SMD led 1.9V/2mA

Har du kendskab til, om der findes en SMD led 1.9V og kun med 2mA
forbrug.
Der forsynes fra en udgang fra MEGA 88  (5V) med en modstand til Led.
Eller kan man styrre Led strømmen igennem modstanden og så aligevel
se, at Led lyser?
Eller har du et forslag?
Har du et Web-link til hvor de forhandler en SMD Led.

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD led 1.9V/2mA

Hvor du har de 1.9V fra ved jeg ikke, men alle LED'er kan man se lyse,
når der går 2mA i dem. Du skriver ikke noget om farve, eller forventet
lysudbytte. En rød highefficiency diode lyser ret meget med 2mA.

prøv at tage en LED i skuffen, og lad 2mA løbe i den, så kan du selv
vurdere det.

Bo //

Re: SMD led 1.9V/2mA

Hej Bo

Det er fordi jeg skal ud, at købe dem og vil helst
ikke købe nogen forkerte.

Mvh
Monie

Re: SMD led 1.9V/2mA [ smd lysdioder ]

Hej Monie

Kig evt. efter lyseffektive lysdioder. "1206" er de største smd
lysdioder. Husk at checke priserne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology#Package_sizes

-

SMD 1206 (flere sider). Kig på dem til ca. 2 kr stykket!:
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath53%02_5327

Gule og røde (muligvis visse grønne) lysdioder har med rimelig sikkerhed
et spændingsfald på eller mindre end ca. 2,1V - se tabel ved 10...20mA:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id79%491

-

Spændingsfaldet vil være lidt lavere ved 2mA:

Rød SMD LED 1206:
http://www.dioder-online.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id15%9&category_id49%&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid33 %
"... -Spænding: 1,8-2,0V... -Strøm: 20mA..."

Gul SMD LED 1206:
http://www.dioder-online.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id15%8&category_id49%&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid33 %
"... -Spænding: 1,8-2,0V... -Strøm: 20mA..."

Rød, grøn, blå lysdiode:
RGB SMD LED 1206:
http://www.dioder-online.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id23%2&category_id49%&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid33 %
"...
Super Red:
Spænding (typ.): 2.0V
Spænding (max.): 2.6V
(25mA for hver chip)
..."

-

http://www.dotlight.de/en/LEDs/LED-SMD/LED-SMD-1206

Typisk spændingsfald:
Dyb rød 1,85V@30mA
orange
gul 2,15V@30mA
"varmhvid"  3,2@20mA
grøn 3,5V@20mA
blå  3,5V@20mA
"hvid"  3,6@20mA

hilsen

Glenn

Re: SMD led 1.9V/2mA [ lysdiode formodstand ]

Hej Monie

Faktisk virker lysdioder lidt ligesom en zenerdiode, hvor
lysdiodespændingsfaldet er nogenlunde konstant med mindre variationer af
strømmen gennem lysdioden.

Desuden falder lysdiodespændingsfaldet med stigende lysdiode-chip
temperatur.

Derfor må man ikke sætte en spændingskilde direkte til lysdioden. Gør
man det vil strømmen være meget stor gennem lysdiode, og den vil enten
brænde af eller få levetiden stærkt afkortet.

-

En lysdiode formodstand beregnes således:

Lysdiodespændingsfald: 2V

Ønsket strøm: 2 mA

Spændingsforsyning: 5V

Beregnet formodstand:
R = V/A = (5V-2V)/(0,002 A) = 1500 ohm.

-

Beregnet strøm med lysdiodespændingsfald på 3,5V:
A = V/R = (5V-3,5V)/(1500 ohm) = 1 mA.

-

Beregnet strøm med lysdiodespændingsfald på 1,2V:
A = V/R = (5V-1,2V)/(1500 ohm) ca.= 2,5 mA.

-

Beregning af formodstand:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektronik/lysdiode.php#formodstand

Vejledning i tilslutning af lysdioder:
http://www.brinck.dk/lysdioder.asp

hilsen

Glenn

Re: SMD led 1.9V/2mA [ lysdiode formodstand ]

Rigtig mange tak til alle på denne trå.
Det var lige oplysninger jeg kunne bruge.
Jeg er først lige nu begyndt at arbejde med
SMD-komponenter.
Jeg svare først nu, grundet arbejde;-)

Til alle god jul og et godt nytår

Med venlig hilsen
Monie

Re: SMD led 1.9V/2mA

hvis det er fordi du er bekymret om lyset bliver kraftigt nok kan du
jo sE6%tte to smd-dioder  serie lige ved siden af hinanden.
udgangen pE5% din MEGA kan ikke se forskel, du skal bare regne
modstanden ud fra 3,8 V  (600 Ohm).

Men hvorfor er du begrE6%nset til 2 mA   sE5%hvidt jeg husker kan MEGA 88
levere 40 mA per I/O port .... men 15-20 mA er efter min "gamle"
erfaring fint til at se en LED

Re: SMD led 1.9V/2mA

Men hvorfor er du begrænset til 2 mA   såhvidt jeg husker kan MEGA 88
levere 40 mA per I/O port .... men 15-20 mA er efter min "gamle"
erfaring fint til at se en LED

Dog må du ikke overstige strømmen på vcc/gnd pin

Kasper

Re: SMD led 1.9V/2mA

Rigtigt: I tabel 28.2 i databladet er oplyst 20mA for et output ved 5V
forsyning, som max strøm, hvor udgangstransistoren er fuldt on. Længere
nede i databladet er der ovenikøbet vist DC karakteristik for
udgangsstransistorerne. (fig 29.22 og 29.25)

Under max rating oplyses max DC strøm i VCC og GND pins til 200mA. Visse
pakninger har flere VCC og GND pins.

Til en moderne SMD lysdiode er 5mA rigeligt. Her i huset er det standard
med 0603 LED'er og 1kOhm i serie til 5V. Det er lidt over 3mA.