SMD lodning for prototype

Hej,

Har designet et 4-lags SMD-print og skal nu til at lodde prototypen op.

Mit spørgsmål er så hvordan man nemmest og sikrest slipper af sted dette.
Printkortet indeholder nogle komponenter der er vanskelige at håndtere
manuelt bla. en 144pin QFP 0.5mm pin spacing. 3-pins T-filtre er vanskelige
at håndlodde, da den ene pin sidder under komponenten osv, osv...

Layout'et kan ses her: http://home21.inet.tele.dk/twh/page4/PCB-Layout.pdf

Komponenterne skal monteres, loddes og testes i flere trin som følgende:

1) Power Supply kredsløb monteres, loddes og testes.

2) CPU-kredsløb monteres, loddes og testes.

3) Analog-kredsløb monteres, loddes og testes.

Har læst forskellige vejledninger, men vil gerne høre andres forslag.

Findes der noget udstyr, varmluft, IR eller lign., til at håndlodning af
SMD-prototyper ?

På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype

Ingen problemer. Jeg kan håndlodde det hele for dig. Jeg har også en
varmluftovn. Hvor bor du ? (jeg holder til i østlylland)
Rækkefølgen lyder fornuftig.

Bo //

Re: SMD lodning for prototype
Hej Bo,

Tak for tilbuddet ;o)

Lidt mere øst på... Bornholm !

Tror at det i denne sag bliver lidt besværligt, da printet skal sendes frem
og tilbage flere gange pga. multitrins-testen.
Komponenterne er linet op i 128 skuffer og testudstyr (strømforsying og
eletronisk belastning) er ordret i USA.

Men det skal jeg da overveje til en anden gang - du har måske endda det
udstyr ovenfor som jeg lige har købt ?

Har ved tidligere lejlighed været inde og snuse på din hjemmeside og det
kunne da godt være at vi finde ud af noget på et tidpunkt.
Har du erfaring med at skrive kommunikationssoftware som USB, Ethernet til
ARM7 i C ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype

Kontakt mig gerne direkte, så kan vi finde ud af noget.
-og ja, min mailadresse virker...

Bo //

Re: SMD lodning for prototype

Det vil jeg have i tankene når vi kommer så langt ;o)

Lige for at vende tilbage det oprindelige spørgsmål - Hvad findes der i dag
beregnet for SMD prototyper ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype
Hej Torben,

Jeg sidder selv og laver SMD kredsløb med pakninger, der ikke lige er
til at lodde i hånden. Derfor har jeg ombygget en bordovn så den styres
via min PC. På den måde kan jeg lave loddekurver som i en professionel
reflow ovn. Lodde pasta er købt i ELFA og bliver doseret med en kanyle
på 0.5mm.

Jeg har også en JBC Advanced varmluft blæser til hånd montering.

Det hele virker ganske ok og har indtil videre kunne lodde de ting jeg
har kastet mig ud i.

Så et lignende set-up vil nok også kunne klare dine opgaver.

Må man spørge hvad du arbejder på og hvor du har fået lavet prototype
printet?

Mvh Jan

Re: SMD lodning for prototype
news:48767aed$0$90265> >

Hej Jan,

Tak for dine tips -  har lige nogle spørgsmål:

Dette lyder interessant - er det almindelig køkkenovn som du har ombygget
med temp. sensor og relulator, så den kan følge en loddeprofil ?

Er der nogen form for thermostatregulering så man ikke overopheder
komponenterne - måske kunne du oplyse mig en leverandør som jeg kan kontakte
?

Naturligvis ;o)
Jeg udvikler måle- og reguleringssystemer til hydrauliske maskiner. Netop
dette produkt kan ses her:
http://www.mobilvejning.dk

Det PCB du ser i pdf-dokumentet er udelukkende 3D EDA visualisering og er
for øjeblikket ved blive produceret hos http://www.printline.dk/ , der kan
levere på 4-5 arbejdsdage. Dette er ganske dyrt og kan muligvis gøres
billigere.

Ved produktion af større antal 100-1000 stk. benytter vi for øjeblikket
http://www.pcb-shop.dk/ der også kan levere prototyper til fornuftige priser
og leveringstider på 10 arbejdsdage.

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype
Det er en 1300W bord ovn dvs. at den ikke så stor. Så har jeg smidt en
K-type temperatursensor i den og lavet et lille USB board, der også
styrer et solidstate til ovnen. Via et Delphi program kan jeg så designe
loddeprofilen som jeg ønsker det. Næsten prof, bare i lille udgave :-)

Ovnen hedder Melissa og er tit på bud i Bilka og Føtex.

Elector har lavet et lignende projekt, som du kunne benytte dig af. Jeg
lavede det selv, fordi jeg lige havde stumperne til at ligge, så var det
nemmere at smække noget sammen frem for at skulle følge Electors design.

Mvh
   Jan

Re: SMD lodning for prototype

Det lyder jo overskueligt- gad vide hvad noget færdigt udstyr koster ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype

Den jeg har koster i omegnen af 15kkr, og kan købes hos Teleinstrument i
Horsens. Spørg efter Bo, og sig "pizzaovn"...
Jeg har haft min i 11 år og ikke haft problemer med den.

Bo //

Re: SMD lodning for prototype

Tak! - Jeg vil give Teleinstrument et ring på mandag for at høre hvad prisen
er i dag...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: SMD lodning for prototype

Har kontaktet Teleinstrument - afventer priser.

Fandt imellemtiden en færdig Reflow oven her på ebay:
http://item.express.ebay.com/180x235-SMD-BGA-IC-Desktop-Auto-Smart-Small-Reflow-Oven_W0QQitemZ200225732861QQihZ010QQcmdZExpressItem

Mon denne dur til noget, ca. 1850,- + fragt og evt. afgift ?

[...]

kender ikke, men den ser spændende ud. Kan ikke se om den kan lave en
profil, der eger sig til blyfrit (max 280 grader står der..) Kan den
bruge N2 som beskyttelsesgas ?

OK: jeg bruger kun min lille pizzakoger til prototyper, og de er ikke
alle sammen blyfrie...

Egentlig produktion sender jeg i byen.

Bo //