Skærmkorts-problemer HJÆLP...!!

Hejsa

Jeg har et problem med mit skærmkort...

Der er en masse streger over det hele, og gerne i flere farver...

Jeg skal boote flere og flere gange før det forsvinder, hvad kan problemet være...??

Jeg har kigget nærmere på kortet, der sidder to kondensatorere, nede lige før kantkonnektoren, den ene ser helt sund og rask ud, hvor i mod den anden ser lidt syg ud, den er bulet lidt op ad, og der er lige som kommet lidt væske ud af den, ser ud som om den har haft det varmt, men den lugter ikke...

Men kan det være den der er skyld i det...??

På dette link er der et billede af mit grafikkort, hvor man kan se de omtalte kondensatorere, det er den øverste af de to...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Reply to
Bevidst

anden

Højst sandsynligt. Kan du bruge en loddekolbe, så skift begge kondensatorer. Erstatningskondensatorerne skal naturligvis have samme værdi og samme eller højere spænding. Husk også at vende dem rigtigt. Sørg for at rense grundigt af efter den der har lækket. Der er ikke sikkert der er andet galt, for kondensatorer kan godt blive "lidt møre" med tiden. Har før set kondensatorer lække tilsyneladende uden årsag andet end tidens tand. De har været af lav kvalitet. Og sidst, men ikke mindst; pas på med statisk electricitet under lodning, så kortet ikke futter helt af.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Det kan sagtens være tilfældet. Skiiiiiift begge! :)

-- Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Kim Voss Schrader

Hej Morten

kondensatorer.

eller

sikkert

Har allerede loddet den gamle ud

Jeg var mere eller mindre på vej ned for at hente en ny, for i hvert fald at prøve det, men godt jeg lige nåede forbi her igen, tager 2 med istedet...;-)

Det ser ikke ud til at det er andet end lige i samlingen af kondensatoren på toppen der er kommet lidt ud, der er ikke noget på selve kortet...

Takker for svarene, håber det er det der skal til...;-)

Mvh

Carsten, Esbjerg

Reply to
Bevidst

Hej igen

Ville bare lige fortælle...

Kanont, det var det der skulle til

Takker...;-))

Mvh

Carsten, Esbjerg

tiden.

tidens

lodning,

at

Reply to
Bevidst

Hej Jeg har lige et tillægs spørgsmål. Jeg har et GF4-4200 med 10 lignende kondensatorer. De 4 ser mærkelige ud og de andre 6 ser normale ud. Vil I også anbefale at jeg skifter alle 10, eller skal jeg bare tage dem som "buler"? Og hvad hedder disse kondensatore når jeg skal søge efter dem online. Der er svjks mange forskellige kondensatorer. Hvad koster de ca.?

/Thomas

Reply to
Thomas Hansen

Skift dem alle nu du er igang - de koster ikke alverden.

Det er rent faktisk elektrolytiske kondensatorer ("lytter") du skal have fat i. Aflæs deres kapacitet og spænding og find een som matcher disse tal eller nærmeste derover. F.eks. kan en 47µF 16V lyt sagtens erstattes af en 100µF 25V i

99% af tilfældene.

Pas på med lodningen iøvrigt!

1 - 4,- pr. stk typisk.

Kim Voss Schrader

Noget specielt jeg skal være opmærksom på? Jeg har et svin af en loddekolbe på 100watt som jeg regnede med var brugbar til at udlodde de dårlige lytter. Og en fin 11watts kolbe til at lodde de nye i med.

Jeg har fået kortet som "betaling" for en venne tjeneste. Så jeg har alt at vinde intet at tabe.

/Thomas

Reply to
Thomas Hansen

Hmmm, pas på med at varme for længe på printet og vær omhyggelig med kun at ramme selve lodningen. Personligt ville jeg anbefale en temperatur på ca. 350 grader. Kan du justere den?

Korrekt - i så fald :)

Kim Voss Schrader

Hej Ok. Nu har jeg loddet de gamle af kortet. Det gik uden problemer. Men jeg kan ikke finde nogle nye som passer med de gamle.

Det er 6.3v 1000uF. Jeg har set på el-suppy hp at de har nogle 6.3v 100uF kan de bruges? eller skal jeg hellere tage en 10v 1000uF?

Eller noget helt andet?

/Thomas

Reply to
Thomas Hansen

Thomas Hansen skriver:

10V 1000uF, men vær sikker på at den kan være der rent fysisk.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet: