SMD Tantal

Jeg har en rulle med 0.1uF "Tantal Chip Capacitors" (står der på rullen).
Ydermere står der at typen er 550-A.
Rating er: 0.1uF 20% 35V

Jeg har to spørgsmål. Hvad betyder de 20% ?
Det undrer mig at der på den ene side af kondesatorerne står "VA5" og er en
sort streg i den ene side af kondesatoren.....vil det sige at den har en
polaritet, dvs. at den er positiv i den ene ende af kondesatoren?
Kan de bruges som afkoblingskondesatorer?

Hansen

Re: SMD Tantal

Det betyder at capaciteten kan varierer med 20%

en

Tantal kondensatorer er polariseret, husk at stregen er + enden.

Ja.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Re: SMD Tantal
keramiske
er
en

Mange tak for svaret begge to.
Hvad er grunden til at du ikke finder dem egnet som afkoblingskondesatorer
til digital elektronik?

Hansen

Re: SMD Tantal

Prøv at se på deres egenskaber ved 100+ MHz, det er der en afkobling skal
have lav impedans i et digitalt kredsløb.

Re: SMD Tantal

afkoblingskondesatorer

Jeg har også fået fortalt at tantaler ikke må bruges uden seriemodstand,
de tåler ikke høje strømme trods deres lave indre modstand.

Mvh Max

Re: SMD Tantal

Der findes adskillige gode tantaler, der bruges i switch mode power. Men man
skal vælge de rigtige typer.

Bo //

Re: SMD Tantal
Tantaler har ikke lav indre modstand ! ( esr )
Hvem har fortalt det ?
Det med tantaler i switch mode er ved at være datid.
Impedansen er for høj og for udefineret.
Så er der også krav til dV/dt og dI/dt, som de flest amatører ikke
behersker.
Smid de tantaler langt væk og brug keramiske kondensatore.
De har en langt højere MTBF og er ikke sarte overfor reverse spænding.
Jørgen
man

Site Timeline