skifte eller holde kredsløb

Hej NG.

Jeg er blevet lidt rusten i design med flip flops, så I kan nok hjælpe mig.
Jeg har en Citroen Xsara med knapper på rattet til styring af radioen. Disse
virker kun til den originale radio med mindre jeg køber en dyr boks. Min JVC
radio har en telefon mute indgang, som mute'er radioen hår benet er højt
eller lavt.
Tilfældigvis er en af knapperne på rattet forbundet med ISO stikket på en
sådan måde at den kan mute radioen, dog kun så længe man holder knappen
inde.

Så tænkte jeg at det jo lige var en opgave for en Flip Flop. Kan man ikke
gøre som med denne D - Flip/Fop på dette diagram som jeg hurtigt tegnede i
Visio:

http://www.012.dk/telmute.jpg

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Jo det vil fungere efter hensigten.

Tilføj evt. et prell filter på knappen så er du kørerende :)

m.v.h.
l. madsen

Re: skifte eller holde kredsløb

Jo, det vil efterlade FF'en i en ukendt tilstand, med ca 50% sandsynlighed
for den ønskede virkning, idet en kontakt meget sjældent slutter kun een
gang, men ofte har det der hedder prel. Den hopper lidt. Så bliver FF'en
clocket mange gang efter hinanden. Man kan lave et lavpas filter med et RC
led og en schmitt trigger til at rense signalet.

Bo //

Re: skifte eller holde kredsløb

ikke

Som på mit nye diagram:
http://www.012.dk/new_telmute.jpg??

Nogen forslag til R og C ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
Re: skifte eller holde kredsløb

R x C ca 100ms, så sker der ikke noget uoverlagt... Noget andet er, at når
kontakten er åben ved jeg, at clock indgangen IKKE ligger på noget
veldefineret niveau. Hvis den er sluttet ligger den heller ikke på noget
defineret niveau, hvis man bare ser på diagrammet. der skal en pullup / down
modstand på, og du skal vide om kontakten ligger til stel, eller til batteri
på den anden side.

Er det CMOS eller TTL, er det 12V forsynet eller ? -husk osse at forbinde
set/reset indgange til "noget fornuftigt"

Det kan jo godt være det er lettest med et mekanisk holderelæ...

Re: skifte eller holde kredsløb

mig.
Disse
JVC

Når du trykker på din switch bliver benet i stikket så lagt til stel eller
bliver det lagt til +12V

Re: skifte eller holde kredsløb

en

Det ved jeg ikke, men det er lige meget. For det første fordi jeg bare kan
tage en inverter, for det andet kan tilstanden vendes i en menu i radioen.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
Re: skifte eller holde kredsløb
eller

Her er et diagram der burde kunne bruges hvis din SW trækker mod +12V, hvis
den trækker mod stel skal SW signalet inverteres for at det virker.
http://peteropfinder.dk/_newsbin/jvc_mute.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

kan
radioen.
hvis

Mange tak :-) Det ser rigtigt fint ud.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
Re: skifte eller holde kredsløb

Til hvilket formål ?

Re: skifte eller holde kredsløb

en

Den håndfrie mobilinstallation jeg har er en billig en fra Aldi, den kan
ikke mute radioen selv. Så inden jeg tager røret på telefonen kan jeg lige
mute radioen.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
Re: skifte eller holde kredsløb

Helt seriøst ville jeg nok forsøge at lave decideret radiomute ud fra
mobilinstallationen i stedet.

Re: skifte eller holde kredsløb

lige

Nu er den en meget simpel inst., man skal jo selv tage røret etc. Man kunne
selvfølgelig lave noget med når den fik signal til højtaleren mutede den
radioen.
Men knappen sidder jo på rattet, og er nem lige at trykke på. Desuden kan
den bruges i andre situationer hvor man kunne ønske en hurtig mute af
radioen.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
Re: skifte eller holde kredsløb

Netop.

Hmm, der har jeg den blå on/off knap på radioen ......
Den er mute ved et kort tryk