SMS via standard mobil telefon

Hej Alle.

Jeg har en ide om at kunne sende SMS'er fra en PC via en standard mobil telefon. Nu kommer der sikkert en masse gode forslag om at bruge internettet. Men for mig er det vigtigt at afsenderen bliver et bestemt nummer hver gang.

Spørgsmålet er om en fx nokia eller andre telefoner kan sende SMS via det kommunikations inferface der findes i stikket i bunden af telefonen.

På forhånd tak!

Jan Thøgersen

Reply to
Jan Thogersen

Nokia kan, fra DataSuiten kan man sende SMS via telefonen. Mange andre programmer til Nokia kan også - LogoManager eksempelvis.

De billige Nokia'er kan ikke noget smart via stikket i bunden, men kræver at du åbner telefonen og hægter en adaptor på 4 ben under batteriet.

Jeg har en 3410 (skod telefon, som hænger fra tid til anden) den kan sagtens styres via 3. parts hardware+software (datasuite).

Der er support for datasuite-kablet+3410 (samt en masse andre telefoner) i gnokia suiten til Linux.

Flemming Frandsen

batteriet.

Åhh, ja, det er rigtigt er vant til 5110, 6110, 6150, 6210 og 6310.

Hej Jan,

En Nokia 7110 er et godt bud. Generelt skal du kigge efter en 'fon der har indbygget "TA" (Terminal Adapter) som understøtter textmode. Så kan du snakke med den som om den er et helt almindeligt modem, altså med AT-kommandoer. PDU-mode er noget frygtelig besværligt noget, men understøttes i mange 'foner. Du skal ud og købe et datakabel mellem telefon og PC. Det meste gøres med et terminalprogram på PC'en. Mht. kommandoer til SMS håndtering skal du finde nogle ETSI-standarder (vistnok 07.05 og 07.07) hvor dette er beskrevet. At sende SMS er meget enkelt, at modtage er lidt mere besværligt.

Jeg har set ovenstående lavet på en linuxmaskine, hvor der bliver sendt en SMS til en person hvis temperaturen i serverrummet (hvor maskinen står) kommer over 30 grader. Netop med en 7110.

Følgende sender en sms:

atz ;init modem at+cmgf=1 ;vælg tekstmode at+csca="+45xxxxxxxx" ; nummer på beskedcentral at+cmgs="+45xxxxxxxx" ; nummer på sms-modtager dette er en lille besked ; besked-tekst ctrl+z ; afslutningskarakter (ASCII #26)

Alt efter (og incl.) ";" er kommentarer. Kan gøres fra HyperTerminal hvis du er til Windows. Kommandoen "AT+CPAS" er god, viser om TA kan snakke med ME (mobile equipment) eller ej, = phone activety status.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Hvilke andre nokia'er har det ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Det er som regel "direktør"-modellerne. Jeg har ikke overblik over det længere, det er et stykke tid siden jeg sidst beskæftigede mig med det. Men da det ikke er nødvendigt at understøtte textmode for at følge GSM-standarderne, findes det kun i de dyre modeller. Hvis der findes et datakabel til telefonen, kan det også give et fingerpeg om at textmode er understøttet, men ingen garanti!

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Det kommer lidt an på ambitionsnivauet. Mange telefoner kommer med en form for suite til afsendelse af beskeder. F.eks. kan du også anvende et PCMCIA/GSM kort (2100 ) fra Nokia. Det er en meget fin brugergrænseflade.

Der er også andre alternativer som f.eks. Zonith eller

Det er ovre i den lidt dyre ende, men er også noget mere duelige i et mere krævende miljø.

Glen

Reply to
Glen

Det er ihvertfald ikke noget problem med min Sony Ericsson T68i, jeg bruger dog Bluetooth i stedet for et kabel, men et kabel kan også gøre det.

Så bruger jeg programmet her til at administrere telefonen med/sende SMS'er:

Skal SMS'erne sendes fra et hjemmelavet program, kan man også selv sende de nødvendige AT kommandoer til telefonen.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Hej Martin,

Det virker vist selv med en T10.

--
Venlig hilsen,
Søren

Dog ikke med Bluetooth. :-) Men jo, det skal nok passe. Med kabel tilsluttet kan min T20 også klare det.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

hvorfor ringer du ikke bare op med et almindeligt 28K-modem til et SMSC-nummer?

Bamse

Say wot? Hvordan virker det?

Flemming Frandsen