Skumringsrelæ

Hvordan fungerer et skumringsrelæ? Jeg er klar over at ved en bestemt
lux slår det til eller fra. Men hvad kræver et skumringsrelæ af
forsyningsspænding? Fåes de til 12V? Bare sådan lidt info... Jeg har
måske et spændende projekt som det kan bruges til, hvis svarene her er
positive.

Re: Skumringsrelæ

Det tænder, når der bliver mørkt.

Som regel 230 volt, da det som regel er i nærheden, når man skal bruge
et skumringsrelæ.

Fortæl, måske jeg kan komme med mere konkrete forslag.

Klaus (ja, skumringsrelæer bruges også på vindmøller)
Re: Skumringsrelæ

Jeg skal styre en 12V diodelampe med en blyakku. Lampen skal tændes, når
det bliver mørkt og blyakkuen skal lades af solceller mens det er lyst.

Sådan en slags self-contained løsning der holder i mange år.

Princippet findes allerede brugt i de der havelamper, men lysstyrken er
meget begrænset, dog...

Ideer?

Re: Skumringsrelæ

Ja, mål på strømmen fra solcellepanelet. Er der mørkt, kommer der ingen
strøm.....

Re: Skumringsrelæ

Ja, jeg er klar over, at ladningen af blyakkuen stopper, når der ikke er
strøm. Det er ikke det, som er problemet.

Det er mere at pæren først skal tænde når der er mørkt nok. Hvordan vil
et skumringsrelæ kunne puttes ind i den løsning?

Anyway - jeg er enig i at de der havelamper er tåbelige. Min løsning er
dog mere anvendelig, vil jeg mene:

Blyakkuen er på 12V 18Ah og diodepæren bruger max. 8W og skal være tændt
i maks. 14 timer. Det betyder at der i løbet af en nat bliver brugt
112Wh eller 9Ah. Der skulle være lys nok i løbet af en dag til at lade
akkuen helt op, og hvis der ikke er, så kan den godt klare at lyse et
par nætter, før strømmen er brugt helt op, hvis der ikke er sollys nok i
dagtimerne.

Re: Skumringsrelæ

Du har alletiders skumringsrelæ i solcellepanelerne !!!

Re: Skumringsrelæ

Så er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener...?

Diodepæren strømforsynes fra en blyakku. Blyakkuen strømforsynes fra et
solcellepanel med tilbageløbssikring. Hvordan sikrer jeg mig at
diodepæren ikke lyser før solcellepanelet ikke leverer strøm nok...? Et
almindeligt relæ som sættes i serie mellem solcelle, blyakku og diode?
Eller..?

Re: Skumringsrelæ

Relæ ??

Der er slet ingen grund til at bruge så meget strøm.

Du skal have noget der måler på ladespændingen fra solpanelerne. Når
spændingen fra panelerne når under eksempelvis 6 volt, må der være mørkt
og diodepæren tænde.

Re: Skumringsrelæ

Hvad kunne det "noget" være?

Re: Skumringsrelæ

En komperator og som kontakt kan bruges en FET,
et relæ bruge jo strøm og er jo ikke god i sådan
et system.

Mvh Max

Re: Skumringsrelæ

Husk lige at kikke lidt på hvor meget effekten på akkuen falder
når det er frostvejr, og er solceller fuld effektive i koldt vejr ?

Mvh Max

Re: Skumringsrelæ

Ja det er dog den mest tåbelige ide man har sendt på markedet længe,
en havelampe der kun virker når solen skinner hele dagen og som ikke
er god når det er vinter fordi der ikke er dagslys nok. Det er en løsning
som det simpelthen ikke kan betale sig at bøvle med,

Mvh Max

Re: Skumringsrelæ

Det skal bare laves godt nok.

Markeringsbøjer laves i dag med effektive solcellepaneler, de har en
forventet batterilevetid på minimum 2 år, inden de skal ind til service.
De virker året rundt...

Re: Skumringsrelæ
Hej Klaus

Selvfølgelig kan det virke hvis det laves ordentlig, men så bliver det
nu også en løsning der økonomisk ikke syntes mig interessant
til havelamper.

Mvh Max

Re: Skumringsrelæ

Hehe :-) Det er nu heller ikke en havelampe, som jeg er ved at
konstruere her.

Re: Skumringsrelæ

Hvad er det til ?

Re: Skumringsrelæ

Det er til et skilt med baggrundsbelysning som skal stå ude i det fri
(ved en landevej) og skal kræve mindst mulig vedligeholdelse...

Re: Skumringsrelæ

Til belysning over døren?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Skumringsrelæ

Nej, til at stoppe møllen, hvis lyset er over en bestemt intensitet og
møllens skygge kan falde uheldigt ind foran et vindue i en nærliggende
bygning (det sidste ordnes med et tidsur).

Man bliver "tosset i hovedet" af at have en skygge farende forbi en gang
i sekundet....

Re: Skumringsrelæ

Aha.

Mvh. Uffe Ravn