SMD Kondensator

Jeg har en SMD elektrolyt kondensator. Den hedder:
10F16
E1

Den har en fed hvid streg på venstre side. Men er det så plus polen eller
den negative pol?

Mvh.
Don

Re: SMD Kondensator

Det er ret sikkert minus.
Alle elektrolytkondensatorer har en streg for minus.

Formentlig 10uF, 16V.

Mvh. Jørgen

Re: SMD Kondensator
Hi

Stregen er plus. Ikke som man skulle forvente som almindelige leadede
komponener hvor stregen på lytten er minus.

Se evt. dette link for mærkning af SMD (Små Mærkelige Dimser) komponenter:

http://www.marsport.demon.co.uk/smd/mainframe.htm
--
/Jan

Re: SMD Kondensator

Det afhænger vist af hustypen.

De elektrolyttter jeg kender, er som disse fra Panasonic. (linket)
+ er på siden med de 2 skæve hjørner.

http://www.panasonic.com/industrial/components/pdf/pic_hd_series.pdf

Der er det som jeg har skrevet; Markeringen er minus.

Eller her: Dog utydeligt.
http://www.niccomp.com/Catalog/nachl.pdf

Jeg faldt iøvrigt over et interessant link, til info for de der har
interesse:
http://www.cde.com/appguide.pdf

Mvh. Jørgen

Re: SMD Kondensator

Akja, det skal ikke være nemt. Så må vi bare gå efter braget. Knalder lytten
var den vendt forkert. :-)

--
/Jan

Re: SMD Kondensator
Knalder

Jeg tror man kan regne med at ved SMD tantaler - de firkantede i
sort eller orange plasthus - er stregen plus, og ved alu-lytter -
de små runde sølvfarvede - er stregen minus.

Ellers er vi jo stadig så tæt på nytår at vi nok kan tåle et
lille knald til...  ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus