Soft-tonegenerator og højttalertuning

Jeg skal til at rode med selvbyg højttalere, og jeg mener at huske at man
kan tune sig ind på egenresonansen med en tonegenerator, en forstærker og en
seriemodstand - samt en del tålmodighed med basporten.

Findes der en freeware software-tonegenerator?
- og hvodden er det lige at man gør med tuningen?

--
*'¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨Per______
www.salg.soehus.dk

Re: Soft-tonegenerator og højttalertuning
check "DL4YHF's Spectrum Lab (Audio Signal Analyser)"

/carsten

Re: Soft-tonegenerator og højttalertuning

"Carsten Holck"

Den ser godt nok kompliceret ud, jeg prøver lige HKJ´s forslag først...

Per

Re: Soft-tonegenerator og højttalertuning

Et lydkort i en PC, mit program kan f.eks. bruges:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
Se under "Waveforms"

Men det er ikke specielt godt til at søge efter resonancer, selvom det
kan gøre det hvis du holder ctrl-m nede.

Re: Soft-tonegenerator og højttalertuning

"HKJ" <

Spændende program, hvor jeg f.eks kan se at bølgelængden ved 70Hz er omkring
5 meter, men jeg kan ikke få det til at give lyd fra sig....

Hvilken tilstand skal programmet være i for at jeg kan få lyd ved crtl-m?

Per

Re: Soft-tonegenerator og højttalertuning

Vælg siden "Waveforms" og sæt i kryds i "Play" checkboxen, men husk at
skrue godt ned for lyden inden ;-)

Ctrl-m har ikke noget med lyden at gøre, men kan bruges til at ændre
værdier i små trin. Dvs. sæt markøren i "frequency" feltet og tryk på
ctrl-m så vil den blive mindsket lidt for hvert tryk. Hvor meget ctrl-m
skifter styres fra "Prefered components" siden, ved at vælge "Step size"

PS: ctrl-n bruges til at øge værdien.

Site Timeline