SMS via standard mobil telefon

Hej Alle.

Jeg har en ide om at kunne sende SMS'er fra en PC via en standard mobil
telefon. Nu kommer der sikkert en masse gode forslag om at bruge
internettet. Men for mig er det vigtigt at afsenderen bliver et bestemt
nummer hver gang.

Spørgsmålet er om en fx nokia eller andre telefoner kan sende SMS via det
kommunikations inferface der findes i stikket i bunden af telefonen.

På forhånd tak!

Jan Thøgersen

Re: SMS via standard mobil telefon

Nokia kan, fra DataSuiten kan man sende SMS via telefonen. Mange andre
programmer til Nokia kan også - LogoManager eksempelvis.

Klaus

Re: SMS via standard mobil telefon

De billige Nokia'er kan ikke noget smart via stikket i bunden, men
kræver at du åbner telefonen og hægter en adaptor på 4 ben under batteriet.

Jeg har en 3410 (skod telefon, som hænger fra tid til anden) den kan
sagtens styres via 3. parts hardware+software (datasuite).

Der er support for datasuite-kablet+3410 (samt en masse andre telefoner)
i gnokia suiten til Linux.

Re: SMS via standard mobil telefon
batteriet.

Åhh, ja, det er rigtigt er vant til 5110, 6110, 6150, 6210 og 6310.

Klaus

Re: SMS via standard mobil telefon

Hej Jan,

En Nokia 7110 er et godt bud. Generelt skal du kigge efter en 'fon der har
indbygget "TA" (Terminal Adapter) som understøtter textmode.
Så kan du snakke med den som om den er et helt almindeligt modem, altså
med AT-kommandoer. PDU-mode er noget frygtelig besværligt noget, men
understøttes i mange 'foner.
Du skal ud og købe et datakabel mellem telefon og PC.
Det meste gøres med et terminalprogram på PC'en.
Mht. kommandoer til SMS håndtering skal du finde nogle ETSI-standarder
(vistnok 07.05 og 07.07) hvor dette er beskrevet.
At sende SMS er meget enkelt, at modtage er lidt mere besværligt.

Jeg har set ovenstående lavet på en linuxmaskine, hvor der bliver sendt
en SMS til en person hvis temperaturen i serverrummet (hvor maskinen står)
kommer over 30 grader. Netop med en 7110.

Følgende sender en sms:

atz ;init modem
at+cmgf=1 ;vælg tekstmode
at+csca="+45xxxxxxxx" ; nummer på beskedcentral
at+cmgs="+45xxxxxxxx" ; nummer på sms-modtager
dette er en lille besked ; besked-tekst
ctrl+z ; afslutningskarakter (ASCII #26)

Alt efter (og incl.) ";" er kommentarer. Kan gøres fra HyperTerminal
hvis du er til Windows.
Kommandoen "AT+CPAS" er god, viser om TA kan snakke med ME (mobile
equipment) eller ej, = phone activety status.

/Bo.

Re: SMS via standard mobil telefon

Hvilke andre nokia'er har det ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: SMS via standard mobil telefon

Det er som regel "direktør"-modellerne.
Jeg har ikke overblik over det længere, det er et stykke tid siden jeg
sidst beskæftigede mig med det.
Men da det ikke er nødvendigt at understøtte textmode for at følge
GSM-standarderne, findes det kun i de dyre modeller.
Hvis der findes et datakabel til telefonen, kan det også give et
fingerpeg om at textmode er understøttet, men ingen garanti!

/Bo.

Re: SMS via standard mobil telefon

Det kommer lidt an på ambitionsnivauet. Mange telefoner kommer med en form
for suite til afsendelse af beskeder. F.eks. kan du også anvende et
PCMCIA/GSM kort (2100 ) fra Nokia. Det er en meget fin brugergrænseflade.

Der er også andre alternativer som f.eks. Zonith eller
http://www.SureSMS.com . Det er ovre i den lidt dyre ende, men er også noget
mere duelige i et mere krævende miljø.

 Glen

Re: SMS via standard mobil telefon

Det er ihvertfald ikke noget problem med min Sony Ericsson T68i, jeg bruger
dog Bluetooth i stedet for et kabel, men et kabel kan også gøre det.

Så bruger jeg programmet her til at administrere telefonen med/sende SMS'er:
https://sourceforge.net/projects/fma/

Skal SMS'erne sendes fra et hjemmelavet program, kan man også selv sende de
nødvendige AT kommandoer til telefonen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: SMS via standard mobil telefon
Hej Martin,

Det virker vist selv med en T10.

--
Venlig hilsen,
Søren

Dog ikke med Bluetooth. :-)
Men jo, det skal nok passe. Med kabel tilsluttet kan min T20 også klare det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: SMS via standard mobil telefon
hvorfor ringer du ikke bare op med et almindeligt 28K-modem til et
SMSC-nummer?

Re: SMS via standard mobil telefon

Say wot? Hvordan virker det?