Skal man køle ensretterbroer?

Jeg har et par 35A ensretterbroer (1000V tror jeg) som skal bruges til
en strømforsyning til en forstærker.

Broerne skal ensrette spændingen fra en 500VA ringkernetrafo (2x40V på
sekundær). Da det er en forstærker vil den meget sjældent trække fuld
kraft, som regel kun ~20%

Jeg spørger fordi det skal lukkes helt inde i en trækasse med kun en
enkelt side i metalplade (et separat kammer i subwooferen som lukkes med
pladen hvorpå stik osv monteres).

Kan jeg bare montere den direkte på den MDF monteringsplade jeg også
monterer ringkerne mv. på eller bør de hen og sidde på frontpladen i metal?

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Sæt den bare på frontpladen, det skader ikke.

Det du skal tænke på er spændingsfaldet over de 4 dioder ganget med
strømmen, så har du varmen der skal afsættes i broen.

I databladet til broen kan du se, hvilken arbejdstemperatur den har og
hvad der er maks temp. Overvej, hvor mange watt du kan afsætte i broen
uden ekstra køling (specielt i stillestående luft er 10 Watt meget).

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Æv, tænkte nok jeg fik sådan et svar ;-)

Spændingsfald... Hvor finder jeg lige den oplysning? Jeg har ikke
datablade, købte dem hos LC Audio.

Mmmm, lyder som om jeg ikke slipper ;-)

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Google dig frem til det. 35A diodebroer er rimeligt standard (og koster
i omegnen af en 10'er i indkøb). Spændignsfaldet er typisk 0,7 volt
(gang det med 2, da du trækker strøm både frem og tilbage). 20A x 1,4
volt = 28Watt. Sæt fingrene på en 28 watts pære, så kan du mærker, hvor
varm den bliver.

Tjah, nu er det jo blot en "tøsetrafo" du har købt (500VA/80 volt = 6,25
A). 6,25 A v 1,4 volt = 8,75Watt. Fingrene på en 10Watts pære - så meget
varme skal du have ledt væk, ved fuld skrue.

Ja sku, op på metallet med den !

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Mmmm, forklaret så selv jeg forstår det ;-)

Er det korrekt forstået at det kun er 4,375 watt i hver bro, så?

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Nej, hvis dine viklinger er 2 uafhængige viklinger på hver 40 volt 6,25
A vil du i hver diodebro afsætte 8,75watt.

Er det en transformer med 3 udtag (40 - 0 - 40) har du reelt set kun
brug for 1 bro.

Re: Skal man køle ensretterbroer?

Der er 4 udtag 40-0 og 40-0, de skal så samles så jeg får ensrettede
-40v, 0v, 40v.

Vh,
Claus

--
High-end DVD/CD til salg: http://www.sports-mc.dk/dvd2800mk2 /

Re: Skal man køle ensretterbroer?
Du må fortælle os om type og fabrikat for at få et godt svar.
Et modul med en plan flade til montage på en køler.?

Der kan ikke gives et simpelt svar på dit spørgsmål.
Men det korte er: Nej.

Jeg formoder at MDF er isolerende.?  Træ.?

Hvilken temperatur kan broens køleflade holdes på.? Det er afgørende.

Hvis det skal gøres ordentligt skal du regne på flg.:
Hvilken strøm er der i dioderne.?  1) RMS og 2) middelværdi.
Find karakteristikken for dioderne. 3) ledespændingsfald ved 0 strøm og
4) "modstanden". Dvs. forholdet ml. ledsp. fald og strøm.

Beregn tabet ved at gange 2 med 3 og adder 1 (i 2. potens) med 4.

Find et link til en side der giver bedre beskrivelse.! Kan findes i
tidligere indlæg.
Måske her:
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/intro/electron.htm
Eller: http://www.epanorama.net/links/components.html

NB. Du kan få lavere tab ved at finde dioder til lavere spænding.

Mvh. Jørgen

Re: Skal man køle ensretterbroer?

MDF = Medium Density Fiberboard - består at hårdtræ og bindemiddel. Er
mere ensartet i konsistensen end spånplade og er mere lyddødt.

Bruges meget som "inderplade" i melamin-plader.

Jesper G. Poulsen

Site Timeline