Sne og automatisk tændende lamper

I gården har vi to halogenlamper der tænder ved bevægelse.
De er begge sat til skumringsrelæet.

Den ene er gammel og har altid fungeret upåklageligt, mens den nye fra
Silvan godt kan finde på at tænde uden der har været en påvirkning og det
har ikke hjulpet synderligt at indstille "thresholdet".

Det sjove er så at i sne tænder den nærmest hvert 5-10. minut og så snart
den tænder, tænder den anden, der normalt er stabil, også og de slukker ¨på
præcis samme tidspunkt, selvom deres timere er indstillet forskelligt ?!?

Hvorfor er de så ustabile i sne?
Hvorfor tænder og slukker de begge på samme tid?
Hvad kan man gøre ved det?

/KB

PS Fjern den gruppe, som spørgsmålet ikke hører til i

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Aner det ikke.

Er der nogen grund til at gøre noget ved det, det er jo kun
nogle dage om året der ligge sne. En løsning kunne evt.
være bare at lade lyset brænde.

Mvh Max

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Det havde han nok aldrig regnet ud uden din hjælp. Har du overvejet at svare
folk ordentligt eller undlade at svare når du ikke ved en disse om emnet ?

Kim Larsen

Re: Sne og automatisk tændende lamper
Hej Kim

svare

Og du er som sædvanlig til den helt store hjælp.

Mvh Max

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Ditto.

Kim Larsen

Re: Sne og automatisk tændende lamper
Hvilket af jeres indlæg tror du var til mest gavn.
--
*** Calle ***

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Sne reflekterer lys og muligvis også infrarødt lys.

Dog tror jeg nærmere på fugt, men hvorfor de slukker samtidigt det er en
gåde.

Kan følerne se den modsatte lampe? Muligvis går de i selvsving :-)

Lige et spørgsmål:
Har du både et skumringsrelæ og en IR føler til hver lampe eller deler
de noget af det?

Mvh.
Rune

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Hmm ja det kunne være man skulle forsøge at dreje sensoren så den sidder
mere vandret...

Ja det er mærkeligt de både tænder og slukker samtidigt og ikke indenfor den
tidsramme de er sat til at skulle være tændte når de har bemærket en
bevægelse :-)

Nej, de er for langt fra hinanden.

Skumringsrelæet er delt og det er samme forsyning til begge lamper.
IR følerne er monteret på hver lampe og har ingen forbindelse.

Tak for svaret.

/KB

Re: Sne og automatisk tændende lamper
Kunne det være, at det bliver for lyst for skumringsrelæet, når lamperne
lyser ned på den hvide sne.
Det kunne forklarer hvorfor de slukker samtidig.

/Tom

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Jeg tror det ikke, for de er tændt i et par minutter og så slukker de.
De andre alm. lamper der også er på skumringsrelæet slukker ikke :-)

/KB

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Har du prøvet at dække IR føleren til på den gamle stabile lampe? Du
skrev at den gamle tændte efter den nye tændte uden grund. Muligvis
tænder den gamle fordi den bliver ramt af reflekteret IR lys fra den nye
lampe.

Den tid de er tændt samtidigt passer det til den indstillende tidsramme
på den ene af de to lamper?

Sidder de på hver sin side af huset eller kan man se den ene lampe, når
man står ved den anden lampe?

Kunne der sidde noget på samme fase som kunne give meget støj på
ledningerne? Det skulle være noget som tænder eller slukker samtidigt
med lamperne tændes.

Sker det også når der ikke er sne i haven? Hvis nej, så kunne en løsning
være at rydde haven for sne ;-)

Mvh.
Rune

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Nej, men det skal jeg da prøve på dem begge skiftevis i nat og så se hvad
der sker.
På den måde kan man jo også se, om der er noget på fasen, som får dem til at
tænde!
God ide!

Jeg kan ikke afvise det, men de er en 40 meter fra hinanden:

xxx *# (Peger mod græsset)
xxx  #
xxx  #
xxx  #
  *  # (Peger direkte frem)
######

Legend:
xxx = Græs
*   = Lampe
#   = Bygning

Jeg skal prøve at måle det, men jeg *synes* at have oplevet, at de kun var
tændt i få minutter mens de normalt er tændt ca. 10 minutter hver.

Det kunne man godt forestille sig. Jeg skal prøve at se efter i fyrrummet
hvad det kunne være.

Jeg har ikke oplevet det når der ikke var sne, men du er da velkommen til at
komme forbi og rydde :-)

/KB

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Faktisk peger den nederste skråt ud i gården, så det er meget usandsynligt
at de rammer hinanden.

Men nu, hvor det ikke sner, har de ikke tændt spontant.

Må lige observere dem lidt mere over tid og se om der er et fast mønster.

Tak for alle ideerne til at få mig videre med!

/KB

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Det der kunne ske er at infrarødt lys fra pæren i den ene lampe rammer
den anden lampes IR føler og som derved tændes. To følere kan sagtens
dækker samme område uden at det gør noget. Det er den uheldige kobling
mellem IR kilde og IR føler som kan drille. Sneen på græsplænen kan give
denne kobling, da den kan reflektere lyset fra den ene lampe hen til den
anden lampe. Denne reflektion vil ikke opstå når græsplænen ikke er
dækket med sne. Dog kræver det at vi antager at sne reflektere IR lys.

Når det sner er der bevægelse og det kan muligvis udløse en IR føler.
Jeg har tidligere været ude for på min arbejdsplads at noget løst papir
har udløst tyverialarmens IR følere (PIR/PID) flere gange på samme
aften. Til sidst var vægteren lidt træt af at rykke ud til de falske
alarmer, han fandt efter at havde været tilkaldt til stedet 2-3 gange et
stykke papir på en palle som kun var tapet fast i den ene ende. Når han
så satte dette stykke papir fast i begge ender kom der ikke flere falske
alarmer den nat.

Mvh.
Rune

Re: Sne og automatisk tændende lamper

Ja, det er en mulighed. Jeg ved ikke hvor kraftigt sådan noget lys er, men
der må da være en vis styrke i det, når lampen tænder, når man er på en 10
meters afstand.

Ja, den hælder jeg lidt til.
Mener også de gør det når det regner.
I nat har de slet ikke tændt spontant, men der har det så heller ikke sneet.

/KB

Site Timeline