoren er så dyr. Sådan har de Siemens systemer som jeg har
monteret i hvert fald fungeret.

Solpaneler giver et gennemsnitligt udbytte, det vil sige, at der kan være
tider på dagen hvor det ligger højt, og der kan være tider, hvor det er
lavt. Dit forslag tager ikke højde for disse udsving, man antager, at der er
konstant udbytte hele tiden. Sådan fungerer solceller bare ikke. Man er
nødsaget til at have batterier som buffer og akkumulering, navnlig når
forbrugeren er så kritisk som denne.

Hvad min der sker, hvis systemet kun kan levere 150watt i en given
periode...

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Du fejlfortolker hvad Jan skriver.

Prøv at læs det igen. Han vil lade serveren drive af almindelig
nettilslutning og så købe et solcellepanel og lade det pumpe strøm ud på
nettet.

Re: Solcelle spørgsmål

Hvad i alverden skulle den opstilling dog gøre godt for. Energileverandøren
betaler dig ikke nogen penge tilbage....

Claus

Re: Solcelle spørgsmål

Hej Claus

Serverforbrug: Antag at serverne bruger 460J/s = 460 W.

Forestil dig at solcelleinverter er koblet til nettet og
inverterbidraget kaldes inverterbidrag. Så behøver du ingen akkumulatorer.

Man kan selvfølgelig ikke få 100% solenergibidrag døgnet rundt på denne
måde, medmindre man har et superlederkabel til den anden side af jorden
ligeledes med et solcellepanel.

netforbrug = (serverforbrug - inverterbidrag)

-

Eksempel halv solcelledækning:

Inverteren leverer f.eks. 1 A (230J/s)=inverterbidrag så:

netforbrug = (serverforbrug - inverterbidrag) = (460 - 230) J/s = 230 J/s

-

Eksempel fuld solcelledækning:

Inverteren leverer f.eks. 2 A (460J/s)=inverterbidrag så:

netforbrug = (serverforbrug - inverterbidrag) = (460 - 460) J/s = 0 J/s

-

Eksempel ingen solcelledækning:

Inverteren leverer f.eks. 0 A (0J/s)=inverterbidrag så:

netforbrug = (serverforbrug - inverterbidrag) = (460 - 0) J/s = 460 J/s

-

Laver du tidsintegrering over et døgn får du solcelledøgnbidraget.

/Glenn

Site Timeline