Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Hej med jer

Jeg skal bruge et stykke elektronik der kan dette:

Man skal kunne taste tal fra 0-9, og trykke på en knap for at gemme.

dvs. den har 10 knapper (0-9), og en "gem" knap.

Man skal så kunne taste tal, og trykke gem, og så skal de tal der er tastet gemmes.

Det skal gemmes på en måde så jeg kan aflæse det efterfølgende - dvs. i en chip jeg kan aflæse på computeren, et display man kan sætte til efterfølgende, eller ET eller andet - det er ligemeget så længe jeg på en eller anden måde kan tilgå tallene efterfølgende.

Mig spørgsmål går på: Er det på nogen måde muligt for mig at lave, når jeg ikke har det store elektronik kendskab? - nogen ideer til hvor jeg starter?

Reply to
Morten

Morten kom med denne ide:

Køb en billig lommeregener.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Den kan da ikke det jeg efterspørger?

Reply to
Morten

"Morten" skrev i en meddelelse news:4a646f5d$0$48233$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det vil en gammel mobiltelefon kunne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Den tanke har jeg også haft, men problemet er at der kun må være de 9 knapper til betjening (som jeg saføli kunne lodde om selv) men jeg risikerer at telefonen får skiftet menu eller et eller andet, og så skal man bruge de øvrige knapper for at få den tilbage igen - jeg tror det vil blive for ustabilt ...

Reply to
Morten

Hvis du kommer til Solrød Strand eller Rødovre vil jeg donere dig en Strimmelregner til projektet. Den kan hvad du efterspørger.

// Per.

Reply to
Per Jensen

"Morten" skrev i en meddelelse news:4a646f5d$0$48233$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jo, det kan den fint. Selv de billigste lommeregnere har en memory-tast, der kan gemme det tal der står på displayet.

Reply to
Allan Soerensen

Synes der er nogen der burde prøve at læse det oprindelige indlæg igen.. den med lommeregneren eller lign., kan da ikke bruges til det som oprindeligt er efterspurgt,

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Knapper 0-9 og en gem. Indtastet tal skal gemmes og kunne hentes frem igen, f.eks. på et display.

Hvilket af det kan en lommeregner ikke?

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

[...]

Og en ting mere: Gemme mere end 8 eller 9 tal, nogle få kan gemme flere.. For som jeg læser det, så skal de ikke lægges sammen, men bruges enkeltvis bagefter.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Kan den interface til PC?

mvh Kåre

Reply to
Kåre

"Morten" skrev i en meddelelse news:4a6460ca$0$48243$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nu ved jeg ikke hvor prof det skal være og hvem der skal bruge det. Men hvis du vil have en "custom made" løsning, som er lavet helt specielt til dit projekt, så vil jeg foreslå at development board med touch skærm og SD kort. Så får du en programmør til at lave en simpel applikation som kan gemme de indtastede tal på SD kortet, som efterflgende kan sættes over i din PC (med SD kort læser eller ekstern kort-læser). Endnu simplere ville det dog nok bære at gemme tallene i processorens interne EEPROM eller en ekstern EEPROM, og så interface via RS232 porten. RS232 er dog ved at udgå, i hvert på bærbare computere. Eller man kan bruge USB porten, men så skal man vælge et board med USB.

Touch-skærmen kan så programmeres til at vise 0..9 og GEM "knapper".

Det synes jeg vil være en meget elegant løsning. Men jeg arbejder så også med den slags til daglig, og jeg ved ikke om det er et fuskerprojekt uden økonomi, eller om du kender nogen der ville kunne hjælpe dig med den slags?

Men et board som det jeg nævner kan erhverves for ca. 700-1000 euro. Det kan også laves billigere, med et board med et billigt dispay, lille processor, og 5 knapper: op, ned, højre, venstre og "Enter". Med disse knapper kan man sagtens indtaste. Det vil dog være lidt mere bøvlet for brugeren. Men dog absolut ikke svært. Den løsning kan man få et board til for 250 kroner. Og software dertil er temmelig simpel og ligetil. Interface til PC blver så via RS232/COM port. Hvis det er en moderne bærbar, må man så investere i en RS232/USB converter til et par hundrede kroner.

Men som sagt så kræver begge løsninger en programmør. Jeg ville selv vælge en af disse løsninger. Men der findes sikkert også udmærkede løsninger hvor man kan bruge et eksisterende apparat.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Måske ".... aflæse på computeren"

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

[...]

Man kan købe nogle håndterminaler til dataopsamling, de kan programmeres til hvad enes hjerte nu måtte ønske og data kan så udlæses på en PC enten trådløst eller med kabel, og at få den til at gemme nogle hånd indtastede tal skulle være ret nemt, men de koster jo nok lidt mere end 100 kr.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

"Hans Kjaergaard" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Både du og Hauge klippe resten af linien væk. Computeren var EN mulighed, et display en ANDEN mulighed. Den 3. mulighed var "eller ET eller andet" ;o)

[...]

Men da du ikke ved hvor mange tal der skal kunne huskes, så hjælper det jo ikke at blive ved med at snakke om en lommeregner. Den kan klare 8, 9 eller lidt flere cifre. En strimmelregner er da fin, mæehn. Alternativet er 10 stempler, fra 0 - 9, og trykke dem af på et stykke papir..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4a64ad82$0$56783$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Læste lige nogle af de andre indlæg, og hvis du ikke nødvendigvis skal have tallene ind på en PC, så vil det være endnu nemmere med min løsning 2. Og løsning 1 for den sags skyld. Der er jo indbygget display i begge løsninger. Jeg tror også brugeren vil savne et display hvis der ikke er et til stede under indtastningen...

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Jeg læser OP som at det er en af flere muligheder for at aflæse vha. en PC.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard