Skillerelæ - hvordan tester man det?

I min båd har jeg et skillerelæ, som efter sigende skulle sørge for at jeg
kun forbruger strøm fra 2 af de 3 batterier der er i båden, således at jeg
stadig kan starte motoren på det sidste batteri. På et tidspunkt glemte jeg
at slukke for hovedafbryderen, samtidig med at køleskabet kørte, og efter 3
dage var det ikke muligt at starte motoren, hvilket betyder at enten så er
skillerelæet defekt eller også er det ikke monteret korrekt.

Jeg er helt uden forstand på den slags, så jeg vil høre om der er en her i
gruppen som kan beskrive en enkel metode til at teste skillerelæet, inden
jeg kaster kr. 1.000,-+ efter et nyt.

Mange hilsner
Henrik

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?
Hej HKN

Det lugter langt væk af fejlmontage, men det er svært at
beskrive hvad du skal gennemgå for at undersøge det.

Kender du ikke en med forstand på de sager, eller hvor
bor du, så kan det jo være noget hjælp er tæt på.

Max

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?

Skilelrelæet er en spændingsvagt. Når spændingen på dit hovedbatteri
kommer under et vist foruddefineret niveau, skal det åbne
(skille)relæet og afbryde forbindelsen mellem hovedbatteri og
forbrugsbatterier.

Du kan teste det ved at afmontere det, sætte det til en variabel
spændingsforsyning og så måle/høre ved hvilken spænding det slår fra.

Skillerelæer fås i en billig udgave hos Harald-Skrald (mener jeg),
hvor den kan bruges til at sætte mellem køletaske og strømudtag i
bilen. Det virker fuldstændigt på samme måde.

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?
Hej Klaus

Bitter erfaring siger at den kan man ikke stole på :(

Max

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?

Det kan være at det er sådan en HKN har i sin båd?

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?
Hej Klaus

I en båd ville jeg personlig satse på en nøgleafbryder.

Max

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?
Undskyld min sene og mE5%ske provokerende kommentar - men jeg er (som
beskrevet) helt pE5% herrens mark hvad angE5%r elektronik, og forstE5%r
derfor ikke hvad der menes med den beskrevne test metode. Hvad er det
jeg skal se/lytte efter og hvordan kan jeg vide om relE6%et slE5%r til/fra
pE5% det rigtige tidspunkt?? Jeg mistE6%nker at jeg skal have et eller
andet mE5%leinstrument for at udfF8%re denne test?

Eftersom jeg har skrevet at jeg gerne ville vide om det virkede inden
jeg kaster kr. 1.000+ efter et nyt relE6%, sE5% kommer det nok ikke fra
Harald Skrald - jeg kan ihvertfald ikke finde skillerelE6%er i den
prisklasse der??

Der er nF8%gleafbryder i bE5%den, men det har jo ikke relevans for det
aktuelle problem.....

-Henrik

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?

Du skal have en strømforsyning, hvor du kan variere spændingen og så
sidder der nok et relæ inde i din spændingsvagt der skal klikke.

Har du ikke en sådan, ensidige et voltmeter du kan bruge er du
vitteræigt på herrens mark og bliver nødt til at have andre til at
hjælpe dig.

Har du mulighed for at afmontere dimsen og tage den med en tur til
Hammel i det mørke Jylland, skal jeg med glæde teste den for dig.

Re: Skillerelæ - hvordan tester man det?
On Sat, 10 Jul 2010 14:56:13 -0700 (PDT), Henrik K

Har du et el-diagram over sammenkoblingen mellem batterier, skillerelæ
og lade/forbrugsdele ?
Hvis ikke, så start med at få det lavet.
Med ovenstående er du væsentlift bedre stillet ifb. fejlsøgning, både
nu og i fremtiden.

Hvad hedder dit nuværende skillerelæ, fabrikat, model, type, etc. ?

Et skillerelæ kan være en fællesbetegnelse for flere forskellige typer
af "relæer" beregnet til tilfælde hvor man har mere end et batteri.
Nogle sørge for at alle batterier lades op, evt. i prioreteret
rækkefølge, andre kan som beskrevet andetsteds koble et batteri fra
når det har nået et bestemt spændingsnivu.
Så det er ret væsentligt at vide hvilken type skillerelæ du har før du
kaster dig over fejlfinding.

At du ikke allerede har fået købt dig et måleinstrument kan også
undre, men få fingere i et eller 2 (et med viser og et digital
instrument) de koster ikke alverden sammenholdt med et nyt batteri,
køb evt. også en syremåler til at måle vægtfylden på dine batterier
hvis disse ellers er af den åbne type hvor dette kan lade sig gøre.

En investering i en simpel prøvelampe kan også være et godt
hjælpemiddel, nogle gange bedre end alverdens måleinstrumenter, men
det erstatter dem ikke, de supplerer hinanden ret godt (hvis man ved
hvad man skal/kan bruge hvornår)

Det kan du have ret i, men få styr over hvordan kredsløbet virker
(el-diagram) og find ud af hvilket skillerelæ du har, før du kaster
dig over at udskifte dele.

Det kan det have, ligeså hvordan hovedafbryderen er koblet ind, for
den er tilsyneladende ikke en reel hovedafbryderen, da den ikke totalt
frakobler batterier fra det øvrige kredsløb.
Jeg vil love dig at et el-diagram og en forståelse af kredsløbets
virkemåde er dine bedste venner i dette tilfælde.

/Hans

Site Timeline