Skillevario?

Et simpelt spørgsmål. Hvad er lige forskellen på en skillevario og en
variotrafo? Er det ikke en og samme type konstruktion?

Mvh
Wind

Re: Skillevario?
Hejsa

En variotrafo er ikke galvanisk adskildt, det er en skillevario.

Mvh Hauge

Re: Skillevario?

På en skillevario er udgangen galvanisk adskildt fra indgangen, dvs. du får
ikke stød hvis du rører en af udgangs ledningerne.
En variotrafo er bare en så kaldt autotrafo, en slags spole, og er der fase
på indgangen, er der det også på udgangen.

/Tom

Re: Skillevario?
Okay, når du skriver autotrafo, en slags spole. Så er det på spolen man
ændre spændingen, altså en variabel spole, ik'?
Hvis jeg ved anvendelse af en skillevario, røre ved terminalerne, vil jeg da
kunne mærke f.eks. 230VAC??

Wind

får
fase

Re: Skillevario?

Ja hvis du rører ved begge ben på en gang. ved en skille-vario er det
galvanisk adskilt fra jord, så du kan såmen putte en af dem i munden (kan
ikke anbefales ;) )

René

Re: Skillevario?

Aeh, du mener vel galvanisk fra fase og nul, at den har fat i jord har ikke
så stor betydning, da den jo er lettere ufarlig (var jorden der ikke, var vi
formentlig heller ikke) ;o)

/Hauge

Re: Skillevario?
Joooh hvis sekundærsiden af den er jordet, er den jo ikke galvanisk adskilt
mere, da nul jo som bekendt er jordet ved trafoen. Så er det bare op til
jordmodstanden og dine sko hvor kraftigt en snurren du vil mærke.

Re: Skillevario?

En skillevario har separate primær og sekundærvindinger

Christian Treldal

Site Timeline