SMD koder

Hvor findes en liste over dimensionerne på de forskellige koder ?

F.eks. LED i 1206 er liiige til at håndtere - findes modstande også i "1206"
og er af samme størrelse eller hva' ?

Har 0805 fysisk mindre dimensioner end 1205 ?

Mvh KS

Re: SMD koder

Ja og ja. 1206 referer til størrelsen.

ja, se http://www.fpga4fun.com/SMD.html

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: SMD koder

Koden er faktisk navnet, et 0805 hus er 8 gange 5 hundredel tomme.
En hundrededel tomme er altså 25,4 mm/100= 0,254 mm. Så huset
er 8x0,254=2,03mm på den ene led og 5x0,254=1,27mmpå den anden led.

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology

Re: SMD koder

Og nu har de studerende på DTU fundet ud af at der er spice-modeller til
kondensatorer og spoler i størrelse 0201 tilgængelige på nettet. Så dem
bruger de
flittigt i deres designprogrammer.
De bliver bare lidt lange i ansigterne når de får at vide at: De kan ikke
købes. Og
hvis de kan købes, skal du selv lodde dem på dit print. Jamen, nu har jeg
simuleret i
ttre-fire uger! Og så fortæller du mig at jeg ikke kan få dem? Ja. Spørg
først, simulér bagefter.
JO, selvfølgelig kan de købes. Men jeg køber ikke 12000 små spoler til $2
stykket, fordi en
studerende skal bruge fem til et filter. (tre hjul med 4000 komponenter på
hver, leveringstid
tre måneder, betaling forud. Ydr!).

/Bo.

Re: SMD koder

dooohh... mon ikke de ville have godt at en uges tid i lab med noget
praktisk...???
udtalt af en stud. polyt på AAU.

Rasmus
Re: SMD koder

Nej, vejlederene skulle hellere sørge for at de studerende ikke kørte
_så_meget af sporet.
Det er uhørt at der ikke er jævnlige opfølgningsmøder.
Det er ting som disse der bør afdækkes ved disse møder.
Hvis disse problematikker ikke bliver afdækkede, så er der netop tale om
spild af tid og resourcer.

--
mvh Uffe

Re: SMD koder
ENIG! Been there... :-) dog vil jeg stadig mene at lab-øvelser er en god
ide!

Rasmus
Re: SMD koder
Hej Rasmus

Nu er sammenhængen mellem ingenører og praktisk arbejde jo også
til at overse, kan de finde en model, ja så kan de ikke forstå at man
ikke kan gå ud og købe den fysisk, også selv om der var last buy
på komponenten for 2 år siden.

Mvh Max

Re: SMD koder
LOL... det tror jeg gerne... aarg... netop derfor jeg mener det er en STOR
fejl at man som ing. ikke får _lidt_ mere praktisk gennem studietiden... jeg
er i hvert fald glad for at have rodet en masse med elektronik inden jeg gik
i gang... har et indtryk af at tidligere tiders ing'er var noget bedre
praktisk udrustet... men tager jeg fejl???

Rasmus
Re: SMD koder
Hej Rasmus

Foskellen ligger nok i at man for 40 år siden havde en noget mindre
verden at skulle gabe over end idag. Jeg har gennem mange år
arbejdet sammen med både mekaniske og elektroniske ingenører,
bl.a. som bindeled mellem produktion og udvikling, og det har
såmændt været meget kompetente folk jeg ar arbejdet sammen med,
men når det kommer til det praktiske, så fatter jeg ikke at mange af
dem faktisk har et svendebrev som håndværker, det er mig en gåde
hvorledes man kan skaffe sig et svendebrev og så glemme totalt
alt om håndarbejde.

Men således er verden nok, vi er nogle der er praktisk begavede
og andre har en mere boglig begavelse.