Smæld ved sluk.

Jeg har bygget en lille effektforstærke, den opføre
sig næsten eksemplarisk ved tænd og sluk, men en
lille fejl har den, der lyder et lille smæld når man
slukker den. Hvordan kvæler man dette smæld ?

Re: Smæld ved sluk.

finder ubalancen.

--
Jan_stevns

Re: Smæld ved sluk.
Hej Jan

Jeg tror ikke det er ubalance, men derimod en slukgnist
i kontakten jeg bruger.

Re: Smæld ved sluk.
$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk:

En lille 3kV kondensator over kontakten?

Re: Smæld ved sluk.

Måske i serie med 22 - 100 ohm.

Børge

Re: Smæld ved sluk.
Hej Børge

Hej, sådan nogle har jeg da liggende i sammenbyggede
udgaver, det må da prøves.

Tak for input hele vejen rundt.

Re: Smæld ved sluk.
Hej Børge

Er det så parralel med kontakten eller belastningen ?

Re: Smæld ved sluk.

Kontakten

Re: Smæld ved sluk.
Hej Klaus

Løber der så ikke strøm når der er slukket ?

Re: Smæld ved sluk.

Ultraminimalt.

Ofte bruger man færdige RC led over kontaktsæt (relæer).

Re: Smæld ved sluk.
Hej Klaus

Jeg tror at jeg har sådanne nogle EVOX fætre liggende
et sted på lageret, 0,22 uF i serie med 47 Ohm. Jeg vil
afprøve sådan en sag på kassen.

Re: Smæld ved sluk.
Hejsa,

Ja tak for kaffe... Så er der i hvert fald lavet en strømvej ud til
højttaleren.

@Max
Jeg vil ikke fornærme, men:
Mit bud er at dit printudlæg ikke er _helt_ optimalt (jeg dukker mig).

(Praktisk erfaring med LM38xx)

/Claus

Re: Smæld ved sluk.
Hej Claus

Det har intet med printudlæget at gøre har jeg fundet ud af, det er
en gnist i kontakten der er årsagen.

Jeg har med stor suces lavet en del print til dem også :)

Re: Smæld ved sluk.

Det løste problemet, takker alle for info og kommentar.

Re: Smæld ved sluk.

Jeg bruker 4,7 nF uten motstand.

Med hilsen
Arne Offenberg