Soft/slow start kredsløb til at begrænse inrush strømmen når en forstærker tændes

Hej,

Jeg skal bruge to "soft start" kredsløb, der kan begrænse inrush strømmen i ca. tre sekunder. Den nøglefærdige løsning kan man få hos lcaudio (se et stykke nede på siden,

), men den synes jeg er lidt dyr. Jeg forstår grundprincippet, men er lidt i tvivl om, hvad det er for en "digital timer", der benyttes: Det jeg umiddelbart kan se på billedet er en effektmodstand, en varistor, ind/udgangsterminaler og en kondensator. Er timeren indbygget i relæ'et?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse news:43d125f0$0$15789$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

om,

se

Jeg tror at timeren er på et andet print. Du kan lave en tre sekunder timer med en 555'er eller med et par transistorer og en kondensator. /Tom

Reply to
Tom

For mig lyder det umiddelbart som en "goda' mand økseskaft" forklaring for at kunne forsvare at tage 299kr for en håndfuld komponenter. Måden den slags gøres på er, at et relæ i startøjeblikket føre strømmen igennem en modstand, her 330ohm, hvilket skaber en stor spændingsforskel over modstanden. Når belastningen er faldet er spændingsforskellen mindre over modstanden og relæet trækker og kortslutter modstanden så strømmen føres direkte igennem. Der skal altså ikke bruges nogen timer i det det hele styres af hvilken belastning der sættes til. Det må ikke forveksles med et forsinkelsesrelæ.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Kim Therkelsen skriver:

Den må sidde på den anden side af relæ'et

Hvilken forsyningsspænding arbejder du med ?

Kan du evt finde et relæ der kører på samme spænding som der er over dine kondensatorer er det let....

Kig her

så løses gåden :-)

Men i øvrigt havde det været smartere at lave det sådan at den måler på spændingsfaldet over modstanden og ikke bare går efter en fast tid på 3 sekunder.

Peter

Reply to
Peter Andersen

er du sikker på det ? det vil være et problem for brugere med klasse A forstærkere. Jeg er af den overbevisning at 5 sekunders delay på softstart og yderligt 2 sekunder til udgangene bliver aktiveret. er meget fornuftigt. jeg har selv lavet et lignende kredsløb. her gik der sport i hvor få komponenter man kunne nøjs med. jeg kom ned på 3 eller 4. transistor modstand og relæ. jeg kan ikke huske om jeg også brugte en diode eller jeg havde lavet noget snedigt. så er der selv følgelig de modstande man skal hælde strømmen igennem. her kan jeg anbefale en eller flere NTC modstande. Jeg har desvære ikke orcad på min pc så jeg kan ikke engang kigge efter. Hvis du mangler ideer til design så kan jeg vende tilbage med mit design.

jacob

Reply to
Jacob

Jo, det er klart at sådan et design nødvendigvis må gå ud fra en max driftstrøm, det gør typen med delay ikke hvilket jo også fungerer ganske udmærket. 5 sekunder er i hvertfald rigeligt, måske enda i overkanten hvis der trækkes meget strøm.

Du må da gerne smide den orcad fil til mig på en mail hvis du gider, vil gerne se hvad du har fået lavet. Jeg har en stor 10A variac som jeg skal ha lavet soft opstart til så snart jeg får tid. Den skal laves med delay.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Hej, I mit tilfælde er det ikke en klasse A forstærker, så dit forslag ville virke. Har du et diagram? Jeg har ikke lige Orcad installeret (gør det dog, hvis det bliver nødvendigt), så det ville være rigtig dejligt, hvis du gad eksportere Jacobs diagram design til fx et billedeformat, når du har fået det, og så sende det til mig. På forhånd mange tak!

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Tak for svaret. Der er 80V over elektrolytterne. Jeg vil dog helst adskille soft start kredsløbet fra de øvrige kredsløb. Det skal bare være en black box, der sidder imellem nedledningen og trafoerne (dog inde i forstærkerkassen).

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Det vil sige at du vil dæmpe indkobling allerede på transformator ?

Så ville jeg måle på lytterne, når spændingen er over 50 volt = fuld knald. Hvis det skal være rigtigt softstart.

Ellers er det bare en kondensator du lader op vha en modstand og trækker et relæ.

Jeg havde bare umiddelbart forestillet mig at dæmpe indkoblingen før transformatorerne. Jeg har to transformatorer, der hver leverer hhv. 58V og

12V AC. Så hvis det skulle være efter trafoerne, skulle jeg jo bruge fire relæer/ et relæ med fire kontakter. Så ville det umiddelbart være pænere at gøre det før trafoerne. Har du et eksempel på et kredsløb, hvor du benytter princippet "Ellers er det bare en kondensator du lader op vha en modstand og trækker et relæ"? Det skal vel forholdsvis nøje afstemmes, for at få den ønskede forsinkelse.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Tag et kig her

Peter

Reply to
Peter Andersen

Kim Therkelsen skriver:

Er der en speciel grund til at du vil køre softstart på 12 volts delen ? Hvor stor kapacitet hat du på 12 volts siden ?

Husk på at laver du noget på 230 volts siden, skal du have meget mere sikkerhed indbygget. Elektriska afstande osv. Gør du der på sekundærsiden, er det meget lettere.

Glem 12 volten og lav det på 58 volten.

1 relæ med 2 poler og den er hjemme

Kun i hovedet

dæmpemodstand ___ o-|___|o---o-----------------o---------------o----------- | | | | | | _/ | .-. _|_ | |o/ o-| | | |_/_|- relæ | | | | | relæ '-' | | + | |/ ### |-->|-->|--->|--| --- .-. |> | | | | | | | | | '-' | | | | | o----------o-----------------o---------------oo---------- | | | | + ### relæ --- | _/ | |-o/ o-| | | ___ | | o------o-|___|-o------------------------------o---------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

om,

se

FYI - Der findes komponenter beregnet til begrænsning af in-rush strømmen. Det består af en thermistor, der anbringes i serie med kredsløbet. Når strømmen sluttes er thermistorens modstand høj, hvorfor strømmen begrænses. Efter kort tid opvarmes thermistoren, og modstanden falder til en ganske lav værdi. Se fx 'Surge-Guard' på Farnell. Ved dog ikke, om det egner sig til hej-fidde-lajti?

-- TA

Reply to
TA

TA skriver:

Ikke specielt, da man har brug for halvhøje strømtræk, når "musikken spiller".

Man vil jo nødigt lave en forstærker med "gummiarm".

"Klaus D. Mikkelsen" skrev :

Det er sgu'da det man har lytterne til ;)

Åehhh joeh - hvis der er penge i det, gør de - ellers brugte de nok lidt bedre dimser hist og pist.

(Hvis du skal vælge mellem 47.000uF/100 volt lytterne, er der pæn forskel i prisen på de gode og de dårlige)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

snipped-for-privacy@stevns.net skriver:

Jo tak, men de skal også ldes op igen.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev :

Jada - de gode surge-guards, mærker man nok ikke noget til , men klart, jeg ville lave det så man er helt uden begrænsninger

(andre end dem sikringen i tavlen sætter)

--
jan@stevns.net
Nu med blæserkølet forstærker ;)
Reply to
jan

snipped-for-privacy@stevns.net skriver:

Tænkt situation: En surge guard (thersmistor) i serie med forsyningen til lytterne. Når der tændes, bliver den varm og modstanden falder til lytterne er ladet op. Mens man smider CD'en i, køler modstanden af igen og den indre modstand bliver høj. Så trykker man den af med noget fed techno - første "trommeslag" bliver perfekt og stramt, næste bliver ren mudder, da lytterne nu er ved at lade op gennem en stor modstand der er ved at blive varm.....

Det kan man gøre noget ved

Hvad nu ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev :

Og der gik konstruktion af sporet - man sørger da for at tingesten bliver holdt varm ;)

Jeg kan sagtens følge dig.....

Er gjort - stereo'en har skam sin egen gruppe, forstærkeren alene labber gladeligt 600w fra lysnettet

Hehe - ser du - den dersens Accuphase varmer som et ondt år - ok, det er lidt overdrevet, så i den hylde den står på, er der underneden lavet ventilationsanordning, der med et par store 120x120 støjfrie ventilatorer, puffer luft gennem.

Temperaturen på oversiden af kabinettet faldt lige 20 grader - så inde i kassen er der mere svalt nu

(den skal blive godt lun, sådan en - når den kører med så høj tomgangsstrøm, som den gør)

--
jan@stevns.net
Reply to