SMD sikring identifikation

Jeg har en lille gul halvgennemsigtig SMD sikring der er brændt over.
Den er påtrykt med et stort U. Andetsteds i dyret sidder lignende med
andre bogstaver.
Jeg har set lignende før, men jeg aner ikke hvem der laver dem og hvad
bogstaverne betyder?

Jeg prøvede at tage et billede, men det blev pokkers småt.
http://hjem.get2net.dk/cash/fuse.jpg

Spændingen den fungerer ved er 18V.

Den sidder i en Packard Bell laptop.

Pft,
Anders W. Brandt

Re: SMD sikring identifikation
Anders B skrev:
<KLIP>

Anders, se på bunden af den bærbare, der står som regel på mærkepladen
hvor mange Ampere den spiser. de ligger somregel på 3,5 - 4 Ampere. så
jeg vil tro at 5 Ampere er et godt valg af sikring. den går ihvertfald
med sikkerhed, hvis der går noget seriøst galt.

Jeg tror ikke at koden "U" kan afkodes medmindre at man kender
fabrikatet bag sikringen, desværre. Men nogen er måske klogere ??

// Per.

Re: SMD sikring identifikation

Ah selvfølgelig!
Havde godt luret på hvordan jeg fandt ud af hvor meget den slugte. Og så
var svaret lige der.

Tsk tsk... og jeg skal til svendeprøve om et par uger. Det skal nok gå
godt. :)

Re: SMD sikring identifikation

Og så vil du skifte den ?

Hvad fik den til at springe ?

Re: SMD sikring identifikation
En elektriker der havde købt en uoriginal lader og havde vendt polerne
forkert..
Håber at sikringen var hurtig nok inden det gik galt. Tror du ikke?

Re: SMD sikring identifikation

Måske, et typisk kredsløb ser sådan ud:

            sikring

             ____
  +  o------|_--_|------------------o

                     - diode
                     ^

  -  o------------------------------o
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Bytter man om på polerne leder dioden og springer sikringen. Men dioden
kan også brænde af (og dermed kortslutte helt). Er der ingen diode, kan
du risikere at yderligere er brændt af inde bagved....

Prøv at ohm på "den anden side af sikringen"

Re: SMD sikring identifikation

Præcist sådan et kredsløb sad der. Sikringen var afbrudt og dioden
kortsluttet.

Nu funker den igen. Tak for hjælpen!

Re: SMD sikring identifikation

Okay