Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Har købt en el motor til min cykel.
Den skal bruge 48V så jeg bruger 4 stk 12V i serie.
Men jeg har problemer med at finde en lader til 48V der er til at betale!

Er der en fiks måde at skifte mellem serie- og parallelforbundet, så jeg
kan bruge en 12V lader?

mvh
jan madsen

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Umiddelbart kan jeg se en løsning med 3 skifte og 3 slutte kontakter.
Hvor finder man så lige dem, så de skifter samtidig ?.
Svaret er nok et eller to 12V relæer.
Du vil få en plus og en minus ud fra din relæ koblede batteri pakke.
Den ene pol på relæet forbindes til minus udgangen
Den anden pol på relæet, skal kun forbindes sammen med plus på batteri
pakken, ved opladning.
Dvs. når relæet er trukket bliver alle plus og alle minus terminaler på
batterierne lag sammen, hver for sig naturligvis, og når relæet er uden
spænding bliver batterierne serie koblet.
De er lidt vanskeligt at forklare, men jeg håber at det giver lidt mening.

/Tom

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Lad være. Lad hver enkelt batteri for sig, det er meget bedre.

--
MiscEl har fået Hotkey side, så en tast kan åben et vilkårligt antal side.
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelHotkeys.html

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Det er bare upraktisk - regner med at bruge "eCyklen" hver dag til
transport til arbejde. Skal gerne være let at lade når jeg kommer hjem.
Mørkt og koldt og vådt - så det skal være så ment som muligt
Nu er det jo ikke kæmpe bilakkuer - men 4 stk.  SLA 12V 7Ah, hvis det
har nogen betydning

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Så kan en passende lader heller ikke være det dyreste i denne verden - og
nok langt billigere en de uduelige relæløsninger. Nu har du ikke skrevet
noget om akku'ernes kapacitet (A/h), så det vil ikke være nemt at komme med
yderligere forslag, der er relevante.
KHJ

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Hej Karsten,

Et skørt gæt kunne måske være omkring de 7Ah ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du kan sætte 4 stk ladeapperater i serie og bruge dem som en stor lader til
hele batteri-kæden samlet...

Brian

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Hmmm - ja men så kan jeg ligeså godt købe 48V lader fx.
http://soneil.com/48v_Chargers.htm - men den koster ca. 1.550- kr + fragt

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
"jsm<at>janz.dk" <"jsm<at>janz.dk"> wrote in

Eller lave den selv ?
Du skal jo kun bruge mellem 700mA og 2,1A i ladestrøm.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tænkte at det var væsentligt billigere at købe 4 stk. 12V ladere (hvad
kan de koste, 100-200 kr á stk?) end at købe f.eks. sådan en ;)

Brian

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?

Ja Biltema har en lille lader til 200,- kr. - men det vil bare være
træls at skulle køre rundt med 4 stk. ladere hvis man nu blev lidt strøm
sulten.

jan

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Den skulle vel lades op stationært? Det billigste vil måske nok være at få
fat i en passende transformator med 26 -28 V på sekundærsiden og så en
brokoblet ensretter. Ladestrømmen kan så groft sagt reguleres automatisk
gennem en pære, 6 V ca. 2 A. Pæren størrelse skal man måske eksperimentere
lidt med, så max. ladestrøm ikke overstiger 10% af akkumulatorens effekt
(A/h).

Det virker udmærket og fuldt tilfredsstillende hos mig, hvor jeg blot bruger
en reostat på et par Ohm, stiller den til max. ladestrøm, hvorefter strømmen
falder lige så stille indtil der kun trækkes en vedligeholdelsesstrøm.

Keine Hexerei - nur Behändigkeit.:-)
KHJ

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Hej Karsten,

Der er tale om SLA-batterier, hvor ladekravet er 10% _til_ 30% af
mærkekapaciteten, så det smarteste ville nok være at tilpasse strømmen til
den ladetid der passer ind i det daglige mønster.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Det åbner min mulighed jo også op for - selv med den gamle "formel"
ladestrøm = 1/10 af mærkekapasitet x 14 timer (man år ikke noget gratis
denne verden, ligesom evighedsmaskinen jo heller ikke er opfundet - endnu).

Når du fra starten af opladningen indstiller ladestrøm til 1/10 af
mærkekapaciteten, og strømmen falder med akku'end opladning for til sidst at
ende med en vedligeholdesstrøm, overskrider du ikke de 30%. Det skal vel
ikke forståes sådan, at der skal lades med minimum 10% hele ladeforløbet.

I øvrigt, hvis man vil sikre sig til en vis grad mod overopladning vil et
billigt tænd/sluk ur være en god inverstering.

Øh - lige på falderebet - hvad er et SLA-batteri? Jeg har aldrig hørt dfet
udtryk før.
KHJ

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Hej Karsten,

Altså: 10% <= ladestrøm <= 30%
Eller: Ladestrøm = [10%..30%]

Det er nu ofte der skal op til 15 timer til, men selv med 14 timer skal der
altså lades nærmest fra man når hjem fra dagens dont til næste dag når man
igen skal afsted, ingen plads svinkeærinder.

Det kommer vist også til at tage en evighed før det sker og så kan det jo
nærmest være lige meget ;)

Helt sikkert, men nu snakker du om "tapered charge" og skal derfor bruge en
del mere end 14 timer, da gennemsnitsladestrømmen er pænt uder de 10% du
starter med (og det har SLA'er under alle forhold ikke godt af).

Naturligvis ikke den sidste korte periode hvor kontaktmodstand spiller ind,
men ellers jo.
Moderne små SLA-celler er et pænt stykke vej fra gammeldaws ventilerede
celler, kemiskt og tekniskt set og lever længere med en noget højere
ladestrøm end de 10%.
Selv ventilerede celler lever i øvrigt længere under mere kontrollerede
forhold (end en "tapered charge").

Tjoo, men når du arbejder med tidsstyret ladning skal du være sikker på at
batteriet er helt fladt ved ladestart.

Den ypperste måde at lade SLA'er (og ventilerede bly/syre) er med en
max.strømbegrænset "konstant-"spænding der enten temperaturreguleres eller
altid bruges ved en fast kendt omgivelsestemperatur - da kogespændingen
varierer med temperaturen og den optimale ladespænding (for max. kapacitet
og levetid) er lige under kogespændingen.

Sealed Lead Acid (forseglede = ikke-ventilerede), ofte med geleret
elektrolyt og anderledes "legeringer" af pladerne.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren.

Jeg havde bare ikke hørt den benævnelse før. Jeg har da selv et par stykker
12 V - sådann nogle der sad i de gamle slæv-bare Storno 7000 NMT'ere. De
virker endnu.

Den har jeg har jeg da altid ladet med en ganske almindelig Mascot lader
uden problemer. Den gang fik man da også en større Mascot lader med - en af
dem beregnet for cigartænderstik. Bliver de ladet konstant på den måde,
blive de en smule lunkne efter et par døgn, men det er min fornemmelse, at
der stadig (efter alle de år) er fuld kapacitet, ligesom selvafladning ikke
er mærkbart.

Derudover er der jo en mængde forskellige opladningsmåder til de vidt
forskellige typer akku'er. Jeg gik blot ud fra tommelfingerregelen, hvor der
ikke er tale om trickle-charge, hvor bl.a. timer ikke er nødvendig.

Re: Skifte mellem serie- og parallelforbundet?
Hej Karsten,

OK, der er dog vid forskel på så gamle SLA'er og dem der produceres i dag.

Det kan man skam også med nye, hvis bare man ike definerer "problemer" som
"nedsat levetid" ;)

Tjaa, der sælges stadig mange batteriladere (til forskellige teknologier)
efter princippet "kan bruges", men der er altså sket en hel del med
"indmaden" i SLA siden Storno-7000 var moderne. Og der er stadig forskel på
"brugbar" og "optimal" :)

Jeg tvivler stærkt på at nogle batterier skulle have den oprindelige
kapacitet efter så mange år (for at sige det mildt), men det er jo ganske
målbart.

Whatever... Det der gælder for moderne batterier er ikke nødvendigvis lige
så gyldigt for "antikviteter" (og vv.)

OK.

--
Venlig hilsen,
Søren

Et relæ med 8 skiftekontakter kan ihvertfald klare sagen.
Alternativt et koblingsbrædt med løse ledninger og kraftige bananstik.

Batterierne bør ikke parallelkobles direkte. Sæt en diode i serie med hvert
batteri. Det giver et ekstra spændingsfald paa ca. 0.8 V, der kan reduceres
ved brug af schottky dioder til ca. 0.5 V.

mvh Aage
.

Site Timeline