SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?

Hej.

Jeg vil lave en "testsokkel" jeg kan smide ind under en 40pins DIL, så jeg
kan se hvad CPUen foretager sig.

Hvad er de de hedder de "garry-dil" sokler man kan få med ekstra lange ben?
(så jeg kan stakke original sokkel-testsokkel med lille pcb med status
LEDs-CPU )

Hvad er typisk strømforbrug på feks en lowcost 1206 led? Jeg skal bare kunne
se lyset, behøver ikke være meget tydeligt, da det kun er til indikation i
test, ikke til regulære kontrollamper.

Jeg har kig på Elsupplys http://www.el-supply.dk/?Gid21%4&Vid11%017 til
48øre v100x, men der er ikke data nok til datablad....:-(

Jeg skulle gerne så langt ned i forbrug at jeg kan trække LEDsne direkte med
CPUen uden at forstyrre noget. Det er en motorola 68hc908 serie.

mvh
Henrik

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?
ben?
kunne
med

Jeg tror somend nok du kan få acceptabelt synligt lys ud af dem ved 1-2mA
eller deromkring!
Hvis du vil have endnu mindre strømforbrug skal du se om du kan finde nogen
high-bright SMD LEDs (findes de mon?/er de ikke dyre?), så kan du sikkert
nøjes med 0,1mA, måske mindre!

Brian

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?
meddelelse

Man kan nøjes med meget mindre, disse LEDs lyser bare man brummer med en
finger på det ene ben, mens det andet er til stel! Jeg tror sagtens man kan
se lyset tydeligt selv ved nogle få mikroampere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?
Hej Ulrik

Ja, de kan være sværre at slukke end at tænde :)

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?
meddelelse

LOL, ja det er lige før man skal til at tænke signal/støj forhold i sine
LED-drivere.  ;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?

Det kan ikke anbefales at belaste adresse- eller data-bussen på en CPU med
hverken 1-2mA eller 0,1mA.
En helt anden ting er den kapacitive belastning en LED udsætter CPUen for.
Det kan let ødelægge timingen fuldstændigt, med mindre vi tale om en
opto-komponent beregnet til de høje hastigheder.

Den rigtige løsning er at drive LEDerne via en buffe, f.eks. en 74HCT244.

Re: SMD LEDs, typisk pris/strømforbrug?
meddelelse

Der skal jo en ganske stor modstand i serie, så bussen ser ikke rigtig
kapaciteten.

Den vil nok belaste med en større kapacitet end f.eks. en 22K modstand i
serie med en LED (ca.0.1mA når man lægger LED-spændingen til). Med en følsom
LED kan modstanden sikkert gøres en del større. Jeg tror ikke der sker spor
ved nogen af delene, men det bliver svært at aflæse bussen på LED'sene mens
CPU'en kører. Med mindre den kan clockes ved nogle få hertz.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline