Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Hej med jer

Jeg skal bruge et stykke elektronik der kan dette:

Man skal kunne taste tal fra 0-9, og trykke på en knap for at gemme.

dvs. den har 10 knapper (0-9), og en "gem" knap.

Man skal så kunne taste tal, og trykke gem, og så skal de tal der er tastet
gemmes.

Det skal gemmes på en måde så jeg kan aflæse det efterfølgende - dvs. i en
chip jeg kan aflæse på computeren, et display man kan sætte til
efterfølgende, eller ET eller andet - det er ligemeget så længe jeg på en
eller anden måde kan tilgå tallene efterfølgende.

Mig spørgsmål går på: Er det på nogen måde muligt for mig at lave, når jeg
ikke har det store elektronik kendskab? - nogen ideer til hvor jeg starter?

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...
Morten kom med denne ide:

Køb en billig lommeregener.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Den kan da ikke det jeg efterspørger?

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Det vil en gammel mobiltelefon kunne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Den tanke har jeg også haft, men problemet er at der kun må være de 9
knapper til betjening (som jeg saføli kunne lodde om selv) men jeg risikerer
at telefonen får skiftet menu eller et eller andet, og så skal man bruge de
øvrige knapper for at få den tilbage igen - jeg tror det vil blive for
ustabilt ...

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Jo, det kan den fint.
Selv de billigste lommeregnere har en memory-tast, der kan gemme det tal der
står på displayet.

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Synes der er nogen der burde prøve at læse det oprindelige indlæg igen.. den
med lommeregneren eller lign., kan da ikke bruges til det som oprindeligt er
efterspurgt,

Mvh Hauge

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...
Hauge frembragte:

Knapper 0-9 og en gem.
Indtastet tal skal gemmes og kunne hentes frem igen, f.eks. på et
display.

Hvilket af det kan en lommeregner ikke?

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

__
[...]

Og en ting mere: Gemme mere end 8 eller 9 tal, nogle få kan gemme flere..
For som jeg læser det, så skal de ikke lægges sammen, men bruges enkeltvis
bagefter.

Mvh Hauge

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...
On Mon, 20 Jul 2009 19:15:33 +0200, Birger Sørensen

Måske ".... aflæse på computeren"

/Hans

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Både du og Hauge klippe resten af linien væk. Computeren var EN mulighed, et
display en ANDEN mulighed. Den 3. mulighed var "eller ET eller andet" ;o)

[...]

Men da du ikke ved hvor mange tal der skal kunne huskes, så hjælper det jo
ikke at blive ved med at snakke om en lommeregner. Den kan klare 8, 9 eller
lidt flere cifre. En strimmelregner er da fin, mæehn. Alternativet er 10
stempler, fra 0 - 9, og trykke dem af på et stykke papir..

Mvh Hauge

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Korrekt, men du ved *heller* ikke hvor stor hukommelsesdybde, der kræves, så
I er lidt hurtige til at forkaste Birgers forslag med at bruge en billig
lommeregner.

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...
On Mon, 20 Jul 2009 20:01:32 +0200, "Allan Soerensen"

Jeg læser OP som at det er en af flere muligheder for at aflæse vha.
en PC.

/Hans

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Hvis du kommer til Solrød Strand eller Rødovre vil jeg donere dig en
Strimmelregner til projektet. Den kan hvad du efterspørger.

// Per.

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Kan den interface til PC?

mvh
Kåre

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Nu ved jeg ikke hvor prof det skal være og hvem der skal bruge det.
Men hvis du vil have en "custom made" løsning, som er lavet helt specielt
til dit projekt, så vil jeg foreslå at development board med touch skærm og
SD kort.
Så får du en programmør til at lave en simpel applikation som kan gemme de
indtastede tal på SD kortet, som efterflgende kan sættes over i din PC (med
SD kort læser eller ekstern kort-læser).
Endnu simplere ville det dog nok bære at gemme tallene i processorens
interne EEPROM eller en ekstern EEPROM, og så interface via RS232 porten.
RS232 er dog ved at udgå, i hvert på bærbare computere.
Eller man kan bruge USB porten,  men så skal man vælge et board med USB.

Touch-skærmen kan så programmeres til at vise 0..9 og GEM "knapper".

Det synes jeg vil være en meget elegant løsning.
Men jeg arbejder så også med den slags til daglig, og jeg ved ikke om det er
et fuskerprojekt uden økonomi, eller om du kender nogen der ville kunne
hjælpe dig med den slags?

Men et board som det jeg nævner kan erhverves for ca.  700-1000 euro.
Det kan også laves billigere, med et board med et billigt dispay, lille
processor, og 5 knapper: op, ned, højre, venstre og "Enter". Med disse
knapper kan man sagtens indtaste. Det vil dog være lidt mere bøvlet for
brugeren. Men dog absolut ikke svært.
Den løsning kan man få et board til for 250 kroner. Og software dertil er
temmelig simpel og ligetil. Interface til PC blver så via RS232/COM port.
Hvis det er en moderne bærbar, må man så investere i en RS232/USB converter
til et par hundrede kroner.

Men som sagt så kræver begge løsninger en programmør. Jeg ville selv vælge
en af disse løsninger.
Men der findes sikkert også udmærkede løsninger hvor man kan bruge et
eksisterende apparat.

mvh
Kåre

Re: Skal bruge et stykke elektronik der kan dette ...

Læste lige nogle af de andre indlæg, og hvis du ikke nødvendigvis skal have
tallene ind på en PC, så vil det være endnu nemmere med min løsning 2. Og
løsning 1 for den sags skyld.
Der er jo indbygget display i begge løsninger.
Jeg tror også brugeren vil savne et display hvis der ikke er et til stede
under indtastningen...

mvh
Kåre

Site Timeline