Sodavand i fjenbetjening

Sidder med en fjernebetjening, hvor der er kommet noget klisterstads ned i
kontakterne. Har skilt den ad og vasket gummitastaturet, men printpladen er
også klistret ind, og det giver problemer på kontakterne på printpladen, da
de gerne skulle kortsluttes, når man trykker på knapperne.

Hvordan rengører jeg printpladens kontakter uden at skade det? Sulfo på en
klud?

Vh, Lars.

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej!

Jeg har renset mindst 50 fjernbetjeninger og i slemme tilfælde (sodavand :))
plejer jeg at rense både print, gummimåtte og plastic med sulfo på en
opvaskebørste. Efterfølgende tørres tingene 100% (vigtigt) og de efterses. Hvis
der stadig sidder lidt skidt tilbage på printet (der hvor gummimåtten skal røre
printet) kan du rense dem forsigtigt med rensebensin på en klud.

Så er der kun tilbage at kigge efter løse forbindelser på sendediode m.m. -
efterlodde hvis nødvendigt - og samle fjernbetjeningen igen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sodavand i fjenbetjening

:))
Hvis
røre
m.m. -

Og må jeg lige tilføje, at jeg fik samme historie. Var yderst skeptisk,
indtil en dag jeg tænkte "what the heck", og så gjorde det. I dag ærgrer det
mig at jeg ikke fik det tip for flere år siden...... Det virker bare :-)

mvh
Ebbe

Re: Sodavand i fjenbetjening

:))

På mit job har vi simpelt hen en opvaskebørste specielt til
fjernbetjeninger.

Min kollega bliver nemlig sur hvis jeg bruger hans kaffe-kop-opvasker-børste
til fjernbetjeninger ;-).

Hvis det haster med at få den tørret ud, hjælper det at blæse den ren med
trykluft.

Hvis man derefter overhælder med sprit og blæser igen, er fjernbetjeningen
tørret godt ud,
men det idelle er naturligvis at lade den ligge natten over.

Og nej jeg tør slet ikke gætte på hvor ,mange fjernbetjeninger jeg har
renset de sidste 19 år.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Sodavand i fjenbetjening

Du renser hele printet med en blød børste og sæbevand. skyller godt af i
rent vand og samler igen.

Re: Sodavand i fjenbetjening

Sørg for at det er 100% tørt inden samlingen.

Mvh Max

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej!

Hvorfor er det liige at i skriver 100% hvad jeg skrev for ½ time siden? ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sodavand i fjenbetjening

Hov hov, skrev jeg noget om rensebezin ???

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej Kim

;-)

For at overbevise Lars om at oraklet Kim har talt og hans ord er loov :)

Mvh Max

Re: Sodavand i fjenbetjening

Gentagelse fremmer forståelsen? ;-)

/Anders

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej Lars

Der er intet elektronik på kortet der ikke tåler vand, så skyl du bare løs,
bare sørg for at det er 100 % tørt inden du sætter strøm på.

Mvh Max

Re: Sodavand i fjenbetjening

Ok, har nu givet det en gang med børsten, skyllet efter (havde nu ikke noget
deminiraliseret vand) og afsprittet det efterfølgende.

Hvordan sikrer jeg mig, at det er tørt? Man må vist netop ikke bruge en
hårtører. Skal jeg bare lade det ligge natten over?

Vh, Lars.

Re: Sodavand i fjenbetjening

Fint

Hvis hårtørren kan kold luft er det ikek noget problem, ellers trykluft.

Re: Sodavand i fjenbetjening

Trykluft kan få komponenter til at flyve. lidt destruktivt men det kan de
altså.
så trykluft på mindst 10cm afstand.

Jacob

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej!

Og vand kan skære igennem 10cm stålplade hvis det sendes ud med tilpas højt tryk.

Selvfølgelig doseres trykluften "med måde" så ingen fataliteter sker :-) hvilket
ikke er et problem under normale omstændigheder IMHO.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sodavand i fjenbetjening
Hej Lars

Ja, lad den ligge natten over, evt. på en varm radiator, eller hvis du har
travlt, ja så giv den en omgang med hårtørren eller i ovnen ved 100 grader.

Mvh Max

Re: Sodavand i fjenbetjening

Så længe der ikke er strøm til kredsen tager den ikke skade af vand.....
(så læs dog hvad vi skriver :-)

Re: Sodavand i fjenbetjening

... fjernbetjeningen er samlet, og minsandten om ikke den fungerer som ny
igen...

Tak for hjælpen.

Vh, Lars.

Re: Sodavand i fjenbetjening

Skil det hele ad. Vask alt af med lunket vand med lidt sulfo
(opvaskemiddel). brug evt. en blød børste. Skyl med ganske almindeligt vand.
Ryst (slyng) så meget vand af som muligt og tør resten med morerens
hårtører - ikke for varm. Glem alt om destileret vand. Det er komplet
overflødigt. I øvrigt er det vand, du køber i dag, ionbyttet vand og ikke
destileret.

De sorte kontaktpunkter på selve printet er ikke så sensible. Men pas på de
sorte, pådampede kontaktpunkter i "bulerne" på det ene plastlag - hvis altså
potensforlængeren er af den type.

Jeg har renset masser af print i størrelse fra potensforlængere til
bundprint i 19" miksere etc., og altid med et perfekt resultat. En hårtører
var en fast del i servicekufferten.
Karsten H. Jensen