Software til design og printlayout - Page 2

Re: Software til design og printlayout

Jeg bruger 10.3, og har ikke problemer med hvor jeg gemmer mine data.
mellemrum og lange navne går fint.

Det er rigtigt, at man under opsætningen ikke skal bruge mellemrum i
filnavne.

Der er steder hvor æøå ikke er praktiske. Mange Cadence værktøjer er
kompatible på tværs af unix og windows, så man har nok gjort en del
valg, der gør det praktisk at vedligeholde programmerne.

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Ja, men den har (har haft?) problemer med mellemrun i filnavne f.ex.
"Program Files" og "Documents and Settings"

/carsten

Re: Software til design og printlayout

Kanon. Så kan du nok hurtigt svare på om den nye kan:
* Route differentielt
* Måle længder fornuftigt (fx. fra pin til pin)
* Ændre banebredde på et helt net

Og er den holdt op med at fjerne net (fx. når man trykker escape mens man
sætter "free vias")?
Hvis den er blevet mere fornuftig siden sidst, kan det da være man skal
checke hvad Cadence forlanger for den =)

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout

Jeg vil interesseret følge med... Men det meste koster nu altså tættere på
en Sjællandsk bondegård (ofte endda i byzone ;-) end alt muligt andet. Og
hvis du snakker integreret simulering "der vil noget" - er jorden decideret
udstykningsklar :-O

Check evt. også lige Bent Jørgensens tråd "layout editor ?" fra 23/4...

De gamle Orcad Layout versioner jeg har brugt (~9.1) var ikke imponerende...
Cadence Allegro ser faktisk rigtigt fedt ud - men til ~100k skal man altså
være ret aktiv/interesseret!!!!
Pads PowerPCB kender jeg flere der bruger og er glad for. Det virker dog
ikke så stærkt som Allegro.
Eagle (jeg har kun brugt det et par gange for 5-10 år siden) er imho. noget
legetøj - eller måske nærmere: "Til de mindre opgaver".

Til hobbybrug skal det efter min mening være tættere på freeware end
bondegård. Jeg ville gerne give +25k for en Allegro/Orcad Capture. Men det
er desværre en faktor 5-6 ved siden af - så jeg kigger stadig!

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout

beror på hvad du skal bruge det til. Har du brug for high speed digitale
print, er der ikke andet end Allegro, med HS option, der kan det.

Nej, Mentor graphics er lidt bagud her, og forsøger at sælge deres Lynx
program til signal analyse

Jeg ville gerne nøjes med den pris, også.

Har du brug for det, kan jeg evt hjælpe dig med noget layout arbejde,
men det er ikke en handelsgruppe, denne her :-)

Bo //

Re: Software til design og printlayout

High speed og high speed ;-)
Jeg synes nu det er en menneskeret at kunne matche netlængder...

Det er taget ad notam! =)

Desværre plejer layout at tage lang tid = koste mange penge. Så jeg ville
(også) gerne have mulighed for at gøre det selv...

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout

hvad

Jeg skal ikke gøre mig klog på diverse programmer til printudlæg mm. Men
dette: http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html
har jeg tænkt mig at lege med engang med tiden. ( hvis computere stadig
eksisterer når jeg kommer i gang ) ;o)

mvh
Ebbe

Re: Software til design og printlayout

Jeg har brugt Protel en del. Her er også en ok simulator i. Nuvel... Det
er
ikke PSpice og er ikke lige så stærkt et program som Capture CIS sammen
med
Allegro - og autoroute skal man ikke bruge det til, men ellers er jeg
udemærket tilfreds med det - til hobbybrug, og det er til at købe for
penge.

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Software til design og printlayout

Kender en del, der er startet med protel, og senere er gået prof. Så
opstår problemet for alvor, når man har lavet de første designs i
protel, og forstætter med OrCAD Layout/Allegro..

Så har man en ide, om at drive det ud over hobby level, skal man tænge
grundigt fra starten, og evt bruge et externt firma til at lave layout,
og måske "kun" anskaffe Capture.

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Så man exporterer fra Protel til OrCAD/Allegro?
Har ikke prøvet det, men kan forestille mig problemerne. JEg har arbejdet
en
del i begge programmer, men aldrig importeret/exporteret imellem dem.

Kan blive en dyr løsning, hvis man kun skal bruge ét print eller to.

Tomas

Re: Software til design og printlayout

Der er altid problemer med at konvertere data mellem systemer. Jeg
gjorde det for et firma for et par år siden. Det ver kedeligt,
problemfyldt og endte med en masse manuelt arbejde. Men jeg tjente gode
penge på det.

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Så vandt du jo alligevel til sidst :-)

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Software til design og printlayout

Ja, men jeg har den opfattelse at prisen skal være omvendt proportional
med kedsomheden :-)

BBj //

Re: Software til design og printlayout

Det bør bestemt være tilfældet ;-)
--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Software til design og printlayout

Jeg har nu flere gange importeret orcad sch libs ind i protel DXP og kun
lige rettet dem lidt til, og så virker det da, har også åbnet diverse
schemtatics fra orcad i protel, har dog ikke øvet mig så meget med pcb
tegninger....

og så lige :
http://www.altium.com/Successes/DanishInterpretationSystems /

Protel Bliver brugt på det professionelle marked.... og jeg syntes bestemt
ikke det er blevet dårligere med tiden og med integration af VHDL/ FPGA
design, hvor der er mulighed for at bruge pre synthesized processore, nogle
enda med wishbone interface... og deres smarte virtual måle intrumenter....

Mvh
Kasper

Re: Software til design og printlayout

Mit umiddelbare problem med Protel er: Har jeg lavet et print, jeg ønsker at
printe ud på film... Markerer jeg funktionen Show Holes, er der alligevel
ikke mange, der kommer med.

Tomas

Re: Software til design og printlayout
at
du skal huske at "knække" dine baner hvor du vil have huller - kan dog ikke
huske om det gøres automatisk...

Jeg har kun gode erfaringer med Protel (99 SE).

En anden ting:

Jeg er ved at undersøge hvad der er af CAD programmer på markedet. Årsagen
er at mit arbejde har brugt en ekstern leverandør til at lave layouts
(Protel for windows v2.X) for os, men nu er han på vej på pension. Derfor
kunne det være interessant at holde omsætningen in-house fremover og så
kommer spørgsmålet: hvad skal vi bruge?? Jeg er vokset op på Protel 99 SE
men det er noget tid siden den gik af mode, så hvad er alternativerne?

Dem der har set attraktive ud indtil viddere er:

Proteus (www.labcenter.co.uk) - billigt og med nogen tilvending sikkert også
ok

ProCAD (www.icadsys.com) - samme som ovenfor

Easy-PC (www.numberone.com) - samme som ovenfor, dog bedre interface end de
andre.

Altium Protel 2004 - dyrt, velkendt, sikkert som det plejer at være

OrCad - Meget dyrt, ukendt - og fra hvad i skriver, fuld af
"uhensigtsmæssigheder"

Hvad er jeres kommentarer/erfarringer med ovenstående? For hvis det ender
med Orcad/Protel - så kan det være at produktionen bliver sendt ud igen.
(for dyrt at vedligeholde viden/erfarring på området)

 - patrick

Re: Software til design og printlayout

Begrebet "meget dyrt" er som man tager det. Har man behov for det
systemet kan, er prisen fornuftig. Der er support på det fra den danske
leverandør. Man ringer bare. Samtidigt er det et program system, der
udvikles, og kan udveksle data med mange andre systemer.

Begrebet "ukendt" må stå for din egen regning. Der er omkring 1.000
brugere af Layout her i landet. Og mange flere, der bruger Capture
(diagramtegning)

De fleste påståede "uhensigstmæssigheder" skyldes manglende viden hos
brugerne.

Skal man kun have lagt få print ud om året, er det en meget bedre
løsning at finde een, der har værktøjet og bruger det dagligt. Dette
skal ikke opfattes som en reklame for, at jeg også gør den slags.

Bo//

Re: Software til design og printlayout

Tipper 100k for Capture + Layout (?)

Yeps, god support faktisk!

Jeg vil faktisk vove at påstå at Orcad nok er et af de mest kendte
"brands"...

Hmm. Manglende viden til at "arbejde udenom fejlene"? ;-)

Ok - jeg kan kun dømme udfra ~4år gamle erfaringer med Layout og helt nye
med Capture 10.3

Helt enig!
Men laver man mange, mener jeg det er en stor fordel at have funktionen
"in-house"...

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout

-den nøjagtige pris kan du få hos Nordcad, men den er ca det halve.

-jeg ville ikke "prale", men ja, sådan er det.

Som daglig bruger, må jeg sige at det er fremragende til prisen. Men der
ses eksempler på at folk arbejder mod de principper, der ligger til
grund for systmet, og så må man vente problemer, men egentlige fejl
synes jeg ikke, der er. Kan du komme med konkrete fejl, skal jeg gerne
sende informationen videre.

-hvilket jeg også har.