Skrivebeskyttet flash

Jeg har forsøgt at brænde en BIOS-fil i en flashchip, men brænderen
melder fejl ved forsøg på at slette den, så jeg gætter på at den er
skrivebeskyttet. Kan en sådan skrivebeskyttelse fjernes og hvordan ved
jeg om den er skrivebeskyttet?

Det drejer sig om en ASD  AE29F2008-12 som skulle være kompatibel med
WINBOND W29C020
INTEL 28F002BX-T
SST 29EE020
ATMEL 29C020.
Den hører til i et 599LMR bundkort fra PCCHIPS hvor nogle af dem er
sendt på markedet med en skrivebeskyttet flash, hvilket gør at man
ikke kan opdatere BIOS på sædvanlig vis.

En forhandler af nævnte chips har også interesse.

Tomas

Re: Skrivebeskyttet flash
Der er nok ikke andet at gører end at købe en ny.
Mange af flash typerne, har en hardware write protect, som rent fysisk
brænder en fuse over i flashen. Og så er der ingen software der kan rede
den.
Kik evt. i databladet til de nævnte typer.

ON

Re: Skrivebeskyttet flash
On Tue, 7 Oct 2003 12:00:45 +0200, "ON \(9220\)"

Databladet, sikke et fantastisk koncept. Jeg må med skam melde at det
havde jeg slet ikke tænkt på.

Så vidt jeg kan læse ud fra databladet kan man skrivebeskytte dimsen
ved at skrive FF på bestemte adresser. Jeg har tidligere forsøgt at
brænde den med en fil der netop har FF på disse adresser. Det skulle
så være muligt at fjerne denne skrivebeskyttelse ved at sende en
kodesekvens til chippen.

Så er spørgsmålet bare hvordan man får labtool-148C overtalt til det,
for den har jeg ingen manual til.

Tomas

Re: Skrivebeskyttet flash
Du har ret i de fleste flash har en software write protect. Det er den du
hentyder til.
Den bruges for at beskytte flashen under power up/down. Jeg ved fra det
virkelige liv, at det er vigtigt at bruge den, har oplevet ca 1/1000
apperater pluseligt har tabt hukommelsen, fordi den ikke var brugt. Derfor
har de fleste flasher idag, en autamatisk s.w. beskyttelse, som skriver
disse bit efter flashen er programmeret. Hardware beskyttelsen, kan normalt
kun sættes fra en ekstern brænder, og den kan du ikke redde. Ved det fordi
en kunde på et tidspunkt programmede 2000 flasher med en hex code, som
binær. Der var ikke andet at gører end at arkiverer dem lodret.
Jeg har lige opfrisket min hukommelse fra databladet fra atmel. Det du skal
kikke under er "Boot block programming lockout" det er den der ikke kan
ændres, når først den er sat.

Hygge

ON