SMD Inductors.

Hej til alle.

Jeg mangler viden om hvad forskellen er på SMD spoler monolitiske og
wirewound?
Nogen der kan hjælpe med at afklare det for mig?
--
MVH.
Finni

Re: SMD Inductors.

Som jeg forstår det (jeg kan sagtens tage fejl)
er monolitisk en spole der er lavet ved at laserskære
i et ledende lag (lige som en smd-modstand, bare et bedre
ledende lag). En wirewound er en spole der vitterlig
er viklet med kobbertråd (evt. om et ferritkernemateriale).

Har du kigget hos Coilcraft? Jeg mener de laver/lavede begge slags.
Wirewound er nu nede i 0201 størrelse, så monolithic (igen: hvis jeg IKKE
tager fejl) er ikke længere worthwhile teknologi, da induktionen var ret
beskeden
i forhold til den mekaniske størrelse (22nH i 0805 er lidt sløjt nu om dage).
Jeg tjekker lige på arbejde onsdag, og vender tilbage hvis jeg har
misinformeret.

/Bo.

Re: SMD Inductors.

Okay Bo.

Jeg har prøvet selv at finde forskellen. Men jeg har ikke viden nok til at
finde ud af det.
Det interessante er om der er forskel på egenskaberne ved f.eks. 5MHz og 100
MHz.

MVH Finni

Site Timeline