SMD koder

Hvor findes en liste over dimensionerne på de forskellige koder ?

F.eks. LED i 1206 er liiige til at håndtere - findes modstande også i "1206" og er af samme størrelse eller hva' ?

Har 0805 fysisk mindre dimensioner end 1205 ?

Mvh KS

Reply to
KS

KS skrev:

Ja og ja. 1206 referer til størrelsen.

ja, se

Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"
Reply to
Mikkel Lund

Hej KS

Koden er faktisk navnet, et 0805 hus er 8 gange 5 hundredel tomme. En hundrededel tomme er altså 25,4 mm/100= 0,254 mm. Så huset er 8x0,254=2,03mm på den ene led og 5x0,254=1,27mmpå den anden led.

Og nu har de studerende på DTU fundet ud af at der er spice-modeller til kondensatorer og spoler i størrelse 0201 tilgængelige på nettet. Så dem bruger de flittigt i deres designprogrammer. De bliver bare lidt lange i ansigterne når de får at vide at: De kan ikke købes. Og hvis de kan købes, skal du selv lodde dem på dit print. Jamen, nu har jeg simuleret i ttre-fire uger! Og så fortæller du mig at jeg ikke kan få dem? Ja. Spørg først, simulér bagefter. JO, selvfølgelig kan de købes. Men jeg køber ikke 12000 små spoler til $2 stykket, fordi en studerende skal bruge fem til et filter. (tre hjul med 4000 komponenter på hver, leveringstid tre måneder, betaling forud. Ydr!).

/Bo.

Reply to
Bo

"Bo" skrev i en meddelelse news:45d24b51$0$44975$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

dooohh... mon ikke de ville have godt at en uges tid i lab med noget praktisk...??? udtalt af en stud. polyt på AAU.

--
mvh
Rasmus

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:45d24f54$0$90276$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nej, vejlederene skulle hellere sørge for at de studerende ikke kørte _så_meget af sporet. Det er uhørt at der ikke er jævnlige opfølgningsmøder. Det er ting som disse der bør afdækkes ved disse møder. Hvis disse problematikker ikke bliver afdækkede, så er der netop tale om spild af tid og resourcer.

--
mvh Uffe
Reply to

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:45d2c993$0$52117$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

ENIG! Been there... :-) dog vil jeg stadig mene at lab-øvelser er en god ide!

--
mvh
Rasmus

Hej Rasmus

Nu er sammenhængen mellem ingenører og praktisk arbejde jo også til at overse, kan de finde en model, ja så kan de ikke forstå at man ikke kan gå ud og købe den fysisk, også selv om der var last buy på komponenten for 2 år siden.

"Max" skrev i en meddelelse news:45d301bb$0$2084$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

LOL... det tror jeg gerne... aarg... netop derfor jeg mener det er en STOR fejl at man som ing. ikke får _lidt_ mere praktisk gennem studietiden... jeg er i hvert fald glad for at have rodet en masse med elektronik inden jeg gik i gang... har et indtryk af at tidligere tiders ing'er var noget bedre praktisk udrustet... men tager jeg fejl???

--
mvh
Rasmus

Hej Rasmus

Foskellen ligger nok i at man for 40 år siden havde en noget mindre verden at skulle gabe over end idag. Jeg har gennem mange år arbejdet sammen med både mekaniske og elektroniske ingenører, bl.a. som bindeled mellem produktion og udvikling, og det har såmændt været meget kompetente folk jeg ar arbejdet sammen med, men når det kommer til det praktiske, så fatter jeg ikke at mange af dem faktisk har et svendebrev som håndværker, det er mig en gåde hvorledes man kan skaffe sig et svendebrev og så glemme totalt alt om håndarbejde.

Men således er verden nok, vi er nogle der er praktisk begavede og andre har en mere boglig begavelse.