SMD lodning vejledning

Er der nogen her der vil være mig behjælpelig med, at finde
PDF-dokumation, i hvordan man lodning af SMD komponenter på
printplade.
Gerne Web-link

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD lodning vejledning
Ikke PDF, men første hit på google efter  solder smd

http://www.infidigm.net/articles/solder /

Selv bruger jeg manuel loddekolbe ved enkelte print

Men også en mini morgenbrøds ovn til 250,- ved flere ens print.
Loddepasta kommes på (fx med en lille sprøjte), så nogle komponenter,
nogle minutter ved mellemvarme indtil tin begynder at se varm ud, og så
max varme i mindst 30 sec.
Jeg lægger en aluminiums plade nedenunder for at fordele varmen bedre
(men stadig ikke optimalt)

Christen

Re: SMD lodning vejledning
Jeg har en enkelt tilføjelse til disse vejledninger.

Som jeg næsten ser hver gang, der informeres om SMD lodning, glemmes der
at anvende flux.

Altså der kommes lidt tin på første pad. Nu er flux'et i dette tin væk,
da det blev brugt til at få tinnet til at flyde første gang. Derfor skal
der manuelt tilføjes flux, og komponenten reflowloddes ind.

Erik

Re: SMD lodning vejledning

Øh...
Loddepasta indeholder flusmiddel...

Bo //

Re: SMD lodning vejledning

Det var ikke for lodepasta jeg mente, for der ved jeg godt, at der er
flus i.

Det er beskrivelsen af der, hvor du håndlodder komponenter.

Først loddetin på en ø => flus på => reflow lodde komponentens først
terminal på plads.

Erik

P.S. Altså der er tale om loddetin på ruller :-)

Re: SMD lodning vejledning

//
Jeg bruger selv "pin by pin" metoden, da dette er den mest
kontrollerbare metode ved manuel lodning. Dette medmindre, der står en
desideret reflowovn med en kendt loddeprofil til rådighed.

"Flood and suck" metoden kan ikke anbefales, da denne metoden giver
anledning til en kraftig afsættelse af varme i den aktuelle komponent.
Problemet øges tilmed ved blyfri lodning p.g.a. den øgede
procestemperatur. Temperaturpåvirkning ved store tinansamlinger øger
ligeledes risikoen for "crack's" i forbindelse med både lodning og loddeø.

Ved SO- og QFP-pakninger plejer jeg først at lodde to "hjørner"
diagonalt. Så er pakningen fikseret til de efterfølgende lodninger.

Ved komponenter med bukkede ben (SO, SOT, QFP etc) er det mængden af
loddetin mellem komponentbenets hæl og PCB, der bestemmer loddestedets
styrke. Ved fine pitch, hvor det ikke er muligt at komme "bagom" med en
loddetråd, er det mest effektive en reflowproces.

M.v.h.
Bjarne L.
//

Re: SMD lodning vejledning
Tak til jer alle.
For info om ind-lodning af SMD komponenter.

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD lodning vejledning
med, at finde
komponenter på

Har lige et tillægs spørgsmål;-)
Hvilken standart af SMD komponenter, skal der
vælges for manuel lodning?

Og gerne Web-link til hvor Modstand og kondensator
m.v. Kan købes i mange værdier.

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD lodning vejledning
Jeg kan ikke klare mindre end 0805

Jeg har købt en pakke med alle modstande og kondensatorer på eBay, incl
en boks med en masse små rør.

Christen

Re: SMD lodning vejledning

//
Ved manuel lodning: ikke mindre end 0805, SOT-23, SO-xx.
Se evt. pakningsstørrelser her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology

Pakningsstørrelsen 0805 (metrisk: 2012) er også velegnet til DYI-PCB's,
da denne størrelse giver et rimeligt kompromis mellem størrelse, antal
banegennemløb og via-øer under komponent.

Endelig.
Husk afrensning af flush efter montage (alm. husholdningssprit).
Specielt vigtigt ved højimpedansede / højfrekvente kredsløb.

Mvh.
Bjarne L.
//

Re: SMD lodning vejledning

Tak skal i havde.
GO'Aebejdsdag.

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD lodning vejledning

Hvor køber i iøvrigt loddeflux henne (privat brug)

Mvh, Erik

Re: SMD lodning vejledning

http://www.pc-elektronik.dk/shop/ har en fluss pen (søg efter fluss)
http://eekit.dk/ har både dispenser og flux pen (søg efter flux)
http://rfcandy.com/ har loddepasta (Rosin (nederst på siden))
Hvis du er nybegynder indenfor smd lodning, så se nå nogle af videoerne på

http://www.youtube.com
(søg efter smd soldering)

Olav

Re: SMD lodning vejledning

http://www.youtube.com
(søg efter smd soldering)

Tak for info Olav.

Jeg har set på f.eks. eekit.dk, men det ser ikke ud til, at de har noget
til at hælde i dispenseren :-)

Mvh, Erik

Site Timeline