Soft touch/induktiv kontakt

Vi er en gruppe studerende, der er ved at lave en 230 V maskine, og vi
vil gerne benytte en soft touch agtig kontakt på et håndtag, der
virker ved håndspålæggelse, eller ved et let vedvarende tryk (som hvis
der lå en folie uden på håndtaget).
Vi mangler dog lige en håndfuld oplysninger...

Producent
Pris
Fungerer det sammen med 230 V, (kræver det en chip eller lign)?

Håber der er nogle venlige sjæle, der vil hjælpe os med at få de
overordnede facts på plads omkring dette.

Martin

Re: Soft touch/induktiv kontakt

Hvis det skal fungere ved håndspålæggelse er det nok mere en capacitiv føler
i skal bruge.

--
/carsten

Re: Soft touch/induktiv kontakt

føler

(eller en bestemt trosretning....)

Bo //
-undskyld

Re: Soft touch/induktiv kontakt

Eller en kirkeministeriel spidskompetance ;-)

<duck_n_run.avi>

/carsten

Re: Soft touch/induktiv kontakt

Hvad er en 230V maskine.?

Det er korrekt at forsyningen sikkert er 230V. Men har I ikke planer om
andre spændinger.?

(Jeg kan jo gætte på at I studerer psykologi, design, arkitektur,
økonomi, medicin, ....)
Jeg formoder at I ikke er teknikere.?

jeg kan ikke give henvisning til leverandører, firmanavne eller
lignende.  (Jeg arbejder i elektronikindustrien, dog ikke med tastaturer)

(Og dog: Der findes et firma i Støvring der laver tastaturer som det I
søger. Jeg husker ikke lige hvad det hedder. Det er primært det man kan
se de laver. Dvs. ikke elektronikken bag det. Men det er vist også
rigeligt til jer.!!!)

Jeg vil påstå at soft touch tastatur "normalt" bruges sammen med
lavspænding, og ikke direkte til 230V.

Studie-projekter er som regel ALT FOR OMFATTENDE når man planlægger dem.
Det er min fornemmelse at I har det samme problem. = Vil alt for meget.

Hvis man _kun_ kan beskrive at man vil lave en "230V maskine" har man
ikke baggrunden for bare lige find et tastatur der skal forsynes, og
have noget styreelektronik.
Det er ikke noget krav at I offentliggør hvad I eksakt vil lave.
Men mere info kunne ønskes.

Reducer dog omfanget af projektet: Brug en god gammeldags mekanisk
afbryder. Det fungerer, og det tager ikke tiden fra det væsentlige.

Og lav så en demo-model af det I virkeligt ville lave.

  Mvh. Jørgen

Re: Soft touch/induktiv kontakt

GPV-DANPRINT
http://www.danprint.dk/mechanics/mech_seri_pad.html

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: Soft touch/induktiv kontakt

Det var Mekoprint jeg tænkte på.
De hører hjemme i Ålborg kan jeg se.

http://www.mekoprint.dk /

Mvh. Jørgen

Re: Soft touch/induktiv kontakt
On Wed, 09 Jun 2004 21:34:28 +0200, Jørgen Rasmussen

I vores tilfælde er dette en hækkeklipper, der kræver to håndtag med
kontakter ifølge DS/EN 50144

Det nemmeste ville jo være hvis det virkede med 230 V, men ved nok
godt indest inde at sådan noget kører på jævnstrøm

Vi førsøger på at blande kunsten mellem design og teknik i vores
uddannelse... http://iot.dk/template.aspx?table=Table_1_1&id37 %
men man skal jo starte et sted

Vi har ingen planer om at skulle i dybden med dette emne, men vi skal
kunne dokumentere at det vil kunne fungere, så det kan forsvares til
eksamen

Pointen med dette soft touch system, er at store røde/orange håndtag
forrest på hækkeklippere er irriterende, grimme, og svære at placere
så de kan bruges i forskellige stilinger. Hvis hele håndtaget kunne
fungere som kontakt ville det være både være elegant og brugervenligt.

Martin

Re: Soft touch/induktiv kontakt

En hæk-klipper ?
Så vær beredt på at censor vil bore godt og grundigt i  sikkerheden i at
anvende en elektronisk kontakt, som strengt taget kan "jammes" af noget så
simpelt som en mobiltelefon i brystlommen, eller fugt (sved) på håndtaget.
En (to)  mekaniske kontakt kan ganske vist også "jammes" med en strips eller
lign. men  så er der "håndgribelige" beviser på at der er fusket med
sikkerheden.
Farven (orange) er naturligvis valgt da det er en farve som normalt vækker
opsigt  (igen sikkerhed)

I øvrigt har jeg da set hæk.klippere hvor sikkerhedskontakterne er lavet
rimeligt elegant, så de stort set ikke generer brugeren.

mvh
JBH

(Som selv har en hæk-klipper der så gammel at der kun er en sort kontakt...)

Site Timeline