Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Fx. når man bygger sine egne strømforsyninger men også generelt set andre
slags kredsløb.

(jeg lavede engang en 200V DC 1A strømforsyning men kunne ikke gøre den
variabel uden den støjede)

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Et gammelt "trick" eller "tip" er at sno ledningerne fra transformatoren til
ensrettern om hinanden

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Metalkasser !

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

De fjerner vel ikke magnetisk støj i form af strøm loops etc ?

Kasper

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?
Hejsa

Hvor skulle disse strømloops komme fra? Ja udover igennem ledningerne ;)

/Hauge

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Jo, det holder magnetfeltet inde i kassen, og laver man det ordentligt
slipper der ikke noget ud.

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Jeg tro at Repzak mener Ground loops som jo er et kendt fænomen ved forkert
stel tilslutning (helst kun en stel tilslutning i kassen)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Hvad type strømforsyning?

SMPS: Av for den de støjer.

Linear: 78xx.
     Der er det MEGET vigtigt at montere kondensatorer på benene. Havde en
kolega  der jagtede en 18 MHz selvsvingsfrekvens, Det viste sig bare at
stamme fra en 7805 der havde 4 cm til udgangs kondensatoren?

Linear: Diskret opbygget effektdel.
        Jeg tog et scope og en håndfuld små kondensatorer og gik i gang. Fik
støjen ned på 10 - 20 uV i området over 500Hz.
    Støj fra rippel viser blot at kredsløbet er forkert dimensioneret.

Benny

Re: Små tips til at undgå elektromagnetisk støj?

Argh så slemme er de sgu heller ik :)
jeg har tit og ofte anvendt SMPS forsyninger til alverdens fusk og har
aldrig haft mærkbart rippel eller støj fra disse
ej heller en spektrum analyse har afsløret noget virkeligt uha ...jeg tror
efterhånden at Maxim og de andre er så godt med på deres SMPS områder at
støj ikke er så væsentligt et problem mere...

Jah fin regulator men hvis input spændingen bliver for stor i forhold til
output ved alle jo at de bliver
varme som ind i hel.... som linaer regulatorere jo gør :o)

m.v.h.
nadseb

Site Timeline