Skille/Vario trafo

Hej NG,

Jeg har svært ved at finde en 230 V skille/vario trafo (ikke auto-trafo, da
jeg har brug for adskillelse aht personsikkerhed) til brug ved arbejde i
netdrevne apparater.Kan nogen hjælpe?

Det er til pro-brug, så det behøver ikke være hubby-leverandør. Skal bare
kunne magte et par hundrede watt.

Jens

Re: Skille/Vario trafo
F8%hh ?

google  "skille vario trafo kerne" aller fF8%rste hit er :

http://www.hb-elektronik.dk/mb_articles.php?catid3D%957&saSearch%5Bcategory =
%5D3D%Skille-+vario+trafo

prF8%v det :-)
martin

Re: Skille/Vario trafo

Google giver et par gode danske muligheder (foruden en masse andet)

http://www.transelectro.dk/index.asp?id=product/vario/cased
http://www.noratel.dk/content/view/full/2250

Bo //

Re: Skille/Vario trafo

Tak for et par hurtige svar!  Jeg har vist været lidt for fokuseret på mine
sædvanlige elektronik leverandører...

Et alternativ kunne også være

http://impo.dk/HTM-sider/strfor_B.htm

hvis andre skulle være interesserede.

Jens

Re: Skille/Vario trafo
Hej Jens,

Jeg har en Lübcke vario/skilletrafo, m. V+A-metre, du kan få den for 400.-
befinder sig i 2610 Rødovre.
Send en mail hvis intereserert, mail adressen er gyldig som den er.

Mvh
Jan

Re: Skille/Vario trafo

Blichfeld har dem også.
www.blichfeld.dk

--
Uffe Bærentsen

Re: Skille/Vario trafo

Nå du ikke har en "rigtig" skilletrafo kan to ens trafoer bruges , du sætter
bare sekundær mod sekundær.
De to trafoer skal så bare kunne klare effekten .

Du vil således være galvanisk adskilt fra lysnettet , men det er naturligvis
kun en løsning i tilfælde af man ikke lige har en "rigtig" skille trafo.

Jeg kan se at Jan har en til 400 kr og det er faktisk rigtig billigt når der
er meter kasse o.s.v .
Men hvis den skal sendes kan porto hurtig blive meget dyr :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Skille/Vario trafo

Skal du kun bruge en? Jeg kender en her i Århus der har en B&O til salg.
Skal vel koste en plov eller så'en. Men du skal nok hente selv.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Skille/Vario trafo
//

Personsikkerhed?

Skilletrafoer kan give en falsk sikkerhedsfornemmelse i bestemte
sammenhæng. Tag f.eks. følgende scenario:

Du tilslutter et objekt via skilletrafoen til lysnettet. Samtidig måler
du på objektet med et oscilloskop, der er forskriftsmæssigt tilsluttet
sikkerhedsjord. Det system, der skulle være galvanisk adskilt, har nu
pludselig reference til jord.

Bjarne L.

Re: Skille/Vario trafo

Samtidig kommer du ikke ud over problematikken med at det er farligt
hvis du rører begge ledere samtidig med hver sin hånd. Her vil det kun
være en passende lille og hurtig sikring der kan redde dig. Sikkert alt
for lille til at du kan arbejde med det alligevel.

- Lars

Re: Skille/Vario trafo
//

Et godt gammelt råd:
Behold altid den ene hånd i lommen, når du måler på kredsløb med
spændinger over 48V.

Bjarne
//

Re: Skille/Vario trafo

Har du en skille/vario?
Prøv at ohme mellem indgående jord og udgående jord.
Du må gerne skrive svaret her.

--
Uffe Bærentsen

Re: Skille/Vario trafo
//
Nu forstår jeg måske ikke rigtigt dit spørgsmål, men mellem primær og
sekundærside af en skilletrafo skal der gerne eksistere en
isolationsmodstand, der nærmer sig uendlig.

Det jeg prøver på at sige er, at såfremt man tilslutter jordet udstyr (
signalgenerator, oscilloskop etc) på  sekundærsiden af en skilletrafo,
så er man stort set lige vidt mht. personsikkerhed. Ved arbejde med høje
spændinger er der (uanset skilletrafo eller ej) kun et par gyldne ting
at holde for øje: Omtanke og enhåndsbetjening.

Re: Skille/Vario trafo

Skal der?

Hvorfor?

(Hint, når nu der er isoleret fra på 230 volts siden, er der ingen
referencer til jord der og der kan ikke afledes til jord så man kan få
stød).

Re: Skille/Vario trafo

UPS!

Nu er detr sådan, at lige netop scoper og andre former for
lysnetforsynet måleudstyr oftetst skal holdes "svævende" af hensyn til
måleobjekters jord-ø og stelpotentialer.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Ok, så spørger jeg på en anden måde.
Hvor mange ben er der i stikket til din skille/vario?
Hvis der er 3 ben, så er jordbenet ført helt igennem til udgangen.
Dvs. at du stadig har jord, selv om du har isoleret resten (fase + nul).

Nej, det er du ikke.
Skille/vario'en gør at der ikke kan løbe nogen strøm.

--
Uffe Bærentsen

Site Timeline