Smith Card ?

Hej jeg er blevet tilsendt et smith kort over indgangs impedansen for en
radio IC og jeg kunne godt tænke mig at lave nogle spice simulationer af et
antenne matching filter til, men hvordan dælan aflæser jeg 433,92MHz fra det
kort?

http://www.electro-logic.com/scard.jpg

Den siger jo godt nok 3,9141R (lyder utroligt lavt i mine øre!) og -90,789R
men negativ ohm !?

Kan nogen fortælle mig hvordan disse kort tydes ?

M.v.h.
lasse

Re: Smith Card ?
et
det
og -90,789R
Ikke lige med ord - det kræver lidt mere end som så. Prøv at søge lidt på
Google

Men det er en kompleks impedans, R + jZ

Og da Z er negativ, må det være det være en capacitiv load XZ = 1/j 2 pi f C

/Klaus

Re: Smith Card ?

Det polære plot i midten (længde og vinkler) er til at bestemme/plotte
refleksionskoreficienter. Hvorimod cirklerne r'1 til r'uendelig er reele
impedans bidrag. De radialt udstrålede linjer x'1 osv. er imagninære
impedans bidrag, denne kan uden problemer være negativ. En negativ
imagninærdel fortæller at impedansen er kapacitiv og en positiv fortæller at
impedansen er induktiv, og har altså ikke noget med en negativ modstand at
gøre. Smith kortet er normalt normeret med hensyn til en karakteristisk
impedans (typisk 50ohm i forbindelse med transmissionsledninger)

Det kort du har fået fortæller noget om impedansen, men også hvordan
refleksionskoeficienten ser ud fra 0.03MHz til 500mhz, det er nyttig info
hvis du f.eks. skal lave tilpasning så du undgår stående bølger og hermed
f.eks gaintab

Det var en kort forklaring fra min side, men se nedenstående link der er
masser af guf og grundviden om smithkortet. En god ting ville være at lære
og renge med komplekse tal på rektangulær og polær form (hvis du da ikke kan
det i forvejen)......så bliver meget inden for hf teknikken lettere at
forstå og regne på.

http://sss-mag.com/smith.html

--
Morten