Software til EPROM-brænder ?

Jeg har en gammel EPROM-brænder fra EDR-Hvidovre.

Den kan brænde 27C16 til 27c512, og kører via printer porten.
Sidste gang jeg brugte den var med en 80286 12MHz pc'er!

Men problemet er, at det dos software jeg har til den, ikke virker under
windows.

Er der nogen der ved, om der findes noget windows software til den?
Eller er tiden måske kommet til at finde en ny og mere moderne brænder.

Mvh Bo

Re: Software til EPROM-brænder ?

find en ny brugt brænder. Men du kan nok heller ikke finde 2716 prom'er,
andet end antikvarisk.

Moderne PC'er kan ikke køre dos, så det ligner enten et museumsprojekt,
eller en udskiftning af "det hele"

Bo //

Re: Software til EPROM-brænder ? [You can run FreeDOS on pretty much anything. Drive SnapShot]

Hej Bo & Bo

Prøv at anvende denne Y2K ready DOS:

http://www.freedos.org /
"...
These days, there are three main uses of FreeDOS:

    1. To run classic DOS games (like Doom, MAME, etc.)
    2. To run business software that only supports DOS
    3. To support an embedded DOS system, such as a computerized cash
register or till

You can run FreeDOS on pretty much anything.
..."

http://fd-doc.sourceforge.net/wiki/index.php?n=FdDocEn.SpecsIntro
"...
The FreeDOS kernel and all FreeDOS programs (utilities, drivers,
compilers, etc.) should run on all levels of PC hardware. FreeDOS should
operate on processors as low as the 8088 (XT) with as little memory as 640k.
All FreeDOS programs must be able to correctly handle the Year2000.
Ideally, all programs should use and report 4-digit years, and the year
range must extend into 20yy.
..."

http://wiki.fdos.org/pmwiki.php

-

Der er sørme også nogen der er igang med en 32bit DOS version...:

http://freedos-32.sourceforge.net/
"...
FreeDOS-32 (or FD32 for short) is a 32-bit operating system under
development for the IA-32 (also known as i386) platform, distributed
under the terms of the GNU General Public License.
..."

-

Og nu til noget andet - som også burde virke med freeDOS:

http://wiki.fdos.org/DOS/DriveSnapshot

Drive SnapShot 1.3
Disk Image Backup/Restore for Windows NT/2000/XP/2003/PE/x64/Vista:
http://www.drivesnapshot.de/en/index.htm

Snapshot - Restoring a volume from Dos:
http://www.drivesnapshot.de/en/restdos.htm

/Glenn

Re: Software til EPROM-brænder ?

Hvorfor kan de ikke det ? det var da noget af en påstand.

--
MVH. N_B_DK
Hvis du også er utilfreds med dansk tale på discovery.

Jeg har prøvet det på 2 nye maskiner, indenfor de sidste måneder, men
det starter ikke. Den ene var en ASUS og den anden en MSI.

-så "noget af en påstand" bygger på erfaring :-)

Bo //

Re: Software til EPROM-brænder ?

Ja og maskinerne har sikkert haft over 512MB ram ikke ?

--
MVH. N_B_DK
Boykot Berlinske!

Største problem er sikkert hastigheden - hvis softwaren ikke er skrevet
til en hurtig maskine, kan du få store problemer med timing. Du kan
sikkert finde en gammel hund af en computer på genbrugsstationen - 133
MHz Pentium eller der omkring (måske endda for hurtig). En lille 100-200
MBytes harddisk også smid DOS på den maskine - du kan evt. prøve en
gratis DOS http://www.freedos.org /. Altsammen gratis - kræver kun lidt
indsats. Men som Bo-2 nævner er disse prommer meget gamle og det er
spørgsmålet om du overhovedet kan finde dem mere. Men har du dem i
skuffen, og et projekt til dem, kan du flekke en gammel computer sammen
som kan klare softwaren. Måske kan du overveje en VMWare på din windows
boks hvor du installere DOS på - det bør også virke, dog kan hastigheden
igen være for høj.

Jørn

Re: Software til EPROM-brænder ?

Slike gamle saker som en brenner tok som regel hånd om I/O direkte.
Paralellporten er "hastighetsuavhengig", det vil si, modet må settes som
"det gamle AT-modeet. Når det gjelder programmeringtimingen, så er det
noe brenneren tar hånd om, siden det er en del av
programeringsalgoritmen, den er knyttet til en DAC for
programmeringspenningen.

Den er trikey å få igang. Jeg vil heller anbefale WIN3.11 og nettverk.
Det var et meget stabilt OS, jeg skal installere det selv hvis jeg får
tak i en egnet maskin.

Slike EPROMMER finnes i bøtter og span. Jeg foretrekker melkekartonger :-)

Det er ikke det som er problemet. Når du kjører WIN2K og over i bunnen,
er det WIN-kjærnen som tar hånd om I/O, og den tillater ikke direkte
manipulering, det vil fortsatt gå igjennom deler av WIN.

HM

Re: Software til EPROM-brænder ?

Nu findes der andre elementer i software ud over kommunikation via en
parallelport, og jeg har oplevet software som gav en division by zero
når det blev forsøgt afviklet på en moderne maskine - men jeg har da
også set meget gammelt software som stadig kan afvikles på en helt
moderne computer.

Jeg kan ikke se forskellen - du skal stadig kunne boote på maskinen, og
hvis du bruger Win3.11 skal du have en CD-ROM driver, og det kræver
normalt du kan boote på en ... DOS diskette. Om det er DOS eller Win3.11
er vel også et fedt, eftersom basis for Win3.11 er DOS.

Jeg har intet sted nævnt Win2K - hvis du mener som operativsystem for
VMware - ja, men det med adgang til hardware er noget som du kan give
din virtuelle maskine lov til.

Jørn

Re: Software til EPROM-brænder ?

Den fejl fremkommer i gamle programmer, der kodet i Turbo Pascal ("Runtime
Error 200").
Der findes adskillige patch-programmer til at løse det problem. Prøv f.eks.
at kik forbi
http://www.pd.acskive.dk/information/teknik/faq.htm#RuntimeError200

Re: Software til EPROM-brænder ?
Forsøk Win98 eller eldre.