SMS sender

Jeg skal bruge en SMS sender med 3-4 indgange. Men sådan en er jo dæleme
dyr, syntes jeg (de eneste jeg har set koster omkring 3-4000 kr.).

Jeg bruger derfor p.t. en noget sjusket løsning med en Nokia 3310 der styres
af en PIC (16F84) til at sende en forudbestemt SMS besked der ligger i
"Skabeloner" på telefonen til et bestemt nummer i telefonbogen.
Men det er noget rod, når man skal ændre i beskeden eller modtageren
el.lign.

Jeg ville derfor gerne have mulighed for at bruge noget serielt halløj til
at sende SMS med. Jeg mener at have hørt om et lille GSM modul man kunne
bruge til en alm. seriel port på computeren eller f.eks. en PIC.
Det ville jo straks give sjovere muligheder, hvis PICen selv kunne styre
hvem der skulle modtage SMSen og hvad der skulle stå.
Men hvor kan jeg finde noget i den stil?
Evt. andre ideer er velkomne.

--
Thomas

Re: SMS sender
On Mon, 26 Jul 2004 15:36:31 +0200, "Thomas Demant"

http://www.falcom.de /
Jeg kan dog ikke huske hvad den danske importør hedder.

/Jesper

Re: SMS sender
On Mon, 26 Jul 2004 16:56:40 +0200, Jesper Juul-Mortensen

Der ligger en importør i brøndby:
http://www.scanp.dk /

Jeg kan anbefale Falcom A2D-1. Jeg gav vist under 1500,- for den for
et år siden.

/Jesper

Re: SMS sender
styres

Prøv at kikke her
http://www.roundsolutions.com/gsm-modem/index.htm Start evt med denne
      NEW! GSM Modem
     Low Cost GSM/GPRS/Tri Band terminal

Hvis du vil gøre det næmt for dig selv så start med en terminal den har en
alm. com port
Hvor du så kan sende AT commands til
Hvad angår pic chip så vælg en med indbygget USART så du ikke skal pruge
processor kraft på
den opgave..
Den første jeg lavede brugte jeg en 16F876
Men er nu skiftet til en 18F8520 mest fordi at den har dobbelt USART
Eks. SMS
AT+CMGS +4522xxxxxx <cr>
Atvente for promt > fra terminal
dette er den besked jeg vil sende <ctrl-Z>
terminalen vil så svare
+CMGS <Ref. no på sms> (samme nr. som der kommer retur ved kvit for
modtagelse smart hvis man evt vil sende beskeden til anden modtage hvis
første ikke modtager inden for en periode)
OK

Dette er i text mode der findes også noget der hedder PDU som de fleste
mobiltelefoner understøtter
Bla. den nokia du bruger pt. hvis du bruger det kan du med et data kabel
sende beskeden via
din nokia og en pic eller anden micro Men inden du går igang med det så er
det en del mere langhåret
men der er en del flere muligheder med bla. crc check osv Download et
datablad fra dem

NB. den ene model de har af GSM moduler understøtter Easy IP og mail
og kan forbindes med video cam og med meget få komandoer tage et billede og
sende det
i en mail eller oploade det til en server via gprs (virker kanon)

MVH Henrik

Re: SMS sender
Glem ikke

AT+CMGF=1

for at komme over i tekst mode. Ellers er default PDU mode.

Min egen kode bruger nu PDU mode, da jeg så ikke har problemer med æøå
og andre specialtegn såsom linieskift etc.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: SMS sender
Jeg takker i første omgang for svarene. Jeg ser på det.
Især Henrik's forslag om at det er muligt, via et datakabel til en 3310 er
tiltalende (læs: det er det billigste ;-)). Jeg må lige se mig om efter et
datablad, ellers er det ikke utænkeligt at det bliver et GEM modul aaf de
foreslåede.

Thomas

Re: SMS sender

Hejsa

Jeg har googlet lidt efter hvordan man snakker med en nokia 3310 telefon
igennem datakablet, da jeg godt kunne tænke mig at lavet noget sms sender
halløj lidt ligesom det du beskriver... Jeg fandt nogle sider som er ganske
nyttige i den forbindelse:

http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html

http://www.picogsm.co.uk /
Klik på developer ude i siden...

Desuden findes der et open source program der hedder gnokii som kan snakke
med telefoner igennem datakabler. Der skulle efter sigende være en del hjælp
at hente i dets dokumentation og kildekode.

Håber det kan bruges til noget (og at jeg selv får taget mig sammen til at
lave noget engang).

Mvh.

Thomas Kjærulff

Re: SMS sender

er
et
de
ganske
hjælp

Jeg brugte 2 mdr af min tid hos et firma jeg var hos for et par år siden på
det samme.
Det drejede sig om Nokia 5110 og 3210 men selve protokollen er ikke til at
finde. Det er ikke AT koder som ved Siemens og de nyere Nokia. Nokia selv
kan du godt skyde en hvid pil efter der er intet hjælp. Jeg havnede hos
produkchefen i Sverige (flink fyr med et græsk efternavn). Han sagde at det
ville Nokia absolut ikke ud med for så var det ikke muligt at sælge deres
Nokia 20, 22, 25 osv modemmer og de er som sagt temmelig dyre.
Jeg måtte så se efter noget andet og det biligste er Facom (importør var
Acte dengang). Prisen var ca 1400 med rs232 converter og 1150 uden.
Pas på de små Facom modems. Der skal man vide hvad man har at gøre med. Især
er de lavvolts cmos ind/ud gange. De er absolut ubeskyttet. Brændte en af
ved at tilslutte 5Volt gennem en 100 k modstand. Den indvendige forsyning er
2,8v.

Elektor havde også en opstilling hvor de brugte en Siemens mobil. Det er den
nemmeste/biligste måde at gøre det på.

Benny

Re: SMS sender
Nææ.. det har jeg fundet ud af. Telefonen reagere overhovedet ikke på AT
kommndoer :(
Men bruger man f.eks. "Oxygen Phone Manager" så kan jeg sagtens bruge min
3310'er til at sende (og modtage) SMSer m.m.
Jeg har en ide om at prøve at "se" på porten hvad programmet sender på
porte, når man sender en SMS.

den
Endnu en mulighed. Kan du evt. huske hvilket nummer det er beskrevet i?

--
Thomas

Re: SMS sender

at

Og jeg kom til ved et uheld at sætten en sådan en Siemens til salg her

Carsten

Re: SMS sender

at
Det er der mange der har prøvet.

Det er i nummer 7 og vist nok nr 8 årgang 2002

Benny

Re: SMS sender
Hehe. Tror jeg gerne. Men det er dælme noget volapyk TR-benet sender ud til
telefonens datakabel. Jeg forstår slet intet - har både prøvet at se det
decimalt, hexadecimalt og som ASCII tegn, for slet ikke at tale om via
HyperTerminal i Windows.
Men hva' - i første omgang har jeg fundet en Delphi komponent på
oxygensoftware.com, som kan det jeg vil. Men der skal jeg dog lige klikke
'Cancel' til en dialog når programmet starter og leve med der står en
hjemmesideadresse i starten af SMSen. Men pyt med det i første omgang. Jeg
må få fat i en anden telefon med datakabel, som jeg kan hitte ud af :-)

er
Mange tak. Jeg daffer på biblioteket i nær fremtid :-)

--
Thomas

Re: SMS sender

Bruger de ikke TPU'er til at sende med ??

Prøv google : SMS TPU

Carsten

Re: SMS sender

Øhh...? Jeg er ikke helt med. Det jeg kan læse fra TR benet på den COM port
hvor mobilen er tilsluttet, minder ikke om det jeg kunne forvente at noget
TPU snak kunne ligne (efter søgning på Google).
Jeg ved ikke hvordan at "Oxygen Phone Manager" sender en SMS eller læser en
SMS. Men jet eneste jeg kan finde på nettet om textmode, PDU og TPU er noget
hvor der bruges AT-kommandoer. Og det forstår min 3310'er ikke.
Men jeg har fundet en løsning på mit problem.

Så tak for hjælpen til alle der har svaret på beskeder i denne tråd. Skulle
flere komme til, læser jeg og svare jeg selvfølgelig forsat på den ;-)

--
Thomas

Site Timeline