smd kontra alm.dil sokler

Jeg har igennem længere tid observeret en vigende interesse fra
ic-fabrikanter og elektronik fabrikanter for at producere / anvende
"almindelige" DIL sokkel icér. Selvfølgelig pga. større muligheder for at
masseprioducere vha. robotteknologi og mulighederne for at lave mindre
udstyr. Men...tænker ingen på konsekvenserne når udstyret skal serviceres ?
ddet er da alt andet lige dyrere at udlodde og ilodde smd komponenter end
alm. DIL sokkel baserede icer ?!!! Konsekvensen bliver jo på sigt at
reparationer ikke kan betale sig hvilket medføre spild af ressourcer, øget
forurening med giftstoffer fra komponenter og printplader, større
arbejdsløshed blandt elektronik reparatører. OK der bliver tilgænd et øget
salg af nyt udstyr..... men går skidtet i stykker inden for det første
halve år er det jo fabrikanterne der står med aben...og de resterende 1 1/2
år er det forhandlerne ! Jeg synes udviklingen er skidt ! Hvad mener I ?
Noget andet er at det er klart mere træls at lave udvikling med SMD
komponenter end med almindelige komponenter ! Specielt på hobby niveau !!!!

Re: smd kontra alm.dil sokler
Hej Jan,

Det meste er baseret på "smid ud ved fejl" og så er der jo lige de ting
der ikke _kan_ laves med hulmonterede komponenter.
(Og med det rigtige udstyr er det nu hurtigere at suge en
overflademonteret kreds ud end at udlodde hvert ben for sig).

Der er vi allerede for mange produkters vedkommende.

Mange vil argumentere at reparation er spild af resourcer, det afhænger
nok af synsvinklen.

Elektronikskrot genindvindes i stor stil (guld, sølv og kobber) og
giftstofferne bliver også håndteret.

De skal bare lægge den ternede skjorte og købe en kam, så kan de omskoles
til sælgere ;)

Hvilken abe tror du er dyrest, robotten der spytter et nyt print ud på
nogle sekunder eller aben med loddekolben der skal have løn ?

Generelt set - Elektronik der ikke fejler indenfor de første 2..3 md.
fejler heller ikke de næste 2 år (hvis dimensioneret korrekt).

Tjaa, undskyld hvis jeg lyder lidt grum, men tør øjnene og snup en kiks -
udviklingen er kommet for at blive, om vi kan lide det eller ej :)

At reparation er røvsygt, det er at rette andre designeres fejl - jeg vil
hellere begå nogle nye :)

Egentlig ikke, loddearbejdet er en _meget_ lille del af design og
udvikling.

Det er så en anden snak, men du vil vel ikke seriøst mene at
elektronukproducenterne skal tage hensyn til en kundegruppen der udgør
under 1 milliontedel af deres omsætning ?

Der er altid mere end en måde at lave et stykke elektronik på og som regel
vil en af dem kunne baseres på hulmonterede komponenter (når vi ser bort
fra mange_GHz- og få_ns-opstillinger).

--
Venlig hilsen,
Søren

?
1/2
!!!!

Hejsa

Jeg kan ikk se det problem du henviser til, med hensyn til reperation,
lydder lidt som om du ikke har erfaring med at reparere ?
Tiden der går med en reperation, er for de flestes vedkommende overvejende
fejlsøgningen, udskiftning af defekte dele vil altid kun udgøre en lille del
af tiden.
Som reperatør inden for hifi er min er faring at der hvor komponenet
udskiftningen tager tid, er i og omkring udgangene, hvor alt er lavet med
almindelige komponenter, det er væssentligt hurtigere at skifte en 200 pin's
SMD end en 28 pin's hulmonteret i praksis.
At du så, på hobby plan, ikke kan betjene en lodekolbe godt nok til at
montere SMD skal vel ikke ligges industrien til last ?
Jeg har (for noget tid siden) arbejdet med udvikling af mobiltelefoner, der
er ikke meget der ikke er SMD, der præsterede jeg at hente 2 signaler ud fra
3.række på en BGA kreds, da vores prototype PCB havde en lille fejl, det tog
5 timer, så havde vi 3 print der kørte *S*

Jesper

Re: smd kontra alm.dil sokler

Det er også min konklusion. Med lidt øvelse og tålmodighed kan man lave
mindst lige så flot montagearbejde i SMD som i liedet (hulmonteret) print.

Det er også lettere at ødelægge et print ved udskiftning af en mangebenet IC
af liedet type end en SMD - ved alt arbejde er det rette værktøj det halve
arbejde!

Jeg har også på hobbyplan lavet adskillige print med SMD, men det krævede da
lige lidt research at blive enig med sig selv om nødv. størrelser på øer
m.v. for at lave acceptable lodninger, men så gik det også bare fint.

Jeps. Den verden har jeg også en fortid i!

Re: smd kontra alm.dil sokler

"Jan Pedersen"  skrev i en meddelelse

! Jeg synes udviklingen er skidt ! Hvad mener I ?
!!!!

Det er nu mere end 30 år siden jeg stolt gik hjem med
min min første lodde kolbe, (mit største ønske dengang)
i de år har jeg repareret ,bygget, skrotet, broket, og gud ved hvad
jeg elsker min hobby,
jeg har set tidsskrifter udkomme for der
efter at lukke lige så hurtig,byggesæt firmaer skyde op og gå ned.og der gik
et sus igennem mig dengang jeg købte en 723'er til en  PSU

Jeg kan sagtens følge dig i  noget af det du føler.Specielt på hobby niveau

Men det stopper mig ikke
nu er mit største ønske noget udstyr til SMD loddning ( ja og så en 10 Watt
copper vapour laser jeg har set på :) )
og tro mig jeg skal nok få fat i det !.

og for min skyld må de gerne smide alt muligt ud
så tager jeg det med hjem og skraller det jeg kan bruge til et eller andet
(sidst jeg var på genbrugen var der en forstærker og en tuner fra Larsholt
6093x og 6094x i mint stand
uden SMD skal siges ).
De skal så men også nok smide noget SMD lodde udstyr ud en af de dage : )
og der er altså også rigtig mange der ude der stadig bygger med rør og
transistore og nogle gamle ic'er er så mange penge værd at man tror det er
løgn (CURTIS bla.)

(ren retro)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
som ville elske at se et  5 Watt SMD modstand

Re: smd kontra alm.dil sokler

http://www.vishay.com/resistor-networks/power-more-five /

http://www.electronicstalk.com/news/wel/wel105.html
http://www.welwyn-tt.com/pdf/datasheet/WA80Z.PDF

Re: smd kontra alm.dil sokler

 sh..  jeg kommer da også altid galt afsted :)

dem kunne jeg også selv bukke benene på :)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: smd kontra alm.dil sokler

Den øverste viser noget fra vihsay, en af dem er angiveligt SMD

Den nederste er nyheden om at Welwyn-TT laver 5 watt SMD.

Jep