SMD - ambisiøs hobby ??

Hvad skal man ha' af udstyr for at lave SMD ordentligt ?

Der var engang et link - men det virker ikke mere - har I flere ?

Mvh KS

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

en loddekolbe. Ikke noget hexeri. Men det er behageligt at have adgang
til en temperatur styret ovn, en trykluft dispenser og loddepaste. Men
ikke nødvendigt.

Bo //

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

-glemte lige en ting. Til os, der er lidt op i alderen, er et par
lupbriller en stor fordel.

Bo //

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

LOL ..  svært nok i forvejen med teksten på DIL kredse :o)

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Mvh KS

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Yes Sir :o), ....... her er et par fede link du måske kan bruge
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm
http://www.geocities.com/vk3em/smtguide/smtguide.htm
http://www.kemt.fei.tuke.sk/predmety/KEMT350_EP/_materialy/ch026.pdf
http://www.marsport.demon.co.uk/smd/mainframe.htm
http://xanadu.ece.ucsb.edu/~long/ece145a/SMSoldering.pdf

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

For et par år siden overgav jeg mig, og købte en luplampe på arbejdet, og
hvis jeg kombinerer den med et par gode læsebriller, kan jeg nærmest se
datostemplet på en fluebæ. Ihvertfald er det fantastisk til at tjecke
lodninger med.

Mvh. Uffe Ravn

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Jeg sværger nu til stereomikroskoper. Desværre er de noget pebrede - så jeg
sparer stadig sammen! ;-)
/A

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Den "trykluftdispenser" du taler om, er det SMD-æraens  "loddekolbe" ?

Mine små SMD-LEDs (ca. 1 mm3) sidder på min traditionelle loddekolbes
loddespids når jeg forsøger at lodde dem på - det ville en "varmluft-loddekolbe"
vel IKKE gøre - eller hva' ?

Der var engang en artikkel som beskrev hele processen, men mit link til den
duer ikke mere - har du et andet ?

Mvh KS

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Én kubikmillimeter? Det ER småt ;-)

--
| Christian Iversen       |      And the dogs never, ever, except      |
| chrivers@iversen-net.dk |      occasionally, bite me.                |

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Jge monterer en del SMD når jeg på arbejde laver prototyper. De store 1206
og 0805 er en nydelse at sætte på bare man har en pincet der er spids nok.
0402 kan bedst sættes på under microskop oh her skal pincetten fa.... være
spids. 0201 er meget svær at placere selv under x7 microskop og med en
pincet der er spidser end spids.
01005 er fastlagt som en stadard men jeg har ikke set dem endnu.
Her er mm størrelserne:

1206 => 3,25 x 1,6 mm
0805 => 2 x 1,25 mm
0603 => 1,6 x 0,8 mm
0402 => 1 x 0,5 mm
0201 => 0,5 x 0,25 mm

Jeg har ikke set LEDs der er mindre end 0603 og de er nemme at placere. De
to vigtigste ting er en meget spids pincet og en ditto lodekolbe med
termostat. Må ikke blive for varm. Husk at de fremtidige komponenter er
lavet til blyfri lodning og nogle er ikke så varmebestandig som de gamle
typer.

Benny

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

0805 her da almindeligt håndarbejde der ligger til den gamle weller:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/DKsig.html

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

He, du sprang 0603 over. Jeg anbefaler nu de flade pincetter til ovenstående
(og 0603) - så "flipper" komponenterne ikke så let.

Det må gå i embeddede komponenter inden?
Og i hvert fald terminerer man ikke 3,3V i dem ;-)

/A

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Det syntes jeg nu ikke.

Ja, når man designer med 0402 og 0201 regner man altid tabet ud i de enkelte
komponenter. 0402 tåler 63 mW og 0201 tåler 50 mW.
Anvender også dobbelttransistor i SOT666 hus for de fylder mindre end to
enkelte og har indbyggede modstande.
Anvender også opamps i SC70-5 hus. Det er faktisk sværest med SOT666
transistorene.

BHV

Re: SMD - ambisiøs hobby ??

Hej KS

Kig pE5%:

(god) Surface Mount Technology:
http://www.arrl.org/tis/info/surface.html

(god) Introduction to Surface Mount Technology and Surface Mount Devices =

for the Small Manufacturer and Hobbyist: Prototype Manufacturing,20%
Rework, and Repair Techniques
http://www.poeth.com/smtmfg.htm

(God) A brief introduction to prototyping with
Surface Mount Technology
(SMT)
Luke Enriquez
VK3EM
http://www.geocities.com/vk3em/smtguide/websmt.html

A TYPICAL REWORK SITUATION:
http://www.chipquik.com/newsletters/cq_new_june_2004.htm

HOW DO I INSTALL THE NEW SMD? THIS IS THE MOST FREQUENTLY ASKED QUESTION:=

http://www.chipquik.com/newsletters/cq_new_apr_2005.htm
"...
SOLDER: Use 63/37 solid core tin lead solder called eutectic alloy. This =

means that it becomes molten and solid at the same temperature of 361F20%
(180C).
2E%..
FLUX: Use a No Clean Paste Flux that is applied with a syringe and20%
nozzle tip. The flux is non-conductive, non- corrosive and can easily be =

cleaned up with isopropyl alcohol. Use flux generously with all20%
soldering. This is your key to good solder wetting. Also using a thick20%
paste flux prevents the flux from running all over the board.
2E%.."

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/milliwatt-dk.htm
Denne konstruktion er lavet med SMD, overflade monterede komponenter:
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/milliwatt-montering.htm
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/milliwatt-assembly.htm

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios.htm

http://www.fpga4fun.com/SMD.html

(god) Basic Prototyping & Assembly Guide
Soldering Basics Guide
by Leif Erickson
http://protoboards.theshoppe.com/articles.html

http://www.uclinux.org/pub/uCsimm/archive/0187.html

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f3D%83
http://www.xtremesystems.org/forums/archive/index.php/t-66150.html

Soldering Guide - Howto
http://www.extremeoverclocking.com/articles/guides/Soldering_Guide_1.html =

Charon's FPGA-Project
http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~alles/fpga /

Howto links:
Here you will find general information on how to identify components,20%
read schematics, general electronics, soldering, desoldering and how to20%
construct projects
http://hcs.sourceforge.net/howto.html

The 430 SMD to DIP Adapter Tutorials
http://www.maramil.com/maramilcom_main/tutorials.php

The FT232BM is a true cross platform solution. Drivers are available for =

multiple operating systems.
Linux USB LCD display with watchdog and buttons:
http://www.linuxfocus.org/English/March2003/article286.meta.shtml

FTDI SIO, 8U232AM and 245 Linux USB Serial Converter Driver
http://ftdi-usb-sio.sourceforge.net/

How to Solder SMD Components Using a Butane Pencil
http://www.nerdulator.net/smdsoldering.html

'Have you seen my new soldering Iron?'
Kenneth Maxon:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm