Skjemahjelp

Jeh trenger litt hjelp til dette skjemaet:

http://www.johnhenryshammer.com/TEChREF/opAmps/IRHEARTSCHMATIC.html

Øverst til venstre: Snur denne dioden rett vei?

!0 uF cap. Dersom jeg briker elektrolytt, skal "+" plassered "diodespissen"?

HM

Re: Skjemahjelp

Jeg ville si, at dioden skal snus, så katod peker opp. det er en
fotosensitiv diod.
http://elecrom.files.wordpress.com/2008/02/sensor-schm.jpg
Elektrolytten må jeg si pass.

Mvh Ebbe

Re: Skjemahjelp
Den 16.06.2011 21:20, skreiv Ebbe (7000):

Takk. Nå viser det seg at det er et "rottent" skjema. Jeg må nok "tenke
selv" ;-)

Re: Skjemahjelp
Det vil jeg klart mene! - eller kommer det aldrig spænding til rc-leddet

også ja.
Den lades op med vcc via dioden, og aflades via modstandene

//finn

Re: Skjemahjelp
Hej Finn

Hvis man nu gør sig den lille ulejlighed at kikke på databladet
på det fotosæt der er brugt, ja så vil man opdage at modtageren
er en fototransistor, og så virker opstillingen faktisk fint.

Re: Skjemahjelp
ikke med!
er vi uenige?  :-)  ???

//finn

Re: Skjemahjelp
Hej Finn

Kender du ikke en fototransistor ?

Nej, men vi taler ud fra forskellige forudsætninger.

Re: Skjemahjelp
jow da

Jeg er mere bange for at mit lettere ironiske, grænsende til
sarkastiske, ordvalg måske har forstyrret dialogen lidt ;-)
   - ironi og sarkasme er farlige værktøjer i skriftlig kommunikation.

//finn

Re: Skjemahjelp
Hej Finn

Ja, det har du ganske ret i. Vort skriftsprog befinder sig på et stade
der ikke er ret meget anderledes end da de lavede runesten, men
vort sprog er jo i det sammenhæng udviklet uhyggelig meget.

Men hvis du kender en fototransistor, ja så er vi jo ikke uenige.

Re: Skjemahjelp

Hvordan ved du, hvordan Erik den Røde fortalte røverhistorier?
Var der ikke en hel del ironi og sarkasme i navngivningen af Grønland? :-)

Leif

Re: Skjemahjelp
Hej Leif

Det kan jeg jo netop af gode grunde ikke ane en pind om,
havde jeg kendt Erik og havde talt med ham, ja så var jeg
ikke et øjeblik i tvivl om hvad han mente, men har jeg kun
de skrevne kilder at holde mig til, ja så ved jeg faktsik
ikke ret meget om hvad han mente  :).

Max

Re: Skjemahjelp

Det er da svjv. bevist at nordlige Canada og sydlige Grønland var så
varme dengang, at der groede vin! Der var nogle udsendelser om det på DRS2
  - er åbenbart på vej i den retning igen.

//finn

Re: Skjemahjelp
Den 22.06.2011 08:48, skreiv Cykelsmeden:

Der har aldrig vert snakk im "vin2 slik vi drikker, nen vin, i
betydninge "åpent beiteland."

HM

Re: Skjemahjelp

Det lyder som en sproglig krølle, som jeg ikke vil afvise.
Der omtales i historien flere gange Vinland, som jo godt han hænge samme
med denne krølle, men omkring 1100 skrives der om Svend Estridssøn, at
han har fundet en ø som han kalder Vinland, fordi der findes
vildtvoksende vinstokke, og der iøvrigt er masser af selvsået korn.

jeg har ikke andre referencer end min hukommelse, og lyst til bøger og
historie :-)

//finn

Re: Skjemahjelp

Og vin :-)